Drenge avler drenge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.072 visninger
7 svar
0 synes godt om
16. december 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra MetroXpress

Har en mand brødre, er der størst sandsynlighed for, at han får sønner

‘Familien har altid fået mange piger’ var et typisk udsagn i gamle dage, og der er faktisk noget om snakken – en familie kan godt have anlæg for et bestemt køn. Det viser helt ny forskning fra England.

Det er mænds arvemateriale, der afgør et barns køn, og nu er forskerne nået frem til, at der må være et bestemt gen, der giver en mand særlige anlæg for at lave enten drenge eller piger. Det gen er arveligt, og derfor vil for eksempel en mand med mange søstre væ­re mest tilbøjelig til at få døtre, mens en mand med mange brødre har mest anlæg for at få sønner.

Forskerne fra Newcastle Uni­versity har blandt andet gennemgået mere end 900 stamtræer for at nå frem til resultaterne.

»Stamtræerne viste, at mænd med flest brødre er mest tilbøjelige til at få sønner og omvendt. Men med kvinder kan man ikke forudsige det,« forklarer forskeren Corry Gellatly.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2008

Louise mortil4

hmm så rager min mand uden for mængden. De er 4 brødre og generelt er der overvægt at drenge i familien på mandens side ellers, men vi har nu 3 piger (vi ved ikke hva vi venter os endnu) og mandens bror har 2 piger, altså inen drene fra en "drengefamilie"

Anmeld

16. december 2008

Rasmine

Synes jeg har læst et eller andet sted om noget med social status også.
Har man høj social status mv. er "chancen/risikoen" for at få drenge størst.

Og så er der den med om man har regelmæssig sex, inden undfangelsen, har man det får man en pige, eller omvendt.

Og så er der den med at hvis moderen er stresset under undfangelsen, så bliver det en pige.

Der er mange skrøner.

Anmeld

16. december 2008

katrinex4

Passer ikke her. Min mand har 3 brødre, men vi har 2 piger og én dreng og venter endnu en pige.

3 af hans søskendeflok fik piger først, den sidste har ingen børn.....såååå...

Anmeld

16. december 2008

Mathilde

Mebach skriver:

Synes jeg har læst et eller andet sted om noget med social status også.
Har man høj social status mv. er "chancen/risikoen" for at få drenge størst.

Og så er der den med om man har regelmæssig sex, inden undfangelsen, har man det får man en pige, eller omvendt.

Og så er der den med at hvis moderen er stresset under undfangelsen, så bliver det en pige.

Der er mange skrøner.

Ja der er mange skrøner...

Jeg har også læst, at hvis man spiser mange kcal i starten af graviditeten, bliver det en dreng og spiser man få kcal bliver det en pige... Hmm...

Så vidt jeg ved er det eneste der afgør kønnet om det er en sædcelle med et X- eller Y- kromosom der trænger ind i æg-cellen. Der bliver født 4 % flere drenge end piger, hvilket kan have sammenhæng med, at Y-kromosomet er mindre og dermed lettere end X-kromosomet...

Jeg er nu glad bare der kommer et sundt og rask barn ud. Så pyt med om der er tap eller ej

Anmeld

16. december 2008

ekzunz

På min kærestes side er de 5 brødre og 1 søster. Han har nu fået 4 drenge og 2 piger (den ældste og den yngste) De andre brødre har fået: 2 piger, 1 pige, 1 pige og 1 dreng, 1 pige og 2 drenge - så den holder heller ikke stik her.
På min side er vi 2 søstre og 1 bror, min søster har 3 piger (hendes mand er ud af en søskendeflok bestående af 2 drenge og 1 pige), jeg har 1 af hver og min lillebror har en dreng.
Men selv om det ikke passer i vores lille hjørne af verden, kan det jo sagtens passe i det store billede.

Anmeld

16. december 2008

Kvindemin

Altså i vores familie holder den stik, indtil videre.

Men ja, man siger meget om sådanne ting. Nu meget hyggeligt

Anmeld

16. december 2008

twinboys

Altså her har manden min en søster... Og ja vi har 2 drenge...

Majbritt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.