Hvad er der galt I at være et stille barn?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.158 visninger
10 svar
0 synes godt om
4. juli 2011

MinNoah

Jeg undrer mig bare lidt... Jeg har en søn på omkring 2 år, han er en fantastisk dreng! Virkelig omsorgsfuld, sød, glad, tillidsfuld osv. Men han er også lidt forsigtig....

Han er ikke typen der flyver i favnen på alle og enhver, han skal lige se dem an først - så går han gerne med.

Han har altid været langsom motorisk, er dog efterhånden fint med, går, løber, kører på scooter osv. Men han er stadig lidt en "bangebuks" og skal helst holde mor i hånden på vej ned af trapperne fx. Han kaster sig ikke hovedkulds ud i alle nye motoriske udfordringer.

Han kan godt sidde stille i lang tid og spise aftensmad/spise når vi er til fødselsdage osv.

Samtidig er han jo også nysgerrig som alle andre børn og vil gerne lege osv. Men når børnen i legestuen bliver for vilde trækker han sig lidt - han er heller ikke så god til at sige fra, og hvis et barn tager noget legetøj fra ham finder han sig (som oftest i det) - og ja lige der kan jeg se han skal lære noget - lære at det er okay at sige nej.

Men ellers synes jeg generelt at holdningen er at rolige børn er underlige børn? Eller er jeg helt forkert på den?? Er der noget galt i at være et forholdsvis roligt barn?

Andre der har børn med samme sind? Og som I bare nyder i fulde drag

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juli 2011

Mi

Vi har haft tre af modsatte kaliber og det giver jo også løftede øjenbryn i nogle sammenhæng. Tror altid man vil rende ind i mennesker som ikke lige syntes at ens unger har den "rette" adfærd eller indstilling.

Anmeld

7. juli 2011

Brams

MinNoah skriver:

Jeg undrer mig bare lidt... Jeg har en søn på omkring 2 år, han er en fantastisk dreng! Virkelig omsorgsfuld, sød, glad, tillidsfuld osv. Men han er også lidt forsigtig....

Han er ikke typen der flyver i favnen på alle og enhver, han skal lige se dem an først - så går han gerne med.

Han har altid været langsom motorisk, er dog efterhånden fint med, går, løber, kører på scooter osv. Men han er stadig lidt en "bangebuks" og skal helst holde mor i hånden på vej ned af trapperne fx. Han kaster sig ikke hovedkulds ud i alle nye motoriske udfordringer.

Han kan godt sidde stille i lang tid og spise aftensmad/spise når vi er til fødselsdage osv.

Samtidig er han jo også nysgerrig som alle andre børn og vil gerne lege osv. Men når børnen i legestuen bliver for vilde trækker han sig lidt - han er heller ikke så god til at sige fra, og hvis et barn tager noget legetøj fra ham finder han sig (som oftest i det) - og ja lige der kan jeg se han skal lære noget - lære at det er okay at sige nej.

Men ellers synes jeg generelt at holdningen er at rolige børn er underlige børn? Eller er jeg helt forkert på den?? Er der noget galt i at være et forholdsvis roligt barn?

Man skulle tror at du havde beskrevet min dejlige Lærke

Vi har samme "udfordringer", med at folk synes vi er for forsigtige med hende, og at hun da "bare" må tage sig lidt sammen. Selv min mor havde svært ved at forstå, at Lærke ikke bare lige ville over til hende, når de en sjælden gang kom forbi (for Lærke er folk fremmede, når hun ikke ser dem meget jævnligt).

Heldigvis er vi blevet bedre til at sige fra på hendes vegne (vi er 1. gangsforældre og troede måske at alle de andre havde ret i starten).

Vi nyder at have en roligt barn, som er nemt at have med andre steder hen og som synes det er skønt at sidde og sidde og hygge ved maden og ikke har travlt med at komme ned.

Hun er en rigtig kærlig pige, som altid er glad og ikke har de store udsving i hendes humør. Hun nyder at hygge sammen med os, men kan også bruge lang tid på at lege selv i sit legehus eller i sandkassen 

Anmeld

7. juli 2011

maria_wlt

Mi skriver:

Vi har haft tre af modsatte kaliber og det giver jo også løftede øjenbryn i nogle sammenhæng. Tror altid man vil rende ind i mennesker som ikke lige syntes at ens unger har den "rette" adfærd eller indstilling.

Samme her...

Tristan er det modsatte, og nogen gange tror jeg også at han er den forkert slags 

Men børn er jo bare mennesker...Og vi er forskellige...Ingen mere rigtige end andre (Heldigvis)

Anmeld

7. juli 2011

camilla28

der er da ikke noget galt .. vores dreng daniel er samme kaliber . men allievel jo mere vi blidt men bestemt skubber ham ud i jo mere kommer han ud af sin skal han er 6 år nu iog skal i skole til august  og ja  han bliver  mere og mere modig så ....

så stille  rolige forsigtige børn er som en god vin

de skal ro og tid  så modner de af sig selv

Anmeld

7. juli 2011

patella

MinNoah skriver:

Det er VILDT som det du beskriver minder om vores skønne dreng, Bastian Men jeg knus elsker ham for hans personlighed, selvom jeg også skal ta mig selv i at bekymre mig for om det hele nu er som det skal være

Men det er dejligt at høre at andre har det lissådan.

Jeg har dog hele tiden troet, at når han nu var så forsigtig motorisk og på andre områder, så begynder han nok at snakke helt vildt tidligt Men næ nej, her er han vist også lidt langsom. Han siger kun ganske få ord (han er 19 måneder) og virker tit og ofte frustreret fordi han ikke kan udtrykke sig og sige hvad han vil!

Her er jeg lidt nysgerrig mht. din søn... snakker han meget, eller er han også på det punkt lidt "langsom"...?

Tak fordi du oprettede dette indlæg!

Anmeld

7. juli 2011

N&J

MinNoah skriver:

Der er intet galt med hverken stille eller sensitive børn, men det betyder at man som forældre og fx. pædagoger bare har en anden tilgang og tager andre hensyn, men det betyder ikke at der er noget galt med barnet - overhovedet og hvis der er nogen der fortæller jer det, så bed dem om at holde mund. 

Som eksempel er min datter stik modsat din beskrivelse af jeres dreng, og går hen til fremmede mennesker og løber også fra mig uden at blive bange når hun ikke kan se mig mere - og det er en smule problematisk for mig som aleneforældre, men jeg har fordi hun kan omstille sig kunne flytte til kbh uden problemer, 3 inst. er det blevet til - og der har intet været, haft hende med på studietur - hvor en del andre har haft fingerne i hende og vi tager på festival - havde jeg haft et barn modsat hende, så havde flytning/forskellige inst. og udlandsture så hårblæsende som en studietur ikke været noget hun sandsynligvis havde klaret så let, og så var der andre hensyn der skulle tages, hvis du forstår hvad jeg mener. 

Som pædagog er "problematikken" med de stille børn ikke noget med selve børnene, men det at de godt kan blive overset - fordi andre børn fylder mere og kræver mere, så der mener jeg det er vigtigt som forældre at være meget verbal omkring sit barn, så det får mødt sine behov gennem institutionslivet og ikke bliver glemt lidt i krogene, de mere konkrete eksempler jeg har haft med stille børn er at de ikke altid udtrykker følelser (fordi vi som pædagoger ikke er mor og far), der syntes jeg personligt det kan gå hen og blive lidt et problem, fordi det simpelthen handler om børnenes psykologiske udvikling af et sundt selv, men det er der hvor pædagoger skal være opmærksomme, og gøre deres arbejde. 

Men intet galt med hverken stille, udfarende eller hvad det nu må være for nogle børn - heldigvis er alle børn forskellige.. 

Anmeld

7. juli 2011

VNB

Hvem siger dog at der er noget galt med det????

Vores dreng er en lille krudt ugle, og nogle gange kunne man da godt bruge bare 5 minutters rolig dreng  

Men alligevel så ville jeg ikke bytte hans væsen ud med noget som helst!  Jeg har også altid selv været en vildbasse, så han har det jo ikke fra fremmede

Men jeg synes at det fede ved små børn, er at man meget tidlig faktisk kan se deres personlighed! Nogle er stille og betænksomme og andre bruser fremad med krudt i numsen  begge dele er da lige godt

Intet er forkert, og hvis nogle mennesker rynker på næsen af at dit barn er lidt stille i det, synes jeg da de er mærkelige... 

er sikker på at i har en helt fantatisk lille guldklump som ikke er anderledes end så mange andre børn.

Anmeld

7. juli 2011

Bshizzle

Der er intet galt i at ha stille børn..
De blir ikke mindre værdi-fulde af den grund vel..

Jeg har selv en meget stille og rolig dreng..
Altid været så kærlig, hjælpsom og gavmild overfor andre børn eller voksne han kender.
- Han er ikke typen der farer over i armene på fremmede folk, men gemmer sig lidt baggrunden pga hans generethed.

Ang sprog.. Så snakker han rigtig meget når han først kender folk.
Han er så bare bagud med hans sprog-udtalelse.. dvs han har gået i sprog-gruppe for at få bygget hans telekundskaber op.
( han har stadig svært ved at sige R, J, L.. i ord.. men kan sagtens sige bogstavet ).

Ellers er han meget som andre børn.
- Han er dog ikke bange for at ta chancer på legeplader.. som f.eks at kravle op i ting, ej ikke at vide om det er farligt.  

Anmeld

7. juli 2011

MinNoah

patella skriver:

Det er VILDT som det du beskriver minder om vores skønne dreng, Bastian Men jeg knus elsker ham for hans personlighed, selvom jeg også skal ta mig selv i at bekymre mig for om det hele nu er som det skal være

Men det er dejligt at høre at andre har det lissådan.

Jeg har dog hele tiden troet, at når han nu var så forsigtig motorisk og på andre områder, så begynder han nok at snakke helt vildt tidligt Men næ nej, her er han vist også lidt langsom. Han siger kun ganske få ord (han er 19 måneder) og virker tit og ofte frustreret fordi han ikke kan udtrykke sig og sige hvad han vil!

Her er jeg lidt nysgerrig mht. din søn... snakker han meget, eller er han også på det punkt lidt "langsom"...?

Tak fordi du oprettede dette indlæg!

Skønt med andre "rolige" børn :-)

Ja min dreng er rigtig godt med sprogligt... Han er knap 23 mdr og kan sige stort set aalt (altså han gentager os hele tiden) han taler i korte sætninger og kan alle farverne... Så sprogligt er han helt med!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.