Det er egentlig utrolig, hvor lidt man kan klare sig med - og så er der jo mange ting, som man sikkert kan klare sig uden, men som er gode at have alligevel.
Bleer. Af den ene eller den anden slags.
Vaskeklude. Af den ene eller den anden slags.
Babyhårbørste.
Babyolie, Zinksalve en fugtighedskreme. Personlig har jeg aldrig brugt pudder til ungerne, og shampoo først efter lidt tid. Ikke helt til begynde med. Badesæbe har jeg også først brugt, når de er meget ældre.
Baby er nødt til at have et sted at sove. Men vælger man at sove sammen med babyen er det jo ikke en hel seng, man har behov for, bare en babydyne og evn en lille ekstra madras.
Baby skal have tøj på kroppen. Man behøver ikke at have så store mængder til at begynde med. Barnet ligger jo stille og ser på verden. Men man kan klare sig med 5-6 skift. Så når man at få vasket, før det er tomt, og så kan man supplere op bagefter med de ting man ser ville være fint at have mere af. Ofte får man også ganske meget tøj i gave lige efter fødslen.
Hvis I skal køre bil må I have en autostol.
I bør have planlagt et sted at skifte ble på babyen. Ikke alle bruger nødveddigvis et puslebord. Nogen bruger bare en puslepude på et bord eller badeværelsegulvet.
Babybadekar - vel, jeg syntes, det var godt at have, men en kollega af mig vaskede konsekvent babyen i håndvasken. Så det kan man også klare sig uden, hvis man vil.
Barnevogn er god at have, Men man klarer sig et par dage uden i begyndelsen, hvis det ikke lige passer at købe den på forhånd.
Blebøtte, Bæresjal, Stofbleer (jeg ved, det er at bande i kirken. De er praktiske, men du kan faktisk klare dig uden. Vi havde ca 18 - og det var nok for os...), Vådservietter, Legetæppe, Skråstol, Kørepose, Vugge, Babykommode, Næsesuger, Babyneglesaks. Ting som kan være gode at have, men som man også kan klare sig uden, hvis man gerne vil. I hvert fald i begyndelsen til man ser behovet.
Reserveflasker og sut og babytermometer kan være godt at have i baghånd, selvom man planlægger at klare sig uden.
Der er sikkert nogen ting, jeg har glemt. Men det er nu mine tanker. Jeg tror, det er vigtigt, at I tænker igennem, hvad I faktisk har brug for der hvor I bor, og hvordan I gerne vil indrette jer, og så skriver handleliste ud fra det. For der er et enormt købepres på nye forældrer, og man kan hurtigt ende op med huset fuldt af ting, som man egentlig næsten ikke bruger.
Lykke til.