Anonym skriver:
Hej alle sammen.
Jeg tænkte jeg lige ville spørge herinde. Dette er mit første indlæg, så bær over med mig 
Min kæreste og jeg har været sammen i nogle måneder nu og hun er i 9. graviditetsuge nu. Hun har dog en del smerter i maven, men hun bliver hele tiden mindet om at det er fordi det hele udvider sig. Hun har også meget ømme bryster. Jeg, som mand, har jo ikke disse smerter, så jeg ved ikke præcis hvordan hun har det. Jeg synes selv at jeg er god til at spørge ind til hvordan hun har det og om hun har det godt. Og hun er også god til at svare.
Men det virker stadig som om hun er meget kold, og min erfaring med tidligere parforhold fortæller mig at det er hendes måde at give forholdet en blød landing, så at sige. Altså, at det føles som om hun prøver at ende forholdet på en stille og rolig måde. Men det er måske bare min dårlige erfaring med parforhold der gør at jeg tænker sådan.
Jeg skal måske lige forklare hvad jeg mener med kold. Hun plejede at grine meget når vi er sammen. Det gør hun ikke så tit mere. Men andre kan sagtens få hende til det, enten en person hun står overfor eller en sms/opringing. Jeg vil dog ikke gå så langt at overskride den grænse at begynde at se hvem der ringer/skriver - det ville jeg selv også blive sur over. Det føles også som om jeg giver en masse til hende, kærlighedsmæssigt. Men at hun ikke giver noget tilbage. Når jeg giver hende et kys så skal jeg helt ind - hun flytter ikke ansigtet hen imod mit. Og når hun kysser mig, så er det sådan set kun når hun tager på arbejde, da hun står op før mig. Vi er egentlig holdt op med at kysse så meget som vi gjorde i starten, men det kan selvfølgelig være når forelskelse bliver til kærlighed. I det mindste forsøger jeg, for jeg elsker at kysse hende. I sengen om aftenen er det mig, der holder om hende og putter mig ind til hende, aldrig omvendt. Og hun ligger sig heller ikke ind til mig. I starten holdte vi meget i hånd, det gider hun heller ikke ret meget af længere...
Hun kan også se meget deprimeret ud - især om aftenen. Men når jeg spørger om er trist eller er ked af noget, så svarer hun at hun bare er træt. Og det døjer hun også med i øjeblikket, den lille stakkel. Hun er nærmest klar til at gå i seng når vi har spist til aften. Hvilket også gør det svært at planlægge en smule hygge eller overraske hende, hvis hun alligevel vælter om kl halv ni. Selvfølgelig skal der være plads til at hun er træt i den her periode - jeg er dog forstående og det er jo også delvist min egen skyld, som man siger... 
Er det bare mig, der mistolker nogle signaler, som måske i virkeligheden slet ikke er der? Er det bare fordi hun er sygt træt pga de mange hormoner der vælter rundt i kroppen på hende og fordi at hun har ondt at hun ikke har overskud til at vise bare en smule kærlighed? For det "sjove" ved alt dette er, at det er noget der er startet efter hun fandt ud af at hun er gravid. Alt var fantastisk inden. Det er måske også lidt atypisk for en mand at have disse tanker, men jeg er en af de få der så er undtagelsen der bekræfter reglen.
Så er det bare mig, der overreagerer? Er der andre mænd der har/har haft det på samme måde? Og kan denne kæmpe flok at kvinder mon give nogle tips til hvordan jeg skal tackle min elskede prinsesses smerter/træthed/tristhed?
Jeg kan jo umuligt sige, hvad der lige netop er med din kæreste, men hun lyder nøjagtig som mig. Faktisk kunne du næsten være min kæreste der skrev det der, bare med få ændringer.
Det er svært for mig at forklare, men efter jeg er blevet gravid - og sådan var det også i starten - er der bare nogle ting, som har ændret sig for mig med min krop og sådan. Jeg har ikke lyst til at putte så meget, og det er ikke fordi, at jeg ikke elsker min kæreste. Det er bare noget med min krop, uden jeg egentlig kan uddybe hvorfor.
Jeg kan også virke frygtelig kølig og sur på min kæreste, selvom jeg ikke er der overfor andre.. Men på en eller anden måde er det bare fordi, at han er der jo hele tiden, så han kommer altså lige for skud

Alle hormonerne gør, at jeg det meste af tiden er skidehamrende træt og irritabel, og så er jeg bare i sådan en kronisk negativ stemning.
Også angående det med at kysse og sådan. Vi kysser stadig, men det er blevet mindre. Igen: Jeg kan ikke forklare hvorfor. Føler på en måde, at jeg er gået lidt "ind i mig selv" efter jeg er blevet gravid, og derfor er der en anden form for nærkontakt.
Det jeg prøver at sige er, at jeg ikke elsker min kæreste mindre af den grund. Og jeg har forklaret ham, hvorfor jeg gør som jeg gør. Jeg har ingen planer om at gå fra ham, for jeg elsker ham højere end solen, månen og stjernerne tilsammen, og jeg vil være sammen med ham resten af mit liv. Men lige nu er jeg bare måske "i et med min krop" og derfor ikke så "udadvendt" med fysisk nærkontakt, når det kommer til at putte, kysse, kramme osv.
Jeg synes du skal fortælle din kæreste, hvad du føler. Få hende til at forstå, at hun gør dig ked af det. Men sig det på en måde, hvor du absolut ikke er bebrejdende, men bare stille og roligt forklarer din sorg og dine følelser, så hun forstår. Jeg har brugt meget tid på at forklare min kæreste, at det skyldes graviditeten og ikke ham. Og det samme burde hun gøre overfor dig