jeg er mor til tre børn, deriblandt en pige på 5 som simpelthen gør os helvede hedt hver eneste aften.
Det tager os i gennemsnit 1 time at få hende til at lægge sig til at sove, og det er eén lang magtkamp, hvor hun vil være den der bestemmer. Fik hun lov, ville hun rende ude af sin seng konstant, så er hun tørstig, så skal hun tisse, så skal hun have et kys til, så mangler hun en bamse osv osv. Og når hun har været igennem alle dem hun kan finde på, starter hun bare forfra på rækken. Det drejer sig om at få os til at komme rendene hele tiden, og trække tiden, før hun er nødt til at give op og lægge sig til at sove. Men det her får hun jo så ikke lov til. Hun får vand at drikke én gang mens hun er på badeværelset, hun får lov at bruge toilettet én gang, hun får én krammer og så videre, og så er det bare ærgeligt. Men hun bliver bare ved og ved og ved.
Jeg har prøvet at være den strenge mor, den sure mor, den glade mor, den hyggelige mor, jeg har prøvet at lege hende igennem putteritualet, jeg har prøvet, (og kører), nultolerance på hende efter sengetid. Og ingenting gør det bare bedre.
Jeg er simpelthen så træt af det. Det har været sådan i flere år, og det bliver bare ikke bedre. Hun vil ikke give op før hun er så træt at hun nærmest besvimer.
Så råd modtages meget gerne....
Hun bliver puttet ca halv otte. Vi børster tænder sammen, hun drikker vand og tisser. Så putter vi hende i nattøjet og putter hende med diverse bamser. Alt det her prøver vi at gøre så hyggeligt og dejligt som muligt i håb om at det giver noget den anden vej, men nej.
Så synges jeg en godnatsang for hende, det er fast ritual, og så bliver hun kysset og krammet. Og så er det sovetid. Mener mor i hvert fald...
Er der nogen af jer der har oplevet lignende kampe og hvad har virket hos jer??
Jeg havde håbet at nultolerancen ville betyde at hun på et eller andet tidspunkt fandt ud af at, det er lige meget hvor meget hun skaber sig, hun får ikke sin vilje, men den er ikke trængt ind endnu...
Jeg forsøger også at sætte mig ned og snakke med hende om problemet og lade hende komme med forslag til hvordan vi kan gøre det noget hyggeligere og gladere at skulle sove, og det vil hun også gerne, men når vi så når til aften, ryger aftalerne ligeså hurtigt som rullegardinet bliver rullet ned.
Hun er et MEGET kvikt lille menneske der bare vil være alfahun, og vi har også i almindelighed vores kampe om hvem der skal bestemme, men de her aftener, der er simpelthen ved at drive mig ud af mit gode skind...