Vagtlægen...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.352 visninger
13 svar
0 synes godt om
19. december 2008

fam.4xc

Nu er jeg så nysgerrig.... hvordan bruger I vagtlægen??

Jeg bruger den kun hvis det er virkeligt akut, noget jeg ik selv føler mig tryg ved at vente med til vores egen læge har åbnet....

Spørg af nysgerrighed fordi der i det danske samfund efterhånden er kommet en ordlyd der hedder; " ring lige til lægevagten" og det er også om ting der sagens ku vente til egen læge ku kontaktes - blot nysgerrig og skal ik opfattes som provokation

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2008

LotteN

Jeg har brugt vagtlægen en gang og der var da min datters arm sagde knæk et par gange og efterfølgende var hun bare så ulykkelig og kunne virkelig se det gjorde ondt, hun græd hele tiden og vile ikke spise (det skete om morgene og normalt er hun super glad og har ikke spist i ca 12 timer) og intet hjalp. der ringede jeg... og va også meget godt, da hun havde fået en lille forstuvning!

Ellers så bruger jeg den nu ikke. vil undersøge alt, inden jeg skulleringe til vagtlægen!

Anmeld

19. december 2008

lonemus

Når det er mig selv, bruger jeg kun vagtlægen hvis det er akut. Som regel kan det godt vente til mandag morgen hos min egen læge.

Men når det er børnene, bruger jeg vagtlægen hvis der er noget jeg er i tvivl om - jeg vil hellere ringe én gang for meget, end en gang for lidt.
Begge børn fik øjenbetændelse en søndag, min mand siger: lad os vente til i morgen. Men nej, hvorfor skal deres øjenbetændelse bliver værre pga det er weekend. Så jeg ringede og fik recept med det samme.
Min søn blev forkølet en onsdag, om lørdagen vågnede han op med feber om eftermiddagen....jeg ringede til vagtlægen - og han havde fået lungebetændelse.

Så mht mine børn, så bruger jeg vagtlægen, hvis jeg er det mindste i tvivl - min erfaring har efterhånden lært mig, at dét er det rigtige at gøre.

Mvh
Lone

Anmeld

19. december 2008

Anja

Bruger kun vagtlægen, hvis jeg bliver utryg ved situationen og ikke synes det kan vente.

Anmeld

19. december 2008

Mikkelmusen

Kan sagtens følge din kommentar med at det er blevet meget udbredt med "ring lige til lægevagten"... Men jeg vil dog sige at når man f.eks. er førstegangsmor og barnet er nyfødt eller blot et par måneder gammel, så vil man gerne være sikker på der ikke er noget alvorligt galt.

Jeg mener man har jo ikke prøvet det før, og det er ikke sikkert at man lige kender alle former for sygdomme og tegn på sygdomme når man er ny mor. Så på den side kan jeg godt forstå hvis folk ringer oftere til vagtlægen.

Men jeg kan også se det hvis du mener det er generelt blandt alle forældre, gamle som nye.

Jeg synes nu ikke selv jeg har ringet til vagtlægen for noget som ikke var ndøvendigt. Vores datter har nemt ved at få høj feber, og er ikke nødvendigvis døden nær hvis hun har 40+ i feber: Men det anede vi jo intet om i starten. Jeg synes dog alligevel man skal tage høj feber alvorligt, og det var også hvad diverse læger sagde til os. Bare et eksempel.

Anmeld

19. december 2008

fam.4xc

Jeg er klar over at ens grænser for hvad og hvornår man synes noget akut vitterligt er akut - og man skal da helt sikkert hellere ringe en gang for meget end for lidt hvis man er utryg ved situationen.

Indimellem skal man blot huske at der måske sidder en VIrkeliG dårlig person og venter på svar fordi man selv ringer om noget der ku vente til egen læge åbner....

Høj feber og ondt generalt på Børn skal man da reagere på, ingen tvivl om det, men også huske at feber er en god ting der bekæmper sygdommen i kroppen, selvom det ik er rart at ha... Personligt synes jeg ik man skal ringe med mindre febere er nær de 40 HVIS ellers barnet er kontaktbart og ihvertfald drikker okay...

Anmeld

19. december 2008

pusling30

Mht vagtlægen med mig selv, bruger jeg kun hvis jeg uden for lægens åbningstid får et migræneanfald, som kræver akut behandling, sker 2-3 gange om måneden og desværre altid om aften.
Når det er mine børn, bruger jeg vagtlægen hvis jeg syntes mine børn agere unormalt.. Fx i mandags da min lille søn (17 md) var helt slap, og havde 35,5 i temp, der ringede jeg til egen læge, han blev undersøgt og jeg fik besked på at hvis han fik det værre i løbet af dagen/aften, så skulle jeg ringe til vagtlægen eller tage på skadestuen.. Så jeg bruger vagtlægen efter behov, jeg kan da godt ringe til en vagtlæge fordi jeg er i tvivl om hvorvidt mit barn skal tilses af en læge, men jeg tager ikke ud til vagtlægen uden at mene at der er en god grund til det.. En forkøelse og feber, kan sagtens vente til egen læge åbner.

Anja

Anmeld

19. december 2008

KHS

Jeg har kun ringet til vagtlægen én gang i de 16 måneder, jeg har været mor. Dengang var min ene søn virkelig syg. Han fik lange smertefulde "ture" og blev derefter helt slap af udmattelse. Jeg ringede til vagtlægen, og imens hun kunne høre min søn skrige af smerte, afviste hun mig og sagde at det bare var kolik! (skal lige siges at mit barn på det tidspunkt var 1 år og aldrig har haft kolik)
Vi kørte ham selv på skadestuen og han blev derfra kørt med ambulance til OUH og blev opereret for invagination.
Nu ligger der så en klage fra mig ved Patientklagenævnet over den behandling jeg fik af vagtlægen!
Så jeg har selvsagt ikke gode erfaringer med vagtlæger!!!

Anmeld

19. december 2008

Christinahr

Jeg ringer hvis vi er utrygge eller hvis der er noget rigtig galt.

Vi har alligevel brugt den en del gange med Aia, men jeg synes det er svært at vurdere hvor skidt barenet er og de fleste gange har hun krevet pencelin eller lign. Den ene gagn blev vi indlagt til obseversation, så synes ejg bedømt rigtigt.

I starten af ugen ringede vi for at få udskrevet en recept til øjenbetændelse og jo det kunne nok godt have ventet, men jo hurtigere behandling jo hurtigere er det jo væk

Anmeld

19. december 2008

MorCamilla

Anja skriver:

Bruger kun vagtlægen, hvis jeg bliver utryg ved situationen og ikke synes det kan vente.

lige mine ord...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.