Bedste middel mod barnets frygt for mørke: sluk lyset

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.104 visninger
1 svar
0 synes godt om
21. december 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Jyllandsposten

Mange forældre tyr til et enkelt middel, hvis barnet er mørkeræd: De trykker på lyskontakten og tænder lampen i barnets soverum. Men det er en skidt ide, påpeger psykologer, som mener, det fastholder barnets frygt og forstyrrer døgnrytmen.

De fleste forældre kender til børn, der er bange for mørket, og mange tyr til at lade lyset brænde, for at give barnet tryghed, når det skal falde i søvn.

Men det er ikke nødvendigvis den bedste løsning, påpeger en række børnepsykologer og terapeuter. Lyset kan forstyrre barnets døgnrytme og er med til at fastholse dets frygt for mørke.

Psykologerne anbefaler istedet forældre at arbejde på at gøre børnene trygge ved mørket og at undlade at overføre deres egen frygt til børnene.

Ifølge Emma Citron, en engelsk børnepsykolog med speciale i børns angst og fobier, er der som bekendt ingen grund til at være bange for mørket i sig selv, hvis man ellers befinder sig i trygge omgivelser - og det gør børn jo som regel, når de skal puttes. Men fra en tidlig alder bliver vi belært om, at det er farligt at gå alene ud om aftenen, og det smitter af på børnenes opfattelse af mørket.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. december 2008

Mikkelmusen

uden at have læst resten af artiklen, vil jeg blot erklære mig enig med diverse psykologer osv.

Jeg er nu 23 år, og stadig hammer ræd for mørke hvis jeg skal sove. Jeg har dog med tiden vænnet mig til at sove i mørke sammen med min kæreste. Men hvis han ikke er hjemme, kan jeg ikke sove i mørket. Det er rædselsfuldt at have det sådan, og jeg synes i hvert fald selv jeg gør alt for at min datter ikke skal være bange for mørket.
Jeg frygter det bliver en kamp når hun bliver ældre, men hun skal IKKE vokse op og ha' det ligesom mig.

Christina, 23 år og hunderæd for mørke!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.