første grød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

875 visninger
3 svar
0 synes godt om
29. juni 2011

Problembarnet

Profilbillede for Problembarnet
Min store skattepige skal være storesøster

Min datter bliver 4 måneder på mandag, og har fået lov til at starte på grød da der er lidt problemer med amningen og erstatningen.
Jeg har en idé om selv at lave det - fik af vide at det skulle være majs, ris, hirse eller boghvede grød?

Har googlet lidt og fundet opskrifter - og de siger at der skal modermælkserstatningspulver i - hvilket pulver skal det være??

Håber på hjælp og råd fra de kloge herinde

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juni 2011

Isabella_mor

Problembarnet skriver:

Min datter bliver 4 måneder på mandag, og har fået lov til at starte på grød da der er lidt problemer med amningen og erstatningen.
Jeg har en idé om selv at lave det - fik af vide at det skulle være majs, ris, hirse eller boghvede grød?

Har googlet lidt og fundet opskrifter - og de siger at der skal modermælkserstatningspulver i - hvilket pulver skal det være??

jamen det er bare det pulver du bruger hvis du giver modermælkserstaning..

de siger i opskrifterne at der skal ½ dl mme. i.. dvs ½ dl vand og to strøgede skeer (dem der hører med til mme'en, i..

jeg har opskrifter på alle 4 ting og har lavet dem alle, så ja jeg vil hjerten gerne hjælpe dig hvis det bliver bøvlet

Anmeld

29. juni 2011

Angelspot

Problembarnet skriver:

Havde selv besøg af SP igår som fortalte det samme. Han har brug for en god bøf, var hendes ord Så hun sagde han behøver smagoplevelsen men ikke skal have et måltid erstattet af det endnu. Han er også lidt over 4 mdr.

Hun nævnte at jeg bare skal bruge NAN 1. Ingen grund til alt det andet fine de anbefaler til børn, der er det i som der skal være i NAN 1, så det har jeg købt. Vil selv starte på det i morgen regner jeg med, blir så sjovt at se hvad han siger til det

Held og lykke til dig også

Anmeld

1. juli 2011

Rebecca Persson

Hvis du gerne vil lave grød, så vil jeg anbefale "Den første grød" ris eller hirse fra Aurion. Her er kornet langtidsristet, så det nemmere fordøjes, og smager lidt sødligt.
Det fordøjes nemmest, hvis det koges på vand (tager 2 min.) og så tilsættes mm eller mme (flydende) for at regulere konsistensen, bedst hvis den er meget lind - så er der mindre risiko for forstoppelse og ondt i maven.
Jeg tilsætter altid 1 tsk koldpresset olie til grøden, når den er spiseklar, f.eks. olivenoile, solsikkeolie eller hørfrøolie. 
Mm indeholder 50% fedt, så babyer 0-6 mdr. har et ret stort behov for fedt. 

Jeg anbefaler altid at starte med grøntsager, da de er mildere ved fordøjelsen. De store mængder stivelse fra grød kræver større mængder af enzymet amylase end de fleste babyer på 4 mdr. kan diske op med.  
Gode startgrøntsager er gulerod, persillerod, squash, søde kartofler (batat), pastinak, hokkaido-græskar, broccoli m.fl.  
Det er bare ikke noget som særlig mange sp'ere er opmærksom på.  

Det har jeg skrevet meget meget mere om i min bog BABY - 100% naturlig uden tilsætning (Politikens Forlag).

kh Rebecca, rebeccapersson.com 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.