Hjemmelavet kødsovs med hakket oksekød...
Vi køber den store pakke kød på 2000 g, så "steger" jeg det i en tykbundet gryde, og deler det der er tilbage til 8 portioner... hver portion bliver til en omgang kødsovs..
der skal bruges pr. omgang kødsovs følgende:
1 dåse hakkede tomater (bruger den billigste fra Kvickly uden krydderier i)
1 omgang af det opdelte kød
2 mellemstore løg
stegemargerine/fedtstof (bruger den billigste stegemargerine fra Kvickly)
Kødsovsen laves således:
Varm gryden med noget fedtstof i bunden (bruger selv billigste stegemargerine) skal være så bunden er gul over det hele ellers hænger kødet fast og brænder på... put kødet i og lad det varmes op... tag en dåse hakkede tomater og put i... fyld dåsen ca. 2/3 dele med vand og hæld i... tilsæt salt... husk at røre rundt en gang imellem... snit løg imens dette står og simrer... vi bruger 2 mellemstørrelses løg når der er os 2 personer... smid dem i og lad det kog/simre i ca. 10 min til løgene begynder at virke bløde/gennemsigtige... jeg bruger brun sovsejævner til at tykne sovsen med... tilføj lidt sovsekulør som hjælper med at fremhæve smagen i sovsen...
Når sovsen har nået rette tykkelse/konsistens man synes om.. smag til med lidt peber...
Spises sammen 100g pasta til 2 personer og en smule ketchup på efter det er hældt op... (Ketchup kan tilføjes mens det simrer bare pas på da kogt ketchup virkelig smager forfærdeligt)..
Og ellers køb de store familiepakker af 100 kr pr. pakke med henholdsvis: nakkekotteletter, hakket oksekød, hakket svine/kalvekød, hakket svinekød, svinekoteletter...
Det er billigt kød og ofte en ok kvalitet til prisen...
Vi køber selv en pakke nakkekoteletter og en hakket oksekød og så en omgang panerede rødspættefiletter... kartofler og pasta til.. og så får vi hver slags mad hver tredje dag... vi plejede at spise de færdiglavede pomfritter til fisken men da vi gerne vil have kartofler til koteletterne og de ikke kan holde sig så længe ad gangen spiser vi nu kartofler til fisken også
...
Hjemmelavede boller:
50 g gær, 50 g margerine, 50g sukker, 500g mel, 2½ dl lunkent vand, 1 æg.
Vigtigste her er at ælte dejen rigtig længe og komme melet i lidt efter lidt.. ælter selv dejen efter alt melet er tilføjet i ca. 20 min med håndmixer med dejkroge på.. ellers ender man med at dejen er alt for klistret hvis man ikke ælter længe nok...
Denne portion er til 12 mellemstore boller...
Dejen skal hæve i 20 min... så deler man op og former bollerne... hæve i 20 min igen... pensl med KOLDT vand over alle bollerne og gerne lade der være en lille pøl af vand omkring hver bolle... ind i ovnen (hos os har vi varmluftsovn) 180 grader i 20 min... ud af ovnen og lad dem køle af... disse boller smager stadig godt efter 7 dage i køleskabet... de er luftige de første 2 dage.. og bliver det igen hvis man putter dem i mikroen i 10-30 sek inden de bliver serveret...
Opskriften er fundet på Alletiderskogebog.dk under navnet: verdens bedste boller... og en klovn som mig kan få det til at virke så er jeg enig...