Søskende vs enebarn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.670 visninger
9 svar
0 synes godt om
15. juli 2011

Jonatansmor

Så det min tur til at oprette emne - treat me right ladies

Drengen er 1 år og 1 månede og kæresten er begyndt at være skruk igen "Arj hvor er det bare træls han ikke er lillebitte mere" og "Ville det ikke bare være dejligt med en stor børneflok" Jotak tænker jeg, det er sq ikke dig der skal holde livet ud med +25 kg på maven. Eller ham der skal gennemgå et kejsersnit nummer 2, amning der ligenu får det til at vende sig i mig, bekymringer om min krop der måske/måske ikke kommer til at ligne sig selv igen. Bekymringen om jeg egentligt overhovedet kan åbne mit inderste til en ny lille størrelse, det lå jo ikke ligefrem i kortene at jeg skulle være mor...

Jeg har selv 2 søskende, der er 5 års forskel på os, så det er mest de to der har haft fornemmelsen af at være en del af noget større. Idag har vi jo et tæt forhold, men vi er også alle voksne. Kæresten er enebarn, har nogle halvsøskende spredt lidt ud over det hele hvoraf den ene snakker vi jævnligt med. Så jeg kan sådan set godt forstå at han gerne vil opleve den store familie. Gid det var hans tur til at være gravid.

Men, er det et egoistisk valg at drengen skal være enebarn? Selvfølgeligt kan jeg se det fornuftige i argumentet, at få overstået dine børn, mens du studerer.. For jeg har da set mange enebørn der er yderst sociale, men jeg har da også stødt på enebørn der bestemt ikke var behagelige for os andre.
Er der andre derude der tænker ligeså meget over det at udvide familien? Eller er I allesammen bare helt sikre på hvad I vil?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juli 2011

2babygirls

Jonatansmor skriver:

Drengen er 1 år og 1 månede og kæresten er begyndt at være skruk igen "Arj hvor er det bare træls han ikke er lillebitte mere" og "Ville det ikke bare være dejligt med en stor børneflok" Jotak tænker jeg, det er sq ikke dig der skal holde livet ud med +25 kg på maven. Eller ham der skal gennemgå et kejsersnit nummer 2, amning der ligenu får det til at vende sig i mig, bekymringer om min krop der måske/måske ikke kommer til at ligne sig selv igen. Bekymringen om jeg egentligt overhovedet kan åbne mit inderste til en ny lille størrelse, det lå jo ikke ligefrem i kortene at jeg skulle være mor...

Jeg har selv 2 søskende, der er 5 års forskel på os, så det er mest de to der har haft fornemmelsen af at være en del af noget større. Idag har vi jo et tæt forhold, men vi er også alle voksne. Kæresten er enebarn, har nogle halvsøskende spredt lidt ud over det hele hvoraf den ene snakker vi jævnligt med. Så jeg kan sådan set godt forstå at han gerne vil opleve den store familie. Gid det var hans tur til at være gravid.

Men, er det et egoistisk valg at drengen skal være enebarn? Selvfølgeligt kan jeg se det fornuftige i argumentet, at få overstået dine børn, mens du studerer.. For jeg har da set mange enebørn der er yderst sociale, men jeg har da også stødt på enebørn der bestemt ikke var behagelige for os andre.
Er der andre derude der tænker ligeså meget over det at udvide familien? Eller er I allesammen bare helt sikre på hvad I vil?

Synes helt sikkert IKKE du skal have dårlig samvittighed over at han måske skal være enebarn.
Vi har selv haft den snak herhjemme. Min mand NYDER vores pige på 9 mdr, og synes egentlig det er synd hvis hun skal være enebarn, ellers kunne han godt nøjes med hende. (manden som altså ønskede at få 3 drenge med mig )
Men jeg glææææææder mig til næste graviditet og baby. Men på den anden side kunne jeg da også godt være egoistisk og kun have hende, og så møgforkæle hende, mens jeg opdrager hende til at være social og ligestillet med andre børn. Og så er der jo også alle de muligheder med kun et barn.

Anmeld

15. juli 2011

Skytten0111

Jeg synes bestemt at du skal føle efter i dig selv, om du har lyst til et barn mere. Der er ikke noget galt med at være enebarn, tror det handler om måden du opdrager dine børn på. Personligt vil jeg gerne have en søster eller bror til min datter, men vi er jo alle så forskellige. Hvis du ikke kan se dig selv med et barn mere, eller hvis du føler at du måske ikke kan rumme et barn mere, er tiden måske ikke rigtig. Ellers ligger det måske ikke i kortene at få en lille mere. Men der høre selvfølgelig med til en graviditet at kroppen ændre sig.. Man kan ikke forvente at ALT sidder som før : )

Anmeld

15. juli 2011

Holbæktrunten

Jonatansmor skriver:

Nope, du er ikke alene :0) jeg havde egentlig fravalgt børn, men da jeg mødte min mand, måtte jeg tage det op til revurdering... Til slut lagde jeg al min frygt og bekymringer fra mig, og i dag er jeg gravid i uge 34. Må indrømme at hvis jeg havde vidst hvor ubehagelig jeg finder en graviditet, skulle der noget mere overtalelse til....manden vil gerne have flere børn, minimum to, og helst tre... Pt tænker jeg at det først kan lade sig gøre den dag vi vinder en hulens masse i lotto og desuden finder en rugemor. Jeg er åben for tanken om et barn mere - om laaaaang tid når jeg (forhåbentlig) har glemt alt om det ubehag der medfølger. Men er ikke sikker på at jeg går ind på det. Mht det med at være enebarn... Jeg har en lillebror, og helt ærligt havde det været bedre om jeg havde været enebarn-det må selv min mor erkende. Jeg har dejlige mennesker i min omgangskreds som både er enebørn og børn i en stor søskendeflok, og det har vi talt meget om. Selvfølgelig kan man som enebarn savne en søskende, men det er det glansbillede barnet tror på, de ønsker sig. Omvendt kan børn med søskende bande de andre langt væk. Jeg synes ikke det er synd for enebørn, men der er naturligvis nogle ting man som forældre skal tager højde for - ligesom der er hvis man har flere børn. Hvis vi skulle have en til, tror jeg først at det bliver når ham i maui er så stor at han ved hvad der foregår - og kan glæde sig til det. Hvis jeg har på fornemmelsen at han vil have bedre af at være enebarn, er det bestemt også noget der spiller ind, når beslutningen skal tages :0)

Anmeld

15. juli 2011

henh01

Jeg kan kun snakke ud fra egne erfaringer og det samspil er der søskende imellem er simpelthen SÅ fantastisk.. Det synes jeg alle børn bør opleve.

Min den lille griner hver gang søster træder ind i rummet, de sidder og leger sammen, hun læser bøger for ham osv. Han elsker det. Ingen tvivl om at de har noget helt specielt kørende.

Anmeld

15. juli 2011

MortilCilas

Du skal ikke tænke over om han skal være enebarn eller erj. Jeg er vokset op som enebarn, da jeg er den eneste der har boed hos min far, da jeg har 4 halvsøskende, som har boed i pleje eller hos deres mødre. Og jeg elsked det

Min plan var, at jeg skulle overhovedt ikke have flere, før jeg var 35år. (er 20år nu) Fordi så ville min søn være 15år. Men efterhånden som tiden går, er jeg blevet i tvivl, om jeg dog skal vælge at få en til. Skal bare lige have manden i mit liv, og et længere varende forhold (blev gravid med min søn 1½ måned efter jeg var fundet sammen med hans far, og ønsker jeg ikke igen)

Anmeld

15. juli 2011

Jonatansmor

Dejligt der er flere der går og rumler med tankerne.

For vi ville vel ikke være i tvivl hvis ikke der var den der lille stemme indeni der siger "Det kunne du godt tænke dig", den ved jeg da at jeg har. Også selvom at jeg udad til virker meget velovervejet, så er det faktisk et rent kaos indeni...

Fordi, der var jo det studie der sagde noget om at søskende havde bedst af 5 års forskel, noget med personlighedsudvikling. Men jeg har det bare sådan, at skal han have søskende, skal han da kunne bruge dem til noget?

Omvendt, hvad nu hvis alle mine væreste forudanelser kommer frem i graviditet nummer 2? Drengen var blid mod mig og jeg havde så meget at se til med eksamen lige inden hans termin, en flytning tværs over landet og vores syge hund at jeg aldrig rigtigt nåede at opfatte hvad det egentligt var jeg havde gang i. Tænk hvis omgang nummer 2 giver mig tid og overblik til at gå i panik?

Og så er der hele den fødsel. Som jeg stadig ikke har det specielt godt med. Tænk hvis jeg ikke kunne få et planlagt kejsersnit og jeg så sad der, i 6 månede og skulle til at tage stilling til en ægte fødsel? Så er det famne lidt for sent!

For hvor ville min lille familie være smuk med en til, jeg ville jo have en pige, men far og mormor fik sin vilje i første omgang og jeg gad altså godt have en pige! For slet ikke at tale om den glidebane det er, så får man sig en dreng og så kan man ligeså godt blive ved med at producere babyer indtil jeg rammer den pige dér - vanvittigt at tænke på jo?!

Og så sidder man her, stille og roligt og pludseligt savner man egentligt lidt at blive sparket i ribbenene og se fussen stikke ud

Livet ville være meget nemmere, hvis bare en anden gad at tage beslutningen, kunne forudse fremtiden og vise mig i sin lille krystalkugle at det bare ville køre derudaf.. Ikke sandt?

Anmeld

15. juli 2011

celkt

Jeg vil så sige min mening...

JA - du er egoistisk, hvis du vælger at skabe et enebarn, fordi du ikke ønsker at gennemgå en graviditet til.

MEN!! for der er selvfølgeligt et men. Jeg mener at man skal tage mere hensyn til dem, der er levende, end dem man ikke har lavet endnu, og i det her tilfælde, skal du også se på hvad der er godt for din mentale sundhed, for den kommer til at påvirke hele din familie, hvad enten den kommer til at bestå af ét, to eller flere børn. Måske er det bedst for din søn at have en overskudsmor der elsker ham og har det godt med sig selv, og så tilgengæld undvære en søskende.

Jeg syntes bare der er meget mere end hvordan du har det med det, du skal tage med i dine overvejelser, og som også skal lægges på vægtskålen.

Jeg syntes det er synd at lave et enebarn. Jeg ved godt, der ikke er nogen garenti for at to søskende bliver tætte sammen, (se på mine pseudotvillinger som eksempel  .. ) men jeg mener man fratager ens barn muligheden for at få det fantastiske søskende forhold som måske kunne være der. Og så mener jeg også at man i forhold til at lære sit barn at begå sig i samfundet, gør det en bjørnetjeneste ved at lave et enebarn. Jeg mener at børn der er vokset op med søskende, som de har skullet forholde sig til, har lært at være mere smidige og mindre egoistiske fra barnsben af, og derfor vil have nemmere ved at indgå socialt som voksne.

Og så et andet perspektiv. Hvis nu din mand bliver slået ihjel i en trafikulykke mens jeres søn stadig er barn og du så to år efter dør af sygdom, (ja, undskyld de modbydelige billeder) så har du ved at lave et enebarn, skabt et menneske der selvom han har en masse anden familie der elsker ham, vil stå helt alene i verden. To søskende vil kunne give hinanden en støtte i en sådan situation som resten af familien ikke kan skabe. Jeg mener at man skaber et tryghedsnetværk for ens barn ved at sørge for at de i det mindste er to.

Endelig er der forholdet til din mand. Jeg siger ikke du skal få et barn kun for at efterkomme hans ønske, for det ville helt klart være forkert. Omvendt set er det vel heller ikke rigtigt at han skal give afkald på sin drøm om to børn, for at efterkomme dit ønske?!? Ja, du skal være gravid og så videre, men i et parforhold må man jo se at finde en middelvej i jeres ønsker, og du bliver i hvert fald nødt til at overveje at det kan have langtidskonsekvenser for jer, hvis du holder på dit. Måske er det en dag det lille stød der får jeres parforhold til at kuldsejle. Eller måske vil det 'bare' få din mand til at leve reste af sit liv med et savn inden i sig selv, og han vil så engang sidde på plejehjemmet og savne den datter/søn, han måske kunne have fået.

Det jeg vil frem til er, at det at få/ikke at få et barn er meget større end dig selv, hvilket du utvivlsomt allerede er klar over.

Jeg håber bare du vil overveje det hele rigtigt grundigt før du beslutter dig for hvordan din fremtid skal se ud.

Anmeld

15. juli 2011

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Den er svær uden tvivl...

Meen jeg vil ikke byde mine børn at være enebarn, grundet min egen opvækst.. Jeg er enebarn og har ingen halvsøskende på nogen sider...

Min mor døde, da jeg var 18 og min far er alvorlig syg... hvor jeg står med det hele selv... og hold kæft det er bare for hårdt... og her især er det vigtig at tænke, at det er godt søskende har hinanden...  

Så jeg har af den grund, plus det at jeg manglede altså en søster/bror under min opvækst, så vi kunne være to.... jeg manglede samspillet i hverdagen... også selvom jeg havde mange venner... for så var der lige de aftner, når man lå alene. eller morgner hvor man ikke havde en at lege med... Så derfor har jeg fået 2 drenge og kunne jeg, så fik jeg gerne flere... men har svært ved at være gravid....

Anmeld

15. juli 2011

eElak

Spændende emne.. ;-)

Man hører jo for det meste om at kvinderne er de skrukke ;-)

Jeg har ingen anelse om min søn (er lidt over 2 år nu) får søskende.. Men det bliver ikke "fuldblodssøskende" hvis det bliver aktuelt.

Jeg ved at farens kæreste har en søn på 6 år..  Jeg aner intet om hvordan deres forhold er til hinanden (altså børnenes)... Men tror ikke at han ser ham så meget.. 

Jeg aner ikke om de snakker om at få børn sammen... Jeg kunne dog ikke forestille mig det i øjeblikket, men i fremtiden.. who knows, måske melder lysten sig hos dem..

For mit eget vedkommende...
Hvis jeg møder den rette mand, som jeg godt kunne tænke mig at få børn med, så kunne jeg godt finde på 1 til. Men ikke flere end det... Det kommer selvfølgelig også an på om han har børn i forvejen - altså om vi overhovedet skulle have et sammen eller ej...

Jeg har dog samme tanker som dig i forhold til kroppen osv, og om jeg overhovedet har lyst til at få en til.. Men idet at det absolut ikke er relevant lige nu, så tager jeg det som det kommer.. Nu vil jeg først have min krop tilbage.. ;-)

Så mit svar må være at jeg ikke kan styre om min søn er enebarn eller ej ;-) 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.