når man har valgt den forkerte

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. juli 2011

sandorff

Anonym skriver:

Vores datter er 16 mdr og blev døbt for 13 måneder siden.... Hun havde en gudfar og en gudmor og 2 øvrige faddere!

Der er sket meget siden og det forholder sig nu sådan at hendes gudfar SLET ikke fortjener titlen - eller ansvaret!

Kan man "fratage" en gudforælder titlen på en eller anden måde?

Det er en meget besværlig og inviklet affære, men vi taler stort set ikke med ham længere bl.a. grundet stoffer som vi SLET ikke vil have i vores liv eller i nærheden af vores datter.

Der er måske nogen der gætter hvem jeg er, men det er også fint Hendes gudfar skal bare helst ikke risikere at snuble over det her på nettet

knus

kan i ikke lave et testamente hvori i skriver hvad der skal ske med jeres barn/børn hvis i begge skulle omkomme...?

det skal vi have gjort da vores 3 børn har forskellige gudforældre, men jeg ønsker da bestemt ikke at skille dem ad. nik har de mistet deres forældre, de skal da bestemt heller ikke miste hinanden!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juli 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

Det jo det smarte ved faddere. Man har netop flere for at en fadder kan tage over, hvis Gudfar/Gudmor ikke kan. Men ud over det er det vist mere symbolik end virkelighed i det. 

Tror ikke du skal være bekymret, og skriv ellers et testamente hvor i der står, hvem i ønsker skal tage barnet til sig hvis det bliver nødvendigt.

Anmeld

5. juli 2011

Mutti2B

Anonym skriver:

som gudforældre siger man ja til at tage sig af barnet hvis der skulle ske begge forældre noget (blandt andet)...

Faktum er at vi ikke ønsker han skal tage del i vores datters liv, og derfor har vi heller ikke lyst til at der skal være en forbindelse gennem kirken! Særligt ikke når han ikke formår at overholde det løfte han gav i kirken om at være et godt forbillede osv...

Vi er ikke religiøse som sådan, men har alligevel valgt at døbe vores datter og lære hende om religion... Jeg har en vis ærefrygt for kirken og det den står for (plat, måske!?) og derfor føler jeg bare denne situation HELT forkert

Jeg vil lige rette en generel misforståelse. Som gudforældre skal man IKKE tage sig af barnet hvis der sker forældrene noget. Det klarer de offentlige instanser. Din rolle som gudfar/gudmor er blot at bære barnet til dåben. En fadder skal være med til at opdrage barnet i den kristne tro i så fald forældrene ikke kan. Men heller ikke her skal de passe barnet hvis forældrene falder bort.

Anmeld

5. juli 2011

Thalia

Mutti2B skriver:

Jeg vil lige rette en generel misforståelse. Som gudforældre skal man IKKE tage sig af barnet hvis der sker forældrene noget. Det klarer de offentlige instanser. Din rolle som gudfar/gudmor er blot at bære barnet til dåben. En fadder skal være med til at opdrage barnet i den kristne tro i så fald forældrene ikke kan. Men heller ikke her skal de passe barnet hvis forældrene falder bort.

Just præcis!

Gudforældre er bare nogle fine titler man giver til folk fordi man gerne vil glæde dem og give dem en eller anden tilknytning til barnet.

Juridisk og formelt set betyder de ikke noget.

Anmeld

5. juli 2011

Corn

Karo skriver:

Han har ikke nået ansvar for barnet ud over at han har lovet at opdrage barnet i den kristne tro.

Et børne testamente derimod sikre sig at barnet går til dem man ønsker, hvis uhledet skulle være ude.

Det er efterhånden kun symbolsk.

Vi har fx heller ikke kontakt med en af vores første sønners faddere...

Anmeld

6. juli 2011

Anonym trådstarter

Thalia skriver:

Just præcis!

Gudforældre er bare nogle fine titler man giver til folk fordi man gerne vil glæde dem og give dem en eller anden tilknytning til barnet.

Juridisk og formelt set betyder de ikke noget.

det var så ikke lige det vores præst fortalte os!

Vi fik at vide at det netop var forskellen på faddere og gudforældre! At gudforældrene er de som siger ja til at tage sig af barnet, skulle der ske begge forældre noget! Vi overvejede nøje hvilke mennesker vi skulle vælge, og heldigvis har vi valgt den bedst tænkelige gudmor som også vil være hende der tager sig af vores barn hvis vi begge dør...

Hader når man bliver misinformeret

Anmeld

6. juli 2011

mortilmange

Karo skriver:

Han har ikke nået ansvar for barnet ud over at han har lovet at opdrage barnet i den kristne tro.

Et børne testamente derimod sikre sig at barnet går til dem man ønsker, hvis uhledet skulle være ude.

Lige præcis  Det var kun i "gamle dage" at barnet skulle bo hos sine gudforældre, men det gør man ikke i dag  Gudforældrene skal "kun" opdrage barnet i den kristne tro i tilfælde af at forældrene går bort og bliver ikke værge for barnet.  Men vil I være på den sikre side, så opsøg en advokat og lav et børnetestamente 

Anmeld

6. juli 2011

Nettemor

Anonym skriver:

det var så ikke lige det vores præst fortalte os!

Vi fik at vide at det netop var forskellen på faddere og gudforældre! At gudforældrene er de som siger ja til at tage sig af barnet, skulle der ske begge forældre noget! Vi overvejede nøje hvilke mennesker vi skulle vælge, og heldigvis har vi valgt den bedst tænkelige gudmor som også vil være hende der tager sig af vores barn hvis vi begge dør...

Hader når man bliver misinformeret

vores præst fortalte os at der i kirken øjne ikke er forskel på faddere og gudforældre. udover at det er gudforældrene der bærer og siger ja på barnets vegne.

så vidt jeg har forstået får du ikke automatisk ansvar for barnet i tilfælde af dødsfald bare fordi man er faddere.

Anmeld

6. juli 2011

Nettemor

nettemor skriver:

vores præst fortalte os at der i kirken øjne ikke er forskel på faddere og gudforældre. udover at det er gudforældrene der bærer og siger ja på barnets vegne.

så vidt jeg har forstået får du ikke automatisk ansvar for barnet i tilfælde af dødsfald bare fordi man er faddere.

men mærkeligt at præster siger noget så forskelligt om et emne der burde være ens alle steder..

Anmeld

6. juli 2011

Anonym trådstarter

nettemor skriver:

nej, ikke automatisk! forældreretten vil juridisk set, så vidt jeg ved, tilfalde moderens forældre! Men det er jo slet ikke sikkert at de kan tage sig af en barn. Måske lever de ikke engang længere! Og i tvivlssager vil man så se på de af forældrene valgte gudforældre og give dem retten over barn/børn.

Men så er det blot os der er misinformeret og så kan jeg være ganske rolig og blot vælge at fortælle om gudfaren i det omfang jeg finder det nødvendigt

tak for jeres svar

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.