Vi har valgt at prøve den billige behandling, lav-stimulations IVF/øko-modellen/ japaner model/ korianer model/ Single follicle single embryo transfer. (kært barn har mange navne).
Jeg skal have taget æg ud sidst på ugen og er MEGET spændt.
Vi har lavet et barn i 2008 uden hjælp, så jeg burde være i orden. Min kærestes sædkvalitet er ikke helt i top og det er nok grunden til, at det ikke rigtig vil lykkedes i anden omgang. Vi har været igennem 5 IUI forsøg, og vi var nu klar til at prøve noget mere effektivt.
Indtil nu har man troet, at jo flere æg man tager ud af kvinden jo større er sandsynligheden for befrugtning. Det betyder, at man alle steder i dag (i dk) modner rigtig mange æg ved en IVF. Det betyder også, at man ikke altid ved, hvilket æg man skal sætte op, fordi man ikke ved hvilket der er det bedste. Derfor er man i nogle tilfælde begyndt at bruge det der hedder blastosyst, som betyder, at man modner ægget yderligere et par dage inden man sætter det op, for på den måde, at finde det bedste æg.
Med øko-modellen (Den billige) stimulerer man kun mildt, så man modner færre æg. Men der er noget der tyder på, at de æg man modner alligevel er de bedste, og altså de samme æg som også ville være blive befrugtet ved en alm. IVF. Derfor er det i virkeligheden lidt spild, at modne så mange æg og spide en masse ud, som ikke blev befrugtet, og trække kvinden igennem hormonhelvede.
De fleste forsøg resultere i, at der er et æg der kan sættes op, men er der ingen skal man alligevel betale de 13.000 kr. behandlingen koster, så det er selvfølgelig en risiko man løber.
Det jeg godt kan lide ved denne model er, at man roder så lidt med naturen, som det nu engang er muligt med IVF. Og så betyder det også noget for os, at den er billigere end alm. IVF.
Jeg holder lidt dagbog på denne blog, så hvis du vil følge med i mine erfaringer med behandlingen, er du velkommen til at læse med.
/Maria