At indføre en rytme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

671 visninger
9 svar
0 synes godt om
13. august 2011

Saram

Goddag de damer.

Nu er min lille pige jo blevet 10 uger, og jeg havde i tirsdags min sp på besøg. Hun snakkede om at nu hvor min datter er blevet så "stor", kan vi så småt begynde at få opbygget en fast rytme.

Hun sagde at det jeg skulle gøre var at skrive de gode dage ned, hvor hun sover perfekt og spiser godt og er glad og tilfreds - og så prøvge at efterligne den dag i de næste dage indtil rytmen bliver fast.

Men så kommer mit spørgsmål: Ville det ikke betyde at jeg ville blive nød til at vække hende, for at overholde de forskellige tider osv? Og hvis ja, ville det være okay? Har jo hørt, man helst ikke skal vække et sovende barn? Hvordan har i selv gjort det da i skulle lave en rytme?

Håber virkelig i kan hjælpe!

// Sara Alrø, som er stolt af at være mor til lille Filuca Nora.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. august 2011

Saram

Slet ingen der kan hjælpe?

Anmeld

13. august 2011

Valle81

Saram skriver:

Goddag de damer.

Nu er min lille pige jo blevet 10 uger, og jeg havde i tirsdags min sp på besøg. Hun snakkede om at nu hvor min datter er blevet så "stor", kan vi så småt begynde at få opbygget en fast rytme.

Hun sagde at det jeg skulle gøre var at skrive de gode dage ned, hvor hun sover perfekt og spiser godt og er glad og tilfreds - og så prøvge at efterligne den dag i de næste dage indtil rytmen bliver fast.

Men så kommer mit spørgsmål: Ville det ikke betyde at jeg ville blive nød til at vække hende, for at overholde de forskellige tider osv? Og hvis ja, ville det være okay? Har jo hørt, man helst ikke skal vække et sovende barn? Hvordan har i selv gjort det da i skulle lave en rytme?

Håber virkelig i kan hjælpe!

// Sara Alrø, som er stolt af at være mor til lille Filuca Nora.

Hejsa:0)

Åhh de tyrmer:0)

Jeg synes rytmer er gode - men børn laver jo deres egene.

Ved mine tre har der kun i små perioder været "rytme i hverdagen" en slet ikke skemalagt. Det har mere været sådan rytme i hvor længe de har kunne holde sig vågen af gangen - i start måske 15 minutter mellem hver lur og så sove - og så har de sovet til de har vågnet af sig selv.

Jeg synes først der kommer rigtig rytme i det, når de er nede at sove 3 - 2 lure om dagen da de også der for det meste sover samme tid om aftenen og står op om morgenen.

Vores 3 barn Athur er 4 mdr lige om lidt og i løbet af dagen er der ingen rytme. Han spiser når han er sulten, sover når han er træt og vågner af sig selv:0) Den eneste rytme der er, er at han sover inden kl 1900 om aftenen - sover til 0430 hvor han spiser og så sover han videre til kl 0700:0)

Jeg VILLE aldrig vække et barn med mindre der virkelig var grund til det. Børn udvikler sig, når de sover, og vækker man dem alt for tit så nedsætter man deres udvikling - det kan du læse om på nettet. Så nej, jeg vil absolut ikke mene du skal vække dit meget lille barn for at følge en skemalagt rytme - det er ikke naturligt for barnet - og du risikere at få et meget ulykkeligt barn ud af det - som er træt og "træls" og somså virkelig begynder at kage i spisning og bliver overtræt og svært ved at soveosv.

Nå det var lidt fra mine synspunkter,

Spørg endelig hvis du skal have uddybet noget eller har andre spøgsmål.

Christina

Anmeld

13. august 2011

Valle81

13. august 2011

Miriam11

Herhjemme er vi så småt begyndt at indføre en 'rytme'. Vores datter bliver lagt til at sove på de samme tidspunkter hverdag. Hun får mad/bliver ammet når hun vågner hvilket gør at hun som regel vågner på de samme tidpunkter og er sulten. Selvfølgelig er der nogen dage hvor det går helt i kage, men sådan er det bare hun er jo stadig meget lille.

Anmeld

14. august 2011

Saram

Valle81 skriver:

Hejsa:0)

Åhh de tyrmer:0)

Jeg synes rytmer er gode - men børn laver jo deres egene.

Ved mine tre har der kun i små perioder været "rytme i hverdagen" en slet ikke skemalagt. Det har mere været sådan rytme i hvor længe de har kunne holde sig vågen af gangen - i start måske 15 minutter mellem hver lur og så sove - og så har de sovet til de har vågnet af sig selv.

Jeg synes først der kommer rigtig rytme i det, når de er nede at sove 3 - 2 lure om dagen da de også der for det meste sover samme tid om aftenen og står op om morgenen.

Vores 3 barn Athur er 4 mdr lige om lidt og i løbet af dagen er der ingen rytme. Han spiser når han er sulten, sover når han er træt og vågner af sig selv:0) Den eneste rytme der er, er at han sover inden kl 1900 om aftenen - sover til 0430 hvor han spiser og så sover han videre til kl 0700:0)

Jeg VILLE aldrig vække et barn med mindre der virkelig var grund til det. Børn udvikler sig, når de sover, og vækker man dem alt for tit så nedsætter man deres udvikling - det kan du læse om på nettet. Så nej, jeg vil absolut ikke mene du skal vække dit meget lille barn for at følge en skemalagt rytme - det er ikke naturligt for barnet - og du risikere at få et meget ulykkeligt barn ud af det - som er træt og "træls" og somså virkelig begynder at kage i spisning og bliver overtræt og svært ved at soveosv.

Nå det var lidt fra mine synspunkter,

Spørg endelig hvis du skal have uddybet noget eller har andre spøgsmål.

Christina

Hejsa.

Havde da slet ikke lige set at du havde svaret, må du undskylde.
Det er jo også hele tiden det princip jeg har gået efter, altså at man ikke skal vække et sovende barn. Og er ret sikker på at min SP heller ikke synes jeg skal vække hende.

Men ville jo rigtig gerne have en fast rytme, kan bare ikke se hvordan man selv skulle kunne lave sådan en, uden at skulle vække sit barn. Men må nok hellere ringe til min SP på mandag og spørge.

Men ihvertfald, så mange tak for svaret.

Anmeld

14. august 2011

Saram

Miriam11 skriver:

Herhjemme er vi så småt begyndt at indføre en 'rytme'. Vores datter bliver lagt til at sove på de samme tidspunkter hverdag. Hun får mad/bliver ammet når hun vågner hvilket gør at hun som regel vågner på de samme tidpunkter og er sulten. Selvfølgelig er der nogen dage hvor det går helt i kage, men sådan er det bare hun er jo stadig meget lille.

Men hvordan startede du med det?

Altså hvis vi nu siger du f.eks vil have hende i seng kl 20 om aftenen, men hun bare går heelt kold kl 18.30 eller deromkring - holder du hende så vågen eller hvad ? Og hvis hun nu er helt frisk når kl er 20 og bare slet ikke vil sove hvad gør du så ?

Og hvad nu hvis hun så er faldet i søvn der kl 18, vækker du hende så for at holde hende vågen indtil kl 20 eller hvordan ? Kan slet ikke finde fisusen.

Anmeld

14. august 2011

Saram

Hvis der er andre der ved noget, må i meget gerne sige til!

Anmeld

14. august 2011

Charlotte Wberg

Rytme og rytme... Vores er ikke super skemalagt, men holder for det meste nogenlunde... Sidste natflaske bliver lavet når kl. Er ca 19.00 og så er det i seng efter den er indtaget... Jeg prøver såvidt muligt at give hende den sidste lur ved 16 tiden som senest og det holder for det meste... Hvis hun bliver gnaven og træt ved 17/18 tiden prøver jeg at holde hende beskæftiget til 19 med 110% opmærksomhed...

Anmeld

14. august 2011

Tulle28

Morsbaby.net har gode tips til at indføre en rytme... Og så ville jeg som valle81 skriver, kigge nærmere på våge tiden- den er lidt nemmere at styre efter, frem for at skulle begynde at vække barnet. Min egen datter kunne i maaaaange måneder max holde sig vågen 45 min ad gangen og skulle derefter puttes. Og i de 45 min ammede jeg og skiftede ble og legede. Måske er dit barn helt anderledes, men det virkede her:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.