Snart 4 måneder = til til grød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.430 visninger
12 svar
0 synes godt om
14. august 2011

Albert/Alberthe1

Hejsa piger...

Nogen der kan nogle opskrifter på grød som en lille 4 måneders pige må få??

Knus Camilla og Alberthe

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2011

Albert/Alberthe1

opper

Anmeld

14. august 2011

MariaMus

Min datter er lidt over 4 mdr og har idag fået 3kornsgrød med hjemmelavet pæremos til morgen. Til frokost fik hun hirsegrød, lavet af 2 dl vand, som koges op med 3 spsk hirseflager, 1 tsk fedtstof tilsættes og færdigblandet modermælkserstatning til den rette konsistens. Jeg blandede lidt sveskemos i, som jeg havde lavet tidligere af 100 gram svesker og 3 dl vand, simrer i 15 min, blendes og færdig. Til aften fik hun igen lidt hirsegrød og modermælkserstatning. Lige inden sengetid kl. 20.00 fik hun 160 ml hjemmelavet majsvælling, lavet af 2 dl vand, 2 tsk maizena og 1 dl færdigblandet modermælkserstatning. (Hun er flaskebarn).

Vi har længe haft problemer med at give hende modermælkserstatning, derfor får hun allerede nu tilbudt meget andet og hun nyder det jeg håber snart at hun er mæt nok til at sove hele natten, for tiden vågner hun ved midnat, ved 3 tiden og igen ved 6 tiden. For en mdr siden vågnede hun kun en gang om natten, men det er steget i den seneste tid, så hun er åbenbart godt sulten. 

Jeg har lånt en masse bøger på biblioteket vedrørende babymad, og der har jeg fået masser af inspiration:-)

Anmeld

14. august 2011

birthee

MariaMus skriver:

Min datter er lidt over 4 mdr og har idag fået 3kornsgrød med hjemmelavet pæremos til morgen. Til frokost fik hun hirsegrød, lavet af 2 dl vand, som koges op med 3 spsk hirseflager, 1 tsk fedtstof tilsættes og færdigblandet modermælkserstatning til den rette konsistens. Jeg blandede lidt sveskemos i, som jeg havde lavet tidligere af 100 gram svesker og 3 dl vand, simrer i 15 min, blendes og færdig. Til aften fik hun igen lidt hirsegrød og modermælkserstatning. Lige inden sengetid kl. 20.00 fik hun 160 ml hjemmelavet majsvælling, lavet af 2 dl vand, 2 tsk maizena og 1 dl færdigblandet modermælkserstatning. (Hun er flaskebarn).

Vi har længe haft problemer med at give hende modermælkserstatning, derfor får hun allerede nu tilbudt meget andet og hun nyder det jeg håber snart at hun er mæt nok til at sove hele natten, for tiden vågner hun ved midnat, ved 3 tiden og igen ved 6 tiden. For en mdr siden vågnede hun kun en gang om natten, men det er steget i den seneste tid, så hun er åbenbart godt sulten. 

Jeg har lånt en masse bøger på biblioteket vedrørende babymad, og der har jeg fået masser af inspiration:-)

Når du laver hjemmelavet grød, tilsætter du så ikke modermælkserstatningspulver (langt ord ) til den mængde vand du koger grøden på??? Det har jeg fået at vide af min sundhedsplejerske jeg skal gøre, også selv om jeg vælger at tynde yderligere op med færdigblandet modermælkserstatning... Ellers er der ikke nok næring i maden...

Jeg er mor til Caroline på 4½ måned, der så absolut ikke vil have grød!!!

Mvh Birthe

Anmeld

14. august 2011

MariaMus

birthee skriver:

Når du laver hjemmelavet grød, tilsætter du så ikke modermælkserstatningspulver (langt ord ) til den mængde vand du koger grøden på??? Det har jeg fået at vide af min sundhedsplejerske jeg skal gøre, også selv om jeg vælger at tynde yderligere op med færdigblandet modermælkserstatning... Ellers er der ikke nok næring i maden...

Jeg er mor til Caroline på 4½ måned, der så absolut ikke vil have grød!!!

Mvh Birthe

Nej det gjorde jeg ikke - er første dag idag hun har fået det, opskriften sagde det, men jeg tænkte at det lød helt forkert. En fra mødregruppen sagde at hendes pige havde fået forstoppelse pga det. Men nu når du skriver det lyder det faktisk rigtig nok, øv så er hun måske alligevel ikke mæt nok til at sove længe i nat

Men jeg har heller ikke fået købt en vælling-sut til flasken, så den var svær nok i forvejen at få ud af sutteflasken. Så må har købt en vællingdut og så prøve med modermælkserstatningspulveret - ja meget langt ord

Anmeld

14. august 2011

Isabella_mor

risgrød..

der bruger du groft rismel.. urtekram laver en rigtig god en.. 

til en stor portion

så tager du ½ dl rismel (ca 30 gram)

1½ dl koldt vand

1 tsk fedtstof (smør eller olivenolie)

½ dl. modermælk, eller mme. (over 6 mdrs alderen må man gerne bruge alm sødmælk)

1. pisk rismel og vand under svag varme til det bliver en fast masse, altså ligesom en lille god klump faktisk..

tag gryden af blusset kom fedtstoffet i..og lad det køle til spisetemperatur, kom lunkent modermælk eller mme i, 

rør det ud til det bliver en god lind grød.. (når de er helt små som din lille basse er så kan du godt gøre det lidt tyndere, så kan du evt komme lidt mere vand eller mme i.. )

kom det i en tallerken, kom et par skefulde mos på. enten pære, banan, eller æble.. sveskegrød eller andet der søder det lidt.. du kan også bruge en grøntsagsmos.. 

Hirsegrød

der køber du hirseflager, igen har urtekram en god pose med det 

1 dl. hirseflager.. (ca 40 gram)

2 dl vand.

1 tsk fedtstof (smør el olivenolie)

½ dl modermælk/mme (igen over 6 mdr sødmælk)

samme fremgangsmåde som med risgrøden.. 

og så igen noget frugtgrød eller frugtmos. eller grøntsagsmos.. 

Majsgrød (den tynde udgave)

en kvart dl majsmel. (ca 15 gram)

1½ dl koldt vand. 

1 tsk fedtstof.

½ dl modermælk/mme. (igen over 6 mdr sødmælk)

samme fremgangsmåde som de andre 

og igen mod eller frugtgrød. 

Majsgrød (den almindelige udgave)

½ dl majsmel

1½ dl koldt vand.

1 tsk. fedtstof

½ dl mme/modermælk (sødmælk)

samme fremgangsmåde som altid, og så mos eller frugtgrød ovenpå.. 

Boghvedegrød

obs.. boghvedegrød er oftest meget klistret i konsistensen så du kan evt lave den ligesom den tynde majsgrød til at starte med, og så evt komme mere vand eller mælk i, så den bliver lidt tyndere, og så rør godt ud i den med en mos så den bliver lidt lettere at spise,, den kan godt være lidt besværlig at lave, så vent med at lave den evt til du har fået styr på majs og risgrød 

boghvedemel.. de har igen en hos urtekram der er fantastisk.. 

½ dl boghvedemel.. det er ca 30 gram.. 

1½ dl vand. 

1 tsk fedtstof

½ dl mme./ modermælk eller (sødmælk)

samme fremgangsmåde og så med mos eller frugtgrød på.. 

når dit barn får grød kan du så have en lille kop med vand i, som dit barn kan drikke til.

og efter hvert måltid giver du så enten bryst eller flaske efter behøv. altså indtil barnet ikke vil have mere..  i starten er det jo ikke som måltider, at barnet skal spise sig mæt i det, det er nærmere smagsprøver,, i den første måneds tid, og så kan det begynde at spise mere og mere ad gangen.. og så kan du give sødmælk i kop når dit barn er over 6 mdr  

og så vand løbende 

Versågod

PS: i starten kan du godt nøjes med at lave en halv portion af disse opskrifter. ellers kommer du til at smide en masse ud fordi det ikke bliver spist.. og det vil jo være et spild..

Anmeld

15. august 2011

birthee

isabellamor skriver:

risgrød..

der bruger du groft rismel.. urtekram laver en rigtig god en.. 

til en stor portion

så tager du ½ dl rismel (ca 30 gram)

1½ dl koldt vand

1 tsk fedtstof (smør eller olivenolie)

½ dl. modermælk, eller mme. (over 6 mdrs alderen må man gerne bruge alm sødmælk)

1. pisk rismel og vand under svag varme til det bliver en fast masse, altså ligesom en lille god klump faktisk..

tag gryden af blusset kom fedtstoffet i..og lad det køle til spisetemperatur, kom lunkent modermælk eller mme i, 

rør det ud til det bliver en god lind grød.. (når de er helt små som din lille basse er så kan du godt gøre det lidt tyndere, så kan du evt komme lidt mere vand eller mme i.. )

kom det i en tallerken, kom et par skefulde mos på. enten pære, banan, eller æble.. sveskegrød eller andet der søder det lidt.. du kan også bruge en grøntsagsmos.. 

Hirsegrød

der køber du hirseflager, igen har urtekram en god pose med det 

1 dl. hirseflager.. (ca 40 gram)

2 dl vand.

1 tsk fedtstof (smør el olivenolie)

½ dl modermælk/mme (igen over 6 mdr sødmælk)

samme fremgangsmåde som med risgrøden.. 

og så igen noget frugtgrød eller frugtmos. eller grøntsagsmos.. 

Majsgrød (den tynde udgave)

en kvart dl majsmel. (ca 15 gram)

1½ dl koldt vand. 

1 tsk fedtstof.

½ dl modermælk/mme. (igen over 6 mdr sødmælk)

samme fremgangsmåde som de andre 

og igen mod eller frugtgrød. 

Majsgrød (den almindelige udgave)

½ dl majsmel

1½ dl koldt vand.

1 tsk. fedtstof

½ dl mme/modermælk (sødmælk)

samme fremgangsmåde som altid, og så mos eller frugtgrød ovenpå.. 

Boghvedegrød

obs.. boghvedegrød er oftest meget klistret i konsistensen så du kan evt lave den ligesom den tynde majsgrød til at starte med, og så evt komme mere vand eller mælk i, så den bliver lidt tyndere, og så rør godt ud i den med en mos så den bliver lidt lettere at spise,, den kan godt være lidt besværlig at lave, så vent med at lave den evt til du har fået styr på majs og risgrød 

boghvedemel.. de har igen en hos urtekram der er fantastisk.. 

½ dl boghvedemel.. det er ca 30 gram.. 

1½ dl vand. 

1 tsk fedtstof

½ dl mme./ modermælk eller (sødmælk)

samme fremgangsmåde og så med mos eller frugtgrød på.. 

når dit barn får grød kan du så have en lille kop med vand i, som dit barn kan drikke til.

og efter hvert måltid giver du så enten bryst eller flaske efter behøv. altså indtil barnet ikke vil have mere..  i starten er det jo ikke som måltider, at barnet skal spise sig mæt i det, det er nærmere smagsprøver,, i den første måneds tid, og så kan det begynde at spise mere og mere ad gangen.. og så kan du give sødmælk i kop når dit barn er over 6 mdr  

og så vand løbende 

Versågod

PS: i starten kan du godt nøjes med at lave en halv portion af disse opskrifter. ellers kommer du til at smide en masse ud fordi det ikke bliver spist.. og det vil jo være et spild..

Jeg ved ikke hvordan dit barn har haft det med den grove rismel (fuldkornsrismel?), men min sundhedsplejerske sagde at det måtte jeg først give hende når hun var minimum 1 år, da deres maver ikke kan fordøje det...

Anmeld

15. august 2011

Isabella_mor

birthee skriver:

Jeg ved ikke hvordan dit barn har haft det med den grove rismel (fuldkornsrismel?), men min sundhedsplejerske sagde at det måtte jeg først give hende når hun var minimum 1 år, da deres maver ikke kan fordøje det...

okay. min sundhedsplejerske har bare sagt go for det. og villads mave kan sagtens tage det.... 

og i den bog man får af sundhedsstyrrelsen står der også fuldkornsrismel...  

Anmeld

15. august 2011

birthee

isabellamor skriver:

okay. min sundhedsplejerske har bare sagt go for det. og villads mave kan sagtens tage det.... 

og i den bog man får af sundhedsstyrrelsen står der også fuldkornsrismel...  

underligt... men det er da fint han kan tåle det  hvad hedder den bog fra sundhedsstyrelsen??

Anmeld

15. august 2011

Isabella_mor

birthee skriver:

underligt... men det er da fint han kan tåle det  hvad hedder den bog fra sundhedsstyrelsen??

mad til spædbørn og småbørn

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.