Langtidhævet boller.............

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.267 visninger
5 svar
0 synes godt om
24. juli 2011

Halløjsa

Nogen der ligger inde med en god opskrift på langtidhævet boller, skal holde mødregruppe, syntes det var lidt smart jeg kunne lave dejen om aftenen og bage bage dem om morgen, men syntes jeg trænger til nye opskrifter det er alt tid det samme man severer...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juli 2011

spj

Jeg plejer at bage de her. De er super gode.

5 dk lunken vand
50 g gær
1 tsk salt
1 spsk honning
1 dl ymer
12 dl mel jeg plejer at bruge halv sigtet speltmel og halv grahams speltmel. Men det kan man jo gøre som man synes.

Dejen skal være lidt klistret og sættes på bagepladen med 2 spsk der er dyppet i koldt vand.

Anmeld

24. juli 2011

JulieE

Jeg plejer at bruge denne opskrift:

15 g gær

3,5 dl koldt vand

1,5 tsk salt

1 spsk sukker (honning, sirup,rørsukker, hvad du lyster)

1 spsk olie

100g havregryn eller grahamsmel

350 g mel

gæren opløses i vandet, salt sukker og olie tilsættes. Havregryn og mel i. Dejen skal have konsistens som en tyk havregrød.

der er masser af muligheder for at tilsættes hvad du har lyst til, durum mel, solkikke eller græskar kerner, revet æbe eller gulerod, som man selv har lyst til

Hæver natten over og laves til boller med to skeer eller våde hænder og bages ved 200 grader ca 12-15 min.

Anmeld

24. juli 2011

GitteC78

Koldhævede boller:

1 liter koldt vand

en kvart pakke gær

2 spsk groft salt

2 spsk honning

500 g havregryn

ca 550 g hvedemel.

Man kan tilsætte f.eks. solsikke eller græskar kerner.

Når alt er tilsat bliver det en klistret masse. Hæve i køleskab i mindst 8 timer, dejen kan holde sig i køleskab i 5 døgn. Den portion man ønsker sættes på en plade med en våd ske.

Bages ved 200 g i 25-30 min.

Super gode. Man laver af den portion man ønsker, resten kan stå i køleskabet til næste gang man skal have nybagte boller.

Anmeld

24. juli 2011

132319

24. juli 2011

Halløjsa

hmm de lyder alle sammen lækre, men skal da prøve dem alle med tiden. elsker at bage, så lidt nye opskrifter til kogebogen gør ho ikke nået...Takker

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.