Anonym skriver:
Min ekskæreste og jeg gik fra hinanden for et års tid siden.. Jeg fandt rimelig hurtigt en ny, som jeg blev gravid med få måneder senere. Vi valgte at beholde barnet, og tage det hele som det kom. Imens jeg var gravid købte vi hus, da ingen af os, ville opfostre et barn i en lejlighed.. Barnet blev født, og vi var lykkelige. Så lykkelige, at vi giftede os! Jeg havde fundet manden i mit liv – eller havde jeg? Tankerne om min ekskæreste var der stadig. Jeg havde lyst til at se ham, lyst til at røre ham, lyst til at det skulle være ham og mig igen!! Jeg græd mig selv i søvn, fordi jeg følte mig så magtesløs – JEG ELSKER HAM JO STADIG!
Jeg har mange gange ville skrive til ham, og fortælle ham om mine følelser, men hvad vil det hjælpe? Jeg ved, at han ikke vil have mig tilbage.. Jeg har sågar overvejet at forlade min mand, på grund af mine følelser for min ekskæreste. Det er synd for min mand. Jeg ved det! Jeg er så bange for at det hele bare er fordi, at jeg savner noget ’modspil’, som jeg fik ved min ekskæreste. Han var min bedste ven, og min første rigtige kærlighed. Vi gjorde ALT sammen, og jeg elskede det.. Vi har haft vores op og nedture, og når jeg tænker tilbage, kommer jeg også i tanke om alt det dårlige.. Jeg gik i lang tid, og ventede på, at det rette tidspunkt kom, så jeg kunne gøre det forbi.. Men hvorfor har jeg så disse tanker nu?
Min nuværende mand er noget af det sødeste! Han gør alt for mig, og han er så omsorgsfuld og kærlig. Han arbejder meget, og jeg føler sommetider, at han sætter sit arbejde i første række. Han har mange veninder, og jeg er let til at blive jaloux! Før i tiden var han kun sammen med piger (hvordan ved jeg ikke helt) men jeg har det skidt med, at han har lavet hele hans liv om på det plan, fordi han har fundet sammen med mig. Han snakker ikke med nogen mere..
Mon vi er bedre tjent uden hinanden? Jeg elsker ham, men måske er det bare ikke meningen, at det skal være ham og jeg - sammen.. Min frygt for det hele ligger også i, at jeg er bange for folks reaktion, hvis vi går hen og annullere vores bryllup, efter så kort tid..
Jeg ved ikke, hvor jeg vil hen med dette indlæg, men jeg har bare brug for at få det ud! Nu har jeg gået i så lang tid med disse tanker, og jeg kan ikke selv finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre!
Kære du 
Først vil jeg sige til dig, at ingen andre kan fortælle dig hvad du skal gøre! Men jeg vil meget gerne give dig mine tanker med på vejen!
Jeg ved at det er meget normalt aldrig at glemme sin allerførste kærlighed, og at mange får et sug i maven, hvis de møder deres første kæreste mange mange år efter brudet. Jeg har selv været sammen med min nuværende kæreste i 10 år, jeg elsker ham og ville ikke undvære ham for noget i verden og vi har en dejlig dreng sammen
Men jeg kan stadig få lidt sommerfugle i maven, når jeg tænker på/snakker med min første kæreste, som jeg var sammen med fra vi var 15 til 16 år. Det havde jeg det lidt svært med i starten, men jeg har accepteret det og annerkender, at det var en tid som betød meget for mig, og at jeg elskede ham rigtig højt og blev dybt ulykkelig, da han gjorde det forbi. Men det er ikke ham jeg elsker nu, men selvfølgelig kan jeg mærke nogle af de gamle følelser, når jeg engang imellem tænker på ham. Præcis som det ville være tilfældet med min nuværende kæreste, hvis vi gik fra hinanden (bare meget meget mere er jeg sikker på).
Derudover har mange en tendens til at huske de gode ting og glemme de dårlige lidt. Det er så let at tænke sig tilbage og bilde sig selv ind, at det var bedre engang, fordi man nu fokuserer på de ting som måske ikke kører så godt i det nuværende forhold. Det er helt normalt!
Det er også normalt at blive nervøs for at alt skal gå galt - Du sidder nu i et hus med barn og I er gift. Er det måske gået op for dig, at du har bundet dig? Skræmmer det dig, fordi du tænker på konsekvenserne HVIS det skulle ende med en skilsmisse med hussalg, delebarn osv? Ofte kan ens frygt vokse sig så stor at man begynder at tro på den. Altså en slags selvopfyldende profeti. Hvis man er så bange for ikke at elske sin partner nok, vil man måske prøve at tvinge følelserne frem, og så er det svært overhovedet at mærke noget...
Til slut vil jeg sige, at jeg synes det lyder som om du og din partner skal øve jer på at blive bedre til at tale med- og lytte til hinanden (parterapi kan virkelig hjælpe med dette og det vil være godt givet ud for fremtiden). Under alle omstændigheder er det i hvert fald vigtigt, at du på en god måde får fortalt din mand, at du føler dig tilsidesat i forhold til hans arbejde - at du føler han arbejder for meget. Måske han slet ikke har tænkt over det og ikke ved hvordan du har det. Måske er der en løsning, som I begge kan være tilfredse med.
Under alle omstændigheder synes jeg bestemt, at du skal give forholdet og dig selv en chance! Følelser kommer i bølger og nogen gange er der mange, andre gange få. Nogle perioder er leverpostej (de fleste dage faktisk, da det jo er hverdag med rutiner, specielt når man har et barn) og indimellem er der saltkød og sky på 
Giv dig selv lov til at føle det du føler - jo mere du kæmper imod, jo mindre kan du føle kærligheden og kontakten til din søde mand (du ved, hvis man siger til sig selv, at man ikke må tænke på en lyserød elefant, så kan man ikke tænke på andet)! Der er hvad der er lige nu, og du behøver ikke tage en beslutning nu - ingen af os ved hvad fremtiden bringer. Hvis du var klar til at forlade ham, ville du vide det!
Mange knus fra mig (du må gerne skrive til mig privat hvis du har lyst og brug for det)