Spørgsmål om sosu-arbejdet..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.149 visninger
7 svar
0 synes godt om
13. december 2008

Kloster

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2008

Kloster

Roder lidt i det. Sorry...

Jeg undre mig over en ting med sosu-arbejdet...

Jeg har nemlig hørt flere steder fra, at når en Ssh'er har været i faget længe, må hun yde det samme, som en Ssa'er må.
Altså ordne små-sår, give insulin og dosere piller.
Men hvad siger loven???

Jeg har self min helt egen holdning til dette, men kan jo være svært at forholde sig til, da både Ssh'er og Ssa'er bliver "tudet" ørerne fulde om, at holde sig inden for sin egenkompetence...

Kloster

Anmeld

13. december 2008

katrinex4

Det kan jeg ikke tro skulle være rigtigt.

Men som ssa ´er på en medicinsk afd, har jeg mulighed for at erhverve mig nogle færdigheder. Dvs at jeg kan oplæres i at lægge venflon, KAD på mand og dame, modtage akutte patienter og hængt nogle IV præperater op. Det er noget JEG, SAMMEN med afd ledelsen kan beslutte. HVIS jeg ikke vil udvide mine kompentenser, så er det MIN beslutning, ligeledes kan de sige at de ikke VIL oplære mig i diverse ting før de føler jeg er klar. Det er en fælles beslutning, hvor alle har veto. Forståes??

Katrine, SSA ´er siden 03. Ansat på en medicinsk afd siden 05 :-)

Anmeld

13. december 2008

fam.4xc

ej den holder sgu ik ved et embedslæge besøg er jeg sikker på!!

Jeg må som Sosu hjælper langt fra det som en ass. må..... jeg må gerne oplæres i det hvis jeg selv ønsker det, men det er altid assistenten der har ansvaret for om jeg så fremover udfører det arbejde hun sætter mig til som ik er inden for mit konperance område...

Piller osv videre ku jeg aldrig finde på at blande mig i - udlevere kun det optalte og tæller self efter om det stemmer - men øreskyldninger, øjendryp og feks udgravninger synes jeg er okay at overlade til en hjælper, hvis hjælper selv føler sig tryg nok efter oplæringen...

Småsår ordner jeg også selvfølgelig efter en udførlig plejeplan

Anmeld

13. december 2008

katrinex4

Jeg er ssa´er og jo den holder i retten. Efter vi har fået vores autorisation pr.okt 08, så er det ikke længere sygepl ansvar hvad jeg laver, men kun mit. Og jeg må oplæres i de ting som er tilladt på min afd. Det er individuelt på HVER afd. Men jo flere sygepl vi mangler, jo mere må vi. Sørgeligt men sandt!

Anmeld

13. december 2008

jolu

En Sosu-Hjælper må ikke give medicin. Er selv assistent og har aldrig hørt om at det skulle være muligt.

Anmeld

14. december 2008

Heidi.

Kloster skriver:

Roder lidt i det. Sorry...

Jeg undre mig over en ting med sosu-arbejdet...

Jeg har nemlig hørt flere steder fra, at når en Ssh'er har været i faget længe, må hun yde det samme, som en Ssa'er må.
Altså ordne små-sår, give insulin og dosere piller.
Men hvad siger loven???

Jeg har self min helt egen holdning til dette, men kan jo være svært at forholde sig til, da både Ssh'er og Ssa'er bliver "tudet" ørerne fulde om, at holde sig inden for sin egenkompetence...

Kloster

Det er rigtigt.. En shér kan godt blive lært op i medicingivning.. Det er der intet ulovligt i...

Og man må også orden sår hvis en sygeplejeske har lært en op i det... Og det ser jeg intet galt i.

Anmeld

14. december 2008

Heidi.

jolu skriver:

En Sosu-Hjælper må ikke give medicin. Er selv assistent og har aldrig hørt om at det skulle være muligt.

Jo de må da... Man skal bare værer lært op i det...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.