mad ???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. juli 2011

miinimeal

Pernille08 skriver:

Okay tusind tak
Laver du selv frugtgrødet ?
Jeg er så bange for at give ham sådan nogen stænger hvis nu han skulle få det galt i halsen for han har jo ingen tænder så Jeg ved ikke lige hvordan han skal kunne tygge det
Har overvejet rugbrød men med sammen overvejelser som med stængerne .

de behøver sørme ikke tænder før de må få det, albert har fået agurke og gulerodstænger siden han var 2½ måned(;

og rugbrød tager de heller ikke skade af bare husk ikke for store men bestemt heller ikek for små(;

ja jeg laver sev frugtgrød eller jeg gjorde albert vil ikke have ske mad mere(;

men jeg lavede en masse og så i fryseren med det så kan man altid tage noget op(:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juli 2011

Lone Jakobsen

Pernille08 skriver:

Hvor skønt
Det skal jeg huske .
Nu læser jeg nogen skriver han os godt må få rugbrød og agurk stave og guleroder ??
Jeg er så bange for at han får det galt i halsen ?? Er det okay at vente med at give det indtil han har tænder eller skal vi bare starte op med det ?

du kan sagtens give ham en tyk rå gullerod til at gnave i.

jeg må dog indrømme at pga. mit arbejde så er det ikke noget jeg bruger. jeg giver dem gerne kogte kolde gullerødder. agurke stave bruger jeg af og til, men ellers er et stykke knækbrød eller en skorpe godt når gummerne begynder at klø.

det er dog ikke noget du behøver at give ham hvis du er bekymret for det (han er jo så lille endnu) du vil dog bliver overrasket over hvor meget han faktisk kan gnave, kun ved at bruge hans gummer

Anmeld

17. juli 2011

mortilnoahogmelina

nutche skriver:

du kan sagtens give ham en tyk rå gullerod til at gnave i.

jeg må dog indrømme at pga. mit arbejde så er det ikke noget jeg bruger. jeg giver dem gerne kogte kolde gullerødder. agurke stave bruger jeg af og til, men ellers er et stykke knækbrød eller en skorpe godt når gummerne begynder at klø.

det er dog ikke noget du behøver at give ham hvis du er bekymret for det (han er jo så lille endnu) du vil dog bliver overrasket over hvor meget han faktisk kan gnave, kun ved at bruge hans gummer

Okay endnu engang tusind tak for råd .
Ja jeg må indrømme jeg er så bekymret for at det skulle sætte sig i den gale hals
MÅ indrømme det nok er en stor stor frygt jeg har men jeg må prøve lige så stille .

Anmeld

17. juli 2011

mortilnoahogmelina

alberts mor<3 skriver:

de behøver sørme ikke tænder før de må få det, albert har fået agurke og gulerodstænger siden han var 2½ måned(;

og rugbrød tager de heller ikke skade af bare husk ikke for store men bestemt heller ikek for små(;

ja jeg laver sev frugtgrød eller jeg gjorde albert vil ikke have ske mad mere(;

men jeg lavede en masse og så i fryseren med det så kan man altid tage noget op(:

Brugte du frugtgrød som 1 måltid ?
Har du nogen gode opskrifter på det ?

Okay Så må jeg prøve mig lidt frem jeg er bare så bange for der sker noget .
Han har fået banan og melon og Hangnaver sådan nogen ordentlig stykker af når han får det .

OKay vildt han ikke gideg det mere hvad får han så ?

Anmeld

17. juli 2011

miinimeal

Brugte du frugtgrød som 1 måltid ?
Har du nogen gode opskrifter på det ?

Okay Så må jeg prøve mig lidt frem jeg er bare så bange for der sker noget .
Han har fået banan og melon og Hangnaver sådan nogen ordentlig stykker af når han får det .

OKay vildt han ikke gideg det mere hvad får han så ?

brugte frugtgrød som mellemmåltid eller middagssmad og så en flaske efter(;

ikk lige på stående fod desværre, men plejere bare at koge fx hindbær mede lidt vand og en smugle ahornsirup(;

jamen til morgen får han hjemmelavet grovboller med pålæg

mellemmåltid er frugt,

middagssmad er rugbrød med ærter eller vindruer,

mellemmåltid er så igen frugt ell grønt, og aften det samme som jeg får(;

Anmeld

17. juli 2011

mortilnoahogmelina

alberts mor<3 skriver:

brugte frugtgrød som mellemmåltid eller middagssmad og så en flaske efter(;

ikk lige på stående fod desværre, men plejere bare at koge fx hindbær mede lidt vand og en smugle ahornsirup(;

jamen til morgen får han hjemmelavet grovboller med pålæg

mellemmåltid er frugt,

middagssmad er rugbrød med ærter eller vindruer,

mellemmåltid er så igen frugt ell grønt, og aften det samme som jeg får(;

OKay tak , jeg prøver mig bare lidt frem så

Tusinde tak for de gode råd

Anmeld

17. juli 2011

miinimeal

Pernille08 skriver:

OKay tak , jeg prøver mig bare lidt frem så

Tusinde tak for de gode råd

det var så lidt(;

Anmeld

17. juli 2011

Rebecca Persson

Her er lidt mere inspiration. 

Grøntsager - enten som mos eller dampet i stave eller ovnbagte i stave - eller suppe:
Broccoli, gulerod, persillerod, squash, søde kartofler (batat), kålrabi, pastinak, jordskok, blomkål, majroe. 

Frugt: Alle mulige bær. Fersken, æble, pære, nektarin, blomme.

Korn: Amarant og quinoa. Små korn (egentlig er det frø) som er meget næringsrige og proteinholdige. Hel hirse kan også bruges.
Kold, tyk grød i stave kan også bruges som fingermad.

Protein: Kogte kødboller af alle mulige slags fars. Kød helst kogt, findelt. Kogte røde splitlinser. Mos af kikærter, bønner, linser. 

Olie/fedt: Meget gerne koldpressede olier, f.eks. oliven, kokos og hørfrø. Mandelmos og lign. er rigtig fint, og siden hen som pålæg; tahin (sesamsmør), mos af cashewnødder m.m. Avocado er super, enten som mos eller fingermad. Kokosmel. Klatkager med mandelmel. 

Nogle børn springer helt grød/mos-fasen over og går direkte til fingermaden. Det kan man sagtens. De skal lige vænne sig til fornemmelsen, men så går det som regel rigtig fint. Metoden hedder BLW. Styrker motorikken og giver barnet god mulighed for selv at styre, hvad der skal indenbords. Men det kan godt svine ret meget..... 

Jeg tænker umiddelbart fra den menu, du nævner, at der måske er lidt overvægt på korn/stivelse, som kan være svært at fordøje i større mængder. Måske lidt mere variation med avocado og altid blande grøden med enten grøntsager eller frugt. Gode olier til alle måltider. Mm indeholder 50% fedt, så det er babys behov det første år langt hen ad vejen. 

Oh, jeg kunne blive ved....

kh Rebecca, rebeccapersson.com

PS. I min bog BABY - 100% naturlig uden tilsætning (Politikens Forlag) finder du opskrifter, inspiration til spisekammeret og fingermad samt menuforslag til baby, opdelt måned for måned.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.