man bliver tyk af grød for tidligt...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. august 2011

lenec

Jeg har tre børn, en blev ammet i 2 måneder, de to andre, meget, meget længe, nummer 1 vejede 3920, nummer 2 3150, og nummer 3 4150, og de er over 18 år i dag, nummer 2 vejer mindst , nummer 1 mellem, og nummer 3 mest,den dag i dag. Jeg tror også det har noget med ens fødselsvægt, at gøre.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2011

SaNiNa

Nej det tror jeg ikke en fis på. Vi startede op på grød da Nicklas var 3½ månede da han ikke ville ammes mere og sutteflasken skubbede han væk og han har siden han var 14 dag gammel ligget lige under vækstkurven.

Så nej det tror jeg atså ikke på

Anmeld

3. august 2011

Chr.Kristiansen

Jeg er ret sikker på at det er en skrøne... Selvfølgelig vil det passe med nogle, men hvad vil ikke det? Det ville være ligesom at sige at flaskebørn har større sandsynlighed for at blive overvægtige..

Men hvis man kigger på de årstal undersøgelserne er lavet i, altså HVORNÅR den omtalte skemad blev givet, så er der nok også sket en del i næringsindholdet siden... 

Desuden vil jeg da slet ikke sidde og få dårlig samvittighed over at Josephine begyndte med skemad da hun var 3½ måned gammel... Det var vores sp der anbefalede det fordi hun ikke blev mæt af flasken og spiste med 1½ times mellemrum HELE døgnet... Hun æder stadig som jeg ved ikke hvad og det er skønt at hun har så stor appetit. Hvis hun bliver overvægtig senere i livet er det ikke pga. tidlig opstart på skemad og meget af det, men tværtimod fordi hun har fået dårlige spisevaner... Det prøver vi selvfølgelig på at undgå, men helt ærligt, sikken en gang fis...

Fedt at det blev linket, så jeg fik lov at brokke mig lidt over "de dumme forskere".. hehe...

Anmeld

3. august 2011

Rødhætte

Chr.Kristiansen skriver:

Jeg er ret sikker på at det er en skrøne... Selvfølgelig vil det passe med nogle, men hvad vil ikke det? Det ville være ligesom at sige at flaskebørn har større sandsynlighed for at blive overvægtige..

Men hvis man kigger på de årstal undersøgelserne er lavet i, altså HVORNÅR den omtalte skemad blev givet, så er der nok også sket en del i næringsindholdet siden... 

Desuden vil jeg da slet ikke sidde og få dårlig samvittighed over at Josephine begyndte med skemad da hun var 3½ måned gammel... Det var vores sp der anbefalede det fordi hun ikke blev mæt af flasken og spiste med 1½ times mellemrum HELE døgnet... Hun æder stadig som jeg ved ikke hvad og det er skønt at hun har så stor appetit. Hvis hun bliver overvægtig senere i livet er det ikke pga. tidlig opstart på skemad og meget af det, men tværtimod fordi hun har fået dårlige spisevaner... Det prøver vi selvfølgelig på at undgå, men helt ærligt, sikken en gang fis...

Fedt at det blev linket, så jeg fik lov at brokke mig lidt over "de dumme forskere".. hehe...

Enig

Anmeld

3. august 2011

TaAsJu

Chr.Kristiansen skriver:

Kunne heller ikke være mere enige... Tror også det hele handler om at lære sine børn hvad der er godt og ikke godt for end krop!!!

Anmeld

3. august 2011

aya-zia

Henri84 skriver:

Det er ikke første gang jeg har læst om lignende undersøgelser med samme reultat. Flaskebørn skulle i øvrigt også have højere tendens til overvægt end ammebørn.. SÅ ja, jeg tror der er noget om snakken, idet jeg har set mange videnskabeligt bekræftede undersøgelser som peger på det samme efterhånden

hehe den men flaske børn tror jeg så ik på... mine piger er begge flaske børn...

den ældste er 126cm og vejer 19 kg... hun har et KÆMPE stofskifte... faktisk så meget at det er et problem...

den yngste lider af en form sor spiseforstyrelse... så hun er også undervægtig... men lige med hende er det svært og sige....

men jeg tror altså ik at der er forskel på flaske og amme børn.... den med grøden har jeg også hørt før... og er i tvivl om, om jeg tror på den også...

men jaaaa hver sin "tro" hehe

Anmeld

3. august 2011

Henri84

aya-zia skriver:

hehe den men flaske børn tror jeg så ik på... mine piger er begge flaske børn...

den ældste er 126cm og vejer 19 kg... hun har et KÆMPE stofskifte... faktisk så meget at det er et problem...

den yngste lider af en form sor spiseforstyrelse... så hun er også undervægtig... men lige med hende er det svært og sige....

men jeg tror altså ik at der er forskel på flaske og amme børn.... den med grøden har jeg også hørt før... og er i tvivl om, om jeg tror på den også...

men jaaaa hver sin "tro" hehe

Altså nu er det jo ikke noget jeg bare tror, men viden fra videnskabelige bekræftede undersøgelser som viser der er en tendens til at børn der får MME har større tendens til overvægt end børn som er blevet ammet. Det er videnskabeligt bekræftet, og står sågar i min lærebog som er meget anerkendt, og som jeg er ved at pløje mig igennem i forb. med min udd. til hjemkundskabslærer, Human ernæring hedder den... Så i følge forskningen er det faktisk en kendsgerning og ikke noget man bare tror
Og igen handler det om overvægt som voksne og ikke nødvendigvis gennem barneårene.. Det er jo heller ikke ensbetydende med at ALLE flaskebørn bliver overvægtige, eller ALLE ammebørn er normalvægtige, der er fundet en tendens til at flaskebørn er i større risiko for at blive overvægtige, der vil selvfølgelíg altid være undtagelser, og handler i høj grad også om hvilket forhold til mad og hvilke madvaner de også vokser op med i hjemmet

Anmeld

3. august 2011

B&J

ikke lige vores dreng han er hoppet uden om han fik grød som 4mdr og han er kun en lille nips nu

84høj og 9,7kg og er 17mdr

Anmeld

3. august 2011

modesty

Tror på det? Det er en undersøgelse med 9.000 deltagere, så spørgsmålet er vel ikke om man tror på det. Det er ret så konkret veldokumenteret. 

Til jer der skriver at "jeg kender én der fik fast føde tidligt som ikke er tyk, så derfor tror jeg ikke på det...": Der står jo ikke at ALLE voksne der har spist fast føde tidligt bliver overvægtige, men at SANDSYNLIGHEDEN for at man bliver det falder med 5-10% pr. måned man fortsætter med amning/flaske fra 3-6 mdr. Derudover er der jo en masse andre faktorer der spiller ind på om man bliver overvægtig eller ej.

Anmeld

3. august 2011

Tona

Jeg syntes faktisk ikke at det er så relevant om man bliver tyk af at få grød tideligt eller om det på anden måde øger risikoen for det ene eller det andet. Grunden til at jeg skriver sådan er, at hvis man som forældrer er pisket til at give sin baby grød tideligt fordi ungen er så sulten at den slet ikke kan hænge sammen, så er der jo ikke andet at gøre. Så er det ikke så relevant om det er sundere at vente, for så er det jo ikke muligt.

Noget helt andet er så at det virker absurd på mig med dem som giver deres børn grød "for sjov" før de har reelt brug for det. For jeg tror at det er bedst at vente så længe som muligt...men ikke hvis ungen skriger af sult konstant.

Om man skulle blive tykkere senere pga tidelig grødstart ved jeg ikke, men jeg kan ikke umiddelbart gennemskue hvordan lige det skulle kunne påvirke hinanden...men jeg er jo heller ikke uddannet til det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.