Åh... den grød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

594 visninger
9 svar
0 synes godt om
2. august 2011

Anonym trådstarter

Nu er datteren blevet 6 mdr og grød er stadig ikke noget hun gider. Kan til nød få lidt frugtmos i hende. Jeg har før læst at nogle sprang grød/mos perioden over og gik direkte til små brødhapsere og den slags.

Må jeg ikke høre lidt erfaringer, både omkring opstart på grød og hvornår opstart på fingermad.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2011

GitteC78

Jeg havde ingen problemer med opstart at grød, men søn elskede det fra første dag. Han gad ikke rigtigt mælk mere.

En jeg er i mødregruppe hendes søn gad heller ikke grød eller mos, hun prøvede alt. Han begyndte første at spise øllegrød/øllebrød da han var 8 mdr, og efter noget tid gik de over til rugbrød. Hun snakkede meget med sundhedsplejelsken og hun fortalte at der ikke var noget at gøre, han skulle nok når han var klar spise grød. Han er nu 10½ mdr og spiser grød, alt mad og rugbrød....

Kan kun råd dig til at forsøge med forskellige grød og mos som du gør og med tiden, når hun er klar skal hun nok spise det. God fornøjelse.

Anmeld

2. august 2011

morethanperfect

Anonym skriver:

Nu er datteren blevet 6 mdr og grød er stadig ikke noget hun gider. Kan til nød få lidt frugtmos i hende. Jeg har før læst at nogle sprang grød/mos perioden over og gik direkte til små brødhapsere og den slags.

Må jeg ikke høre lidt erfaringer, både omkring opstart på grød og hvornår opstart på fingermad.

Prøv og kom lidt af det frugtmos i den grød du prøver og gi hende .. Prøv evt. mild frygtgrød fra Sempers .. Og så kom mosen i der ... Man siger de skal smage det 10 gange før de kan li det ..

Oscar gad heller ikke i starten men efter en del gange ville han gerne spise det .. Med glæde

Men du kan jo også godt springe den over som du siger .. Prøv og gi hende nogle små stykker rugbrød med leverpostej .. Oscar elsker det

Anmeld

2. august 2011

Clisolka

Anonym skriver:

Vi startede med grød til Isabella da hun var 4 mrd. Hun elskede det fra starten - dog med nogle dage, hvor hun ikke gad eller spiste ret meget. De dage har vi taget noget frugtmos og proppet i, så gik det nemmere ned  Fra da hun var 6 mrd. startede vi op med rugbrød, men det var ikke det store hit. Hun var ved at blive kvalt, da hun ikke var parat til det, men da hun blev 8 mrd. tog hun alt fra en dag til den anden 

Anmeld

2. august 2011

Tona

Anonym skriver:

Hvad med grøntsagsmos? (evt i starten med frugtmos i?) Det er jo ikke meget nødvendigt at de får grød, hvis de bedre kan spise grøntsagsmos, eller kartoffelmos eller øllebrød. På lidt længere sigt kan der jo også komme lidt kød i. Og hun kan måske også sidde selv og snaske lidt med et stykke banan og spise af det, eller et meget blød-kogt stykke gulerod eller en halv skive rugbrød? Tror det handler om at tænke kreativt og prøve at gøre det sjovt

Og så giver jeg knap så meget for den der med at "de må ikke få for meget frugtmos for så er det det eneste de vil have" Har man måske nogensinde set nogen konfirmanter som pure nægtede at spise andet end frugtmos ?  Til gengæld tror jeg det er en meget skidt ide at hælde sukker på maden for at få den ned i dem. Men nogle børn er jo også bare langsommere end andre. Da Amanda begyndte på skemad fik hun da også næsten kun frugtmos den første tid. Nu æder hun alt som en mejetærsker. Men jeg valgte i alt fald sukkerfri frugtmos.

Anmeld

2. august 2011

MetteS81

Anonym skriver:

Ella var heller ikke meget for grød til at starte med, men det går nemmere nu...

Det hjalp at blande frugtmosen i, så det kan du prøve. Når hun så har vænnet sig til det kan du blande grøntsagsmos i...eller også kan det være at din datter bare vil have ren frugtmos/grøntsagsmos til at starte med, og efter lidt tid er hun måske parat til at få det blandet i grøden.

Mht grøden brugte vi risgrød, men hun var ik helt så begejstret...nu spiser hun ren 7-kornsgrød, så det er også bare om at prøve nogle forskellige slags, tror jeg  

Prøv evt også med små stykker bondebrød, riskage, lidt melon eller agurk...nogle børn kan bare bedre lide fastere mad. Det fik vores datter også, og på den måde tænker jeg at de også bliver interesseret i mad, og det kan hjælpe til at de slipper mælken lidt....

Men synes også det kan være svært, det med grøden....nogle dage ryger der en god portion ned og det kan nærmest ik gå hurtigt nok! Andre dage vil hun næsten ik have noget, kun mælk!

Håber det går nemmere hos jer snart ...

Anmeld

2. august 2011

Tulle28

Min datter var som din og jeg endte med at fuldamme i næsten 7½ mdr. Vi havde meget gavn af Baby Led Weaning, som du kan læse mere om her:

http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-1814829.htm

Man skal have lidt is i maven og det sviner, men det skal nok komme. En fra min mødregruppes dreng er først begyndt at spise rigtigt nu, som 15 mdr.

Husk iøvrigt at fast føde iflg. Sundhedsstyrelsen kun skal være smagsprøver indtil 9 mdr. og mælk udgøre størstedelen af føden.

Anmeld

2. august 2011

MetteS81

Amandas-mor skriver:

Hvad med grøntsagsmos? (evt i starten med frugtmos i?) Det er jo ikke meget nødvendigt at de får grød, hvis de bedre kan spise grøntsagsmos, eller kartoffelmos eller øllebrød. På lidt længere sigt kan der jo også komme lidt kød i. Og hun kan måske også sidde selv og snaske lidt med et stykke banan og spise af det, eller et meget blød-kogt stykke gulerod eller en halv skive rugbrød? Tror det handler om at tænke kreativt og prøve at gøre det sjovt

Og så giver jeg knap så meget for den der med at "de må ikke få for meget frugtmos for så er det det eneste de vil have" Har man måske nogensinde set nogen konfirmanter som pure nægtede at spise andet end frugtmos ?  Til gengæld tror jeg det er en meget skidt ide at hælde sukker på maden for at få den ned i dem. Men nogle børn er jo også bare langsommere end andre. Da Amanda begyndte på skemad fik hun da også næsten kun frugtmos den første tid. Nu æder hun alt som en mejetærsker. Men jeg valgte i alt fald sukkerfri frugtmos.

Og så giver jeg knap så meget for den der med at "de må ikke få for meget frugtmos for så er det det eneste de vil have" Har man måske nogensinde set nogen konfirmanter som pure nægtede at spise andet end frugtmos ?

Hahaaaa, det har du ret i!!!  På et tidspunkt var bananmos også været det eneste vi kunne få i vores, og så blev de bare sådan i en periode! Ja, de skal da nok lære at spise andet

Anmeld

2. august 2011

Tona

MetteS81 skriver:

Og så giver jeg knap så meget for den der med at "de må ikke få for meget frugtmos for så er det det eneste de vil have" Har man måske nogensinde set nogen konfirmanter som pure nægtede at spise andet end frugtmos ?

Hahaaaa, det har du ret i!!!  På et tidspunkt var bananmos også været det eneste vi kunne få i vores, og så blev de bare sådan i en periode! Ja, de skal da nok lære at spise andet

Jepper  

Anmeld

3. august 2011

Anonym trådstarter

TAK! Det var virkelig god læsning det hele og super gode råd! Det er træls man nogle gange lader sig påvirke lidt for meget af SP og div. bøger, hvor der siges, at de sandelig skal igang.

I går aftes fik hun en kogt kartoffel most med gaffel iblandet mme og lidt tidselolie. Det skulle lige undersøges, men så kom der sørme 3-4 tsk. fulde ned! Så nu får hun altså tilbudt lidt frugtmos med lidt grød i til frokost og så får hun lov at smage kartoffel igen til aften og så tager vi den stille og roligt derfra.

De der ris/majs/hirse grød blandinger er da godt nok heller ikke særlig lækre Kan egentlig godt forstå hun nægter!

Hjemmelavet kan bedre gøres lækker synes jeg.

Men tak endnu engang, det er rart at høre om jeres erfaringer!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.