overvægtig 5 årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.633 visninger
10 svar
0 synes godt om
30. juni 2011

mizz-lillemor06

hey

ja som overskriften siger så har jeg er dreng på 5 der er lidt overvægtig. det skal siges han aldrig bliver en lille nips da både far og jeg er to fuldvoksne mennesker. han er en kraftig bygget dreng der er meget arktiv,men vinteren har været lidt hård ved os og derfor skulle vi gerne finde ud af hvor meget han skal have og spise hele dagen for at det kan hjælpe ham.

han har lidt problemermed at de andre børn i børnehaven ser ham jo som den lidt større dreng end normalt og bestemt ikke sjovt at sidde her som forældre og vide at gør vi ikke noget nu vokser han op med mobning som jeg selv har gjort. derfor er vi nød til at hjælpe ham nu.

er der nogen der ved hvor meget sådan en dreng skal have præcis?? han er meget arktiv hele dagen og går til fodbold(hvilket er det bedste for ham. han ser frem til det hele ugen.) han er selv bleven bevidst om at han skal blive minder om livet så han ved og har lysten til at gøre noget ved det.

skal også lige siges at han er en glad dreng og han ikke er trist med hensyn til hans vægt men godt er klar over at der skal gøres noget.

Hjælp en trist mor med at gøre sin søn en tjenste for resten af hans liv.  håber ikke det blev for rodet men håber der en nogen der kan hjælpe med noget skema over mad for ham.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2011

brikble

Hvis det kun er lidt, så kan jeg da fortælle dig, at det nok skal jævne sig ... begge mine de to store på hhv. 11 og 9 har haft en periode, hvor de er lidt "kvabsede" ... den 9 årige er ved at komme ud af det ... de vokser i ryk og det gør så, at de i perioder vil se lidt buttede ud ...

Når han ellers spiser normalt og fornuftigt og er en aktiv dreng, har han brug for en almindelig varieret kost ...

Vi plejer herhjemme at sige, at der ikke findes usund mad ... det handler om mængden af de forskellige ting.

Vi er vel alle enige om, at gulerødder skal kategoriseres som sunde, ikke? Men det er absolut ikke sundt at spise 5 kg. om dagen ... det er det, jeg mener.

Prøv bare at "trække" ham lidt i f.eks. slik, sodavand, chokolademadder, men der er absolut ingen grund til at fratage ham det helt.

Anmeld

30. juni 2011

mizz-lillemor06

Hvis det kun er lidt, så kan jeg da fortælle dig, at det nok skal jævne sig ... begge mine de to store på hhv. 11 og 9 har haft en periode, hvor de er lidt "kvabsede" ... den 9 årige er ved at komme ud af det ... de vokser i ryk og det gør så, at de i perioder vil se lidt buttede ud ...

Når han ellers spiser normalt og fornuftigt og er en aktiv dreng, har han brug for en almindelig varieret kost ...

Vi plejer herhjemme at sige, at der ikke findes usund mad ... det handler om mængden af de forskellige ting.

Vi er vel alle enige om, at gulerødder skal kategoriseres som sunde, ikke? Men det er absolut ikke sundt at spise 5 kg. om dagen ... det er det, jeg mener.

Prøv bare at "trække" ham lidt i f.eks. slik, sodavand, chokolademadder, men der er absolut ingen grund til at fratage ham det helt.

ja det er også sådan vi har gjort nu. selvfølgelig skal der ogsåvære plads til lidt hygge ind imellem. synes også selv at vi gør det rigtige men ville jo altid gerne se at det går lidt hurtigere. men efter hans BMI er han svær overvægtig. men men han er jo ikke så høj og igen er meget bred skuldret og stærk som ja ved ikke hvad . som tre årig løftede han en kasse sodavand uden at blinke med øjne.

ja er da sikker på det nok skal gå men ville bare gerne han voksede sig højere nu for er da helt sikker på at han vokser sig fra det.  

Anmeld

30. juni 2011

janne1986

Puha det er svært....

Herhjemme er vi meget til søde sager...

Og da vi så fik lillesøster, gik meget tid med amning osv. Så den store så en del tv og det var jul og hygge.... Hun er blevet lidt overvægtig også

Er simpelthen så frygtelig ked af det...

Men nu drikker vi vand og mælk i ugen, ingen slik osv. Madpakken er okay sund, så håber det hjælper, der er heldigvis krudt i røven af hende... Så håber hun løber det af sig

Anmeld

30. juni 2011

mizz-lillemor06

janne1986 skriver:

Puha det er svært....

Herhjemme er vi meget til søde sager...

Og da vi så fik lillesøster, gik meget tid med amning osv. Så den store så en del tv og det var jul og hygge.... Hun er blevet lidt overvægtig også

Er simpelthen så frygtelig ked af det...

Men nu drikker vi vand og mælk i ugen, ingen slik osv. Madpakken er okay sund, så håber det hjælper, der er heldigvis krudt i røven af hende... Så håber hun løber det af sig

jamen det lægen sagde to os da vi var ved hans 5 års undersøgelse var at så længe vi var bevidst om hva han fik serveret så skulle han vokse sig fra det. men heldigvis er han også selv bleven meget bevidst om det og får nu serveret gulerods- og agurk stave til hvert aftens måltid. men ville jo bare gerne se der skete noget nu..  men det skal jo nok komme han vokser sig jo store og stærk den lille knægt. er jo heldigvis også en meget aktiv dreng. en rigtig dreng med jord til op over begge øre.. hehe  

men ja det var vinter her der var lidt svær. er gravid og har en arbejdsskade i bækkenet så har ikke været så aktive i vinters og derfor han har aget på.. men nu det sommer og han får brugt en hel del energi.

Anmeld

30. juni 2011

MinNoah

Hmm jeg har nogle enkelte råd.

- Man drikker sig til rigtig mange kalorier... lav en regel om at man KUN drikker vand i hverdagene.. Det sparer man altså rigtig mange kalorier ved! Og så hvis drengen er vild med sodavand el. juice - så begræns det til en enkelt eller 2 i weekenden.

- skær frugt ud og lav et frugtfad når der skal laves lidt lækkert, ved ikke hvorfor, men det er som om frugt smager meget bedre når det er skåret ud på et fad! :-)

- Få ham til at dyrke en masse motion. (cykle til og fra børnehave/skole - hvis der ikke er urimelig langt), tag en masse ture i svømmehallen og hyg jer mens i får motion, gå rundt i stedet for at tage bilen, tag trapperne og ikke elevator... AL motion tæller.

Er sikker på han nok skal tabe sig lidt hvis I forsøger med nogle af de råd (Har selv en dreng på 2 år som er stor, ikke overvægtig (kan de ikke rigtig være i den alder), men kunne ha tendesn til at blive det med den kæmpe appetit han har!

Anmeld

2. juli 2011

janne1986

mizz-lillemor06 skriver:

jamen det lægen sagde to os da vi var ved hans 5 års undersøgelse var at så længe vi var bevidst om hva han fik serveret så skulle han vokse sig fra det. men heldigvis er han også selv bleven meget bevidst om det og får nu serveret gulerods- og agurk stave til hvert aftens måltid. men ville jo bare gerne se der skete noget nu..  men det skal jo nok komme han vokser sig jo store og stærk den lille knægt. er jo heldigvis også en meget aktiv dreng. en rigtig dreng med jord til op over begge øre.. hehe  

men ja det var vinter her der var lidt svær. er gravid og har en arbejdsskade i bækkenet så har ikke været så aktive i vinters og derfor han har aget på.. men nu det sommer og han får brugt en hel del energi.

Inden vi fik lillesøster ku vi sagtens være på legeplads i3 timer om eftermiddagen... Så ... Vi prøver om vi kan komme afsted hver dag... så der sker lidt... Håber det hjælper, vi har været sundere i noget tid og synes ik der sker det vilde... Men nu må vi se..

Anmeld

2. juli 2011

Mi

Det er godt at i ser problemet i øjnene, og vil gøre noget ved det. Ikke bare for at han ikke skal blive drillet, men også for hans fremtidige sundheds skyld. Han vil helt sikkert takke jer, for at have gjort hans vaner sunde, når han bliver voksen.

Jeg tænker at i egentlig godt ved hvad der skal til for at han bliver slankere - sund mad og drikke og så masser af leg. Men det tager jo noget tid, før i ser resultater. Husk bare ikke at fokusere på at han er for stor og skal tabe sig, for det er et træls selvbillede at have som 5 årig. Han må endelig ikke komme på desideret kur, men bare få nogle andre madvaner. Han lyder jo som en aktiv dreng, så der er alt jo som det skal være  

Hvis i er i tvivl om noget i forhold til kosten, så tror jeg at i kan kontakte jeres sp, som nok kan hjælpe jer.

God vind med det

Anmeld

2. juli 2011

ano14316

Jeg vil godt starte med at skrive undskyld, for det der kommer herefter kan godt være lidt hårdt, men det er i hvertfald min menning. 

For mig ser det her ikke ud som om at det er "jeres dreng" der har et problem med vægten og hvad han spiser, men derimod hele familien. 

Jeg tror at hvis jeg selv stod i situationen ville jeg - selvom det er mega svært! - vende blikket ind ad og overveje kraftigt hvad det er der gør at en hel familie er for tykke. 

Tilgengæld er det positive at hvis i vælger at jeres dreng skal tabe sig, så er det en oplagt mulighed for at ændre alles kost og motion.. som andre foreslår så skal en hel del jo leges væk.. og vi bliver sq allesammen lidt sundere af at lege

så ture i svømmehallen for hele familien og cykle/gå ture i skoven og så en seriøs kost omlægning der gælder alle, så kan i virkelig støtte hinanden og jeres dreng.. o0( hvis jeres søn oplever at mor og far spiser heller ikke søde sager i hverdagen, og det ikke er tilgængeligt tror jeg at det er lettere)

hilsen frk. 90 kg der også skal tage dig sammen når hun har født! - og som har gjort sig mange overvejelser om hvordan jeg vil sikre at vi ikke bliver tyk mor med tykt barn. 

Anmeld

2. juli 2011

ano14316

Nåhh ja det hele skal ikke være så surt!!

KÆMPE  for at i tager tyren ved hornene og hjælper jeres søn!!

og  for at det lykkedes!!!

Det kræver seje mennesker at erkende den slags!!

mange gange held og lykke!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.