Mælkeallergi - faste madvarer i huset

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.474 visninger
7 svar
0 synes godt om
1. august 2011

Ranarupta

I mandags blev det slået fast, at Albert har mælkeallergi og derfor har vi været ved diætist med ham.

Der er en masse nyt, vi lige skal lære, og vil derfor høre, hvad I med mælkeallergikere i huset, altid har i skabene...?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. august 2011

Lone Jakobsen

kan desværre ikke hjælpe dig. men synes din tråd fortjener at andre kan se den.

håber du får den hjælp du har behov for.

Anmeld

5. august 2011

Ranarupta

nutche skriver:

kan desværre ikke hjælpe dig. men synes din tråd fortjener at andre kan se den.

håber du får den hjælp du har behov for.

Mange tak

Anmeld

15. august 2011

Banjo

Hej der.

Jeg har en dreng der ikke er påvist mælkeallergiker, men jeg er ved at være ret sikker på at han er mere eller mindre laktoseintolerant. Han har altid, siden han gik på fast kost haft meget flydende afføring og vi har talt med lægen om det utallige gange. Det er blevet slået hen med "maveinfektion" eller "virus". Tilsidst har jeg insisteret på at han fik taget prøver, for de begyndte at klage over konsistens og lugt, nede i vuggestuen. Blodprøver og afføringsprøver sagde at vi har en super frisk og rask dreng!! Så nu har vi skiftet laktoserige produkter ud med laktosefri. Og her på 4.dagen er hans afføring markant bedre end den nogensinde har været.

Jeg ved at mange bruger sojamælk, som erstatning, men ellers er jeg ikke til megen hjælp. Men vil følge tråden da jeg også kunne bruge nogle gode alternativer.

Mvh

Signe

Anmeld

15. august 2011

Ranarupta

Banjo skriver:

Hej der.

Jeg har en dreng der ikke er påvist mælkeallergiker, men jeg er ved at være ret sikker på at han er mere eller mindre laktoseintolerant. Han har altid, siden han gik på fast kost haft meget flydende afføring og vi har talt med lægen om det utallige gange. Det er blevet slået hen med "maveinfektion" eller "virus". Tilsidst har jeg insisteret på at han fik taget prøver, for de begyndte at klage over konsistens og lugt, nede i vuggestuen. Blodprøver og afføringsprøver sagde at vi har en super frisk og rask dreng!! Så nu har vi skiftet laktoserige produkter ud med laktosefri. Og her på 4.dagen er hans afføring markant bedre end den nogensinde har været.

Jeg ved at mange bruger sojamælk, som erstatning, men ellers er jeg ikke til megen hjælp. Men vil følge tråden da jeg også kunne bruge nogle gode alternativer.

Mvh

Signe

Årh lille pus da...

Har I talt med jeres læge om en priktest?
Det fik vi lavet på Børneambulatoriet på Hvidovre hosp.
Det gik lynhurtigt.

Vi har fået grøn recept på allergiker-MME istedet for at vi tilbyder vores søn alm. komælk.

Derudover må han ikke få noget som helst med mælkebestandele, men det er ok med "spor" af mælk.

Så hver gang vi handler til ham, så skal vi læse på indholdslisten, da producenten gerne må ændre i den, uden at gøre opmærksom på det...

Jeg synes, at det er en jungle og det er noget af en kamp at få den anbefalede mængde MME i ham, da det smager virkelig dårligt.

Anmeld

15. august 2011

Nemesis

uha hvad har vi altid...becel flydende og fast er nok det vi altid har.
Men ellers tager vi til Sverige en gang om måneden ca. og køber ind, for de har SÅÅÅÅÅ mangle gode mælkefrie produkter.

Så vi har madlavningsfløde, "piskefløde", vaniljecreme, mælk, kakaomælk, smør og når vi lige har været afsted har vi også youghurt som er meget populært.

Det er alt sammen lavet på havre, så vi ikke risikeret de også udvikler allergi for soya, for så er vi sgu på sk*deren!

De kan også tåle gedeost og bøffelprodukter og det tror jeg skyldes det indeholder et andet mælkeprotein.Bøffelmælk indeholder det mælkeprotein der hedder beta-kassein A2 (mælk fra REN Jersey eller Guensey køer, får og geder mv)
det er dels sundere end det mere udbredte A1( i alm moderne køer)
Og NOGLE kassein allergikere kan kan godt tåle det.

Men det er jo så heller ikke noget der er mange varer med så det bliver jo ret begrænset hvad de indtager af det.

Vi har altid mandler i huset så vi kan lave mandelmælk, som er godt både til bagvæk, pandekager men også til at drikke.

Vi har i øvrigt fået to børn der bare har det fantastisk siden de fik konstateret mælkeallergien. Den stores mave er nu helt normal, hans eksem er væk og ikke mere ørebøvl. Den lilles mave er helt normal, eksemen er væk og hun spiser nu! Faktisk elsker hun nu mad og hun trives og er blevet rund i det i stedet for at være skravlet.

Den store på 4½ kan selv mærke det og er derfor selv opmærksom på om det han får tilbudt er noget han kan tåle. Faktisk har de begge blomstret af det og sygedagene er markant reduceret.

:-) Sisse med 2 mælkeallergikere og ikke kun laktoseintolerante

Anmeld

15. august 2011

Banjo

Godt tip, med en tur til sverige, det må vi gøre.

Jeg tror vi prøver en priktest hvis han viser tegn på forværring, men han har aldrig klaget over smerter eller haft eksem, det har bare været bleerne der har været temmelig uudholdelige. Så jeg håber vi slipper med den lette intolerance.

Anmeld

24. august 2011

Inge Nielsen

Ranarupta skriver:

I mandags blev det slået fast, at Albert har mælkeallergi og derfor har vi været ved diætist med ham.

Der er en masse nyt, vi lige skal lære, og vil derfor høre, hvad I med mælkeallergikere i huset, altid har i skabene...?

Nu ved jeg ikke, hvor gammel Albert er, men hvis han er spæd, så findes der modermælkserstatning til børn med mælkeallergi. Den bedste løsning er modermælkserstatning baseret på soya. Hvis han også er allergisk over for soya, så er højt hydrolyseret protein - også kaldet hypoallergen modermælkserstatning - løsningen.

Der findes fora på nettet for børn med mælkeallergi, som er værd at kigge på - prøv evt. www.maelkeallergi.dk. En af mine bedste venner døjer med mælkeallergi

Håber, at du får en masse gode råd 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.