Mos : 6 månender +

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.654 visninger
11 svar
0 synes godt om
29. juni 2011

Maja_4000

Jeg er igang med at lave mos til Caroline som er 6½ måned ..

Har lavet grøntsagsmos af alle mulige grøntsager og kogt kylling .. Har så pakket det hver for sig , så det kan kombineres med andre ting .. F.eks. fisk i stedet for kylling , ris , pasta osv. .. Lyder det helt forkert ?

Andre gode idéer ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juni 2011

Lone Jakobsen

synes det lyder som en rigtig god ide.

lige nu er der mange dejlige frugter og grøntsager. jeg har fx. købt/fået mange rabarber og jordbær som er blevet renset, kogt og frosset. de er super gode på en varm sommerdag.

Anmeld

29. juni 2011

Maja_4000

nutche skriver:

synes det lyder som en rigtig god ide.

lige nu er der mange dejlige frugter og grøntsager. jeg har fx. købt/fået mange rabarber og jordbær som er blevet renset, kogt og frosset. de er super gode på en varm sommerdag.

Det var godt ;D

Ja , vi har også købt blommer , ferskner og andre frugter :b
Jeg læste et eller andet sted herinde at de ikke må få rabarber fordi der er meget syre i ?  Så det tør jeg ikke prøve :b

Anmeld

29. juni 2011

Lone Jakobsen

Maja_4000 skriver:

Det var godt ;D

Ja , vi har også købt blommer , ferskner og andre frugter :b
Jeg læste et eller andet sted herinde at de ikke må få rabarber fordi der er meget syre i ?  Så det tør jeg ikke prøve :b

okay det kan der så være noget om, men jeg koger dem helt ud og blander dem med jordbær.... og så er "mine" børn også over 1 år allesammen.

Anmeld

1. juli 2011

Rebecca Persson

Det lyder som en god idé!

Her er lidt input fra mig

Frugt
abrikos
pære
blomme
æble
blåbær
fersken
hindbær 

Grøntsager
broccoli
gulerod
persillerod
Squash
søde kartofler (batat)
hokkaido (græskar)
kålrabi
pastinak
- og mange flere 

Blendede cashewnødder, blendede mandler, kogte røde splitlinser og kokosmælk er gode kilder til protein og fedt. 

Til grød har jeg brugt "Den første grød" fra Aurion. Her er kornet langtidsristet, så det nemmere fordøjes og smager lidt sødligt. Den er øko og nem at lave. Kogt amarant og quinoa er også godt.

Kartofler er ikke så velegnede til frysning.

Frossen frugt eller grønt blandet med varm grød giver noget der ligner en god spisetemperatur, smart.
Jeg tilsætter altid en tsk. koldpresset olie ved servering.  

Banan og avocado er nemt, fryses ikke.  

Jeg har mange, mange flere tips og opskrifter i min bog
BABY - 100% naturlig uden tilsætning (Politikens Forlag)

samt tips til hvor man får små fryseegnede madbokse uden problemkemi (isterningbakker er f.eks. uegnede). 

kh Rebecca, rebeccapersson.com

Anmeld

1. juli 2011

Maja_4000

Rebecca Persson skriver:

Det lyder som en god idé!

Her er lidt input fra mig

Frugt
abrikos
pære
blomme
æble
blåbær
fersken
hindbær 

Grøntsager
broccoli
gulerod
persillerod
Squash
søde kartofler (batat)
hokkaido (græskar)
kålrabi
pastinak
- og mange flere 

Blendede cashewnødder, blendede mandler, kogte røde splitlinser og kokosmælk er gode kilder til protein og fedt. 

Til grød har jeg brugt "Den første grød" fra Aurion. Her er kornet langtidsristet, så det nemmere fordøjes og smager lidt sødligt. Den er øko og nem at lave. Kogt amarant og quinoa er også godt.

Kartofler er ikke så velegnede til frysning.

Frossen frugt eller grønt blandet med varm grød giver noget der ligner en god spisetemperatur, smart.
Jeg tilsætter altid en tsk. koldpresset olie ved servering.  

Banan og avocado er nemt, fryses ikke.  

Jeg har mange, mange flere tips og opskrifter i min bog
BABY - 100% naturlig uden tilsætning (Politikens Forlag)

samt tips til hvor man får små fryseegnede madbokse uden problemkemi (isterningbakker er f.eks. uegnede). 

kh Rebecca, rebeccapersson.com

Sjovt , har købt næsten alle de grøntsager du skriver .. De havde ikke græskar og kålrabi :b

Den der grød fra Aurion , hvor køber man den ? Nu har jeg set du har nævnt den flere steder .. Caroline får nu mest bare havregrød eller øllebrød .. Det fungerer fint - Og er super nemt

Anmeld

1. juli 2011

Rebecca Persson

Maja_4000 skriver:

Sjovt , har købt næsten alle de grøntsager du skriver .. De havde ikke græskar og kålrabi :b

Den der grød fra Aurion , hvor køber man den ? Nu har jeg set du har nævnt den flere steder .. Caroline får nu mest bare havregrød eller øllebrød .. Det fungerer fint - Og er super nemt

"Den første grød" fra Aurion kan du købe i helsekosten eller helseshops på nettet (f.eks. helsebasen.dk). JEg har også set den i enkelte supermarkeder.

Hokkaido er lige om hjørnet, kålrabi er ikke helt i sæson endnu, men den smager fantastisk i mos sammen med kartofler!

PS. havregrød fordøjes forresten nemmere hvis den sættes i blød sammen med bygflager. Plus at man får en bedre udnyttelse af mineralerne. Havre indeholder nemlig fytin, som hæmmer optagelsen af mineraler. Men i byg og rug findes enzymet fytase, som nedbryder fytin i havre., smart.  

Anmeld

1. juli 2011

Isabella_mor

Maja_4000 skriver:

Har lavet grøntsagsmos af alle mulige grøntsager og kogt kylling .. Har så pakket det hver for sig , så det kan kombineres med andre ting .. F.eks. fisk i stedet for kylling , ris , pasta osv. .. Lyder det helt forkert ?

Andre gode idéer ?

det lyder da bare smadder cool. og hvis det fungere for dig, så er det ikke nogen dårlig idé

Anmeld

1. juli 2011

Mettemus

Maja_4000 skriver:

Andre gode idéer ?

Jeg sidder og bliver vældig inspireret (og sulten )!

Hvad gør du med kødet, altså ud over at koge det - blender du det, hakker det eller?

Mette - hvis lille bitte baby bliver et helt halvt år på tirsdag og som slet ikke kan forstå at han nu også må få kød

Anmeld

1. juli 2011

Maja_4000

Mettemus skriver:

Jeg sidder og bliver vældig inspireret (og sulten )!

Hvad gør du med kødet, altså ud over at koge det - blender du det, hakker det eller?

Mette - hvis lille bitte baby bliver et helt halvt år på tirsdag og som slet ikke kan forstå at han nu også må få kød

Jeg har blendet det .. Ikke fuldkommen i smadder :b Men MEGET finddelt .. Caroline ligner en som skal dø , hvis hun får en klump i munden

Nu har hun spist af det to aftener og det fungerer rigtig godt .. Tror vi bliver ved at gøre det på den her måde (:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.