Er skisme ved at køre træt i putningsritualet... :-(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.446 visninger
10 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. juni 2011

Anonym trådstarter

jeg er mor til tre børn, deriblandt en pige på 5 som simpelthen gør os helvede hedt hver eneste aften.

Det tager os i gennemsnit 1 time at få hende til at lægge sig til at sove, og det er eén lang magtkamp, hvor hun vil være den der bestemmer. Fik hun lov, ville hun rende ude af sin seng konstant, så er hun tørstig, så skal hun tisse, så skal hun have et kys til, så mangler hun en bamse osv osv. Og når hun har været igennem alle dem hun kan finde på, starter hun bare forfra på rækken. Det drejer sig om at få os til at komme rendene hele tiden, og trække tiden, før hun er nødt til at give op og lægge sig til at sove. Men det her får hun jo så ikke lov til. Hun får vand at drikke én gang mens hun er på badeværelset, hun får lov at bruge toilettet én gang, hun får én krammer og så videre, og så er det bare ærgeligt. Men hun bliver bare ved og ved og ved.

Jeg har prøvet at være den strenge mor, den sure mor, den glade mor, den hyggelige mor, jeg har prøvet at lege hende igennem putteritualet, jeg har prøvet, (og kører), nultolerance på hende efter sengetid. Og ingenting gør det bare bedre.

Jeg er simpelthen så træt af det. Det har været sådan i flere år, og det bliver bare ikke bedre. Hun vil ikke give op før hun er så træt at hun nærmest besvimer.

Så råd modtages meget gerne....

Hun bliver puttet ca halv otte. Vi børster tænder sammen, hun drikker vand og tisser. Så putter vi hende i nattøjet og putter hende med diverse bamser. Alt det her prøver vi at gøre så hyggeligt og dejligt som muligt i håb om at det giver noget den anden vej, men nej.

Så synges jeg en godnatsang for hende, det er fast ritual, og så bliver hun kysset og krammet. Og så er det sovetid. Mener mor i hvert fald...

Er der nogen af jer der har oplevet lignende kampe og hvad har virket hos jer??

Jeg havde håbet at nultolerancen ville betyde at hun på et eller andet tidspunkt fandt ud af at, det er lige meget hvor meget hun skaber sig, hun får ikke sin vilje, men den er ikke trængt ind endnu...  Jeg forsøger også at sætte mig ned og snakke med hende om problemet og lade hende komme med forslag til hvordan vi kan gøre det noget hyggeligere og gladere at skulle sove, og det vil hun også gerne, men når vi så når til aften, ryger aftalerne ligeså hurtigt som rullegardinet bliver rullet ned.

Hun er et MEGET kvikt lille menneske der bare vil være alfahun, og vi har også i almindelighed vores kampe om hvem der skal bestemme, men de her aftener, der er simpelthen ved at drive mig ud af mit gode skind...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juni 2011

Hansen97

Jeg har selv haft/har mange problemer så jeg skal overhovedet ikke kunne sige hvad der er rigtigt..

Men har du prøvet at lægge hende i seng før?? Måske hun er overtræt og har kørt sig selv op?? Sidder du lidt ved hende efter I er færdige med rutinen for lige at sikre at hun ikke kører sig selv op??
Sidst men ikke mindst, er hun ellers "til at have med at gøre" i løbet af dagen..

Som sagt har jeg haft rigtig store problemer.. her de sidste 14 dage har jeg håndteret hende anderledes.. anerkendt hendes følelse, men sagt hvad jeg gerne ville have hende til. Ikke "hidse" mig op over hende men forholde mig fuldstændig roligt. Hun har en drikkedunk med i seng så der ingen undskyldning er. Jeg læser en bog, hun kommer i seng, jeg synger 3 små sange og så sidder jeg ved hende indtil jeg kan mærke hun er faldet helt til ro og næsten er faldet i søvn.. det tager max 10 min.. men så kan hun ikke "karte" rundt og få sig selv kørt op igen.. og så har jeg rykket hendes sengetid ca 1 time... hun bliver puttet kl. 18.30...
Hun er 3 år og 7 mdr...

Anmeld

27. juni 2011

iris-mor

Hej søde.

Åh hvor jeg kender de kampe, vores pige tog dem bare vdr tøj og madpakke.

Men vores løsning blev:

Opstille synlige regler vi tegnede piktogrammer og hængte dem op.

Og så havde vi et mål at arbejde med. Det delte vi op i 3 små delmål. For hver gang hun havde gjort det gode fik hun lov til at sætte en streg i en ring, ved 8 streger var der en lille præmie som hun selv havde valgt. 8 mere endnu en præmei og efter de sidste 8 en stor præmie - det var en tur på cafe.

Men det gjorde det nemt og overskueligt for hende, og der har stort set aldrig været noget siden.

Så måske snak med hende om en god aften, og lav et skema, for hver morgen hvor hun har klaret det uden at komme ud fra værelset får hun en streg/smily eller klistermærke og efter de der 8-10 gange en lille ting. Det skal være nemt ellers dør det ud.

Rigtig god fornøjelse med hvad i nu end vælger.

Anmeld

27. juni 2011

Maja88

kunne det tænkes hendes sengetid skulle rykkes lidt?? i den retning af senere.. kunne jo være hun ikke var træt-

Anmeld

27. juni 2011

AndreasMor84

Jeg er slet ikke tilhænger af div. skemaer med stjerner og "belønning" efter 10 stks..

For mig er det vigtigere, at du går i børnehøjde og fortæller hende, hvad DU forventer af hende, når det er sengetid

Anmeld

28. juni 2011

Anonym trådstarter

tak for jeres svar.

jeg har prøvet med belønningssystemet, - det virkede noegnlunde et par uger, men så tabte hun ligesom gejsten for det...

det med at komme ned på børnehøjde og snakke med hende om hvad jeg gerne vil have hun skal gøre er også prøvet, men enten kikker hun bare på mig med store øjne...  eller også er hun fuld af gode fortsætter som ikke rigtigt holder så længe.

Jeg tror ikke der skal rykkes ved hendes sengetid. Flytter vi den til halvni bliver hun for træt, og principielt set mener jeg at en på 5 senest skal i seng kl 8, da hun har behov for minimun 10-11 timers søvn.

'

jeg ved ikke om jeg skal lave om på putningsristualet, det er måske værd at prøve. Vi har aldrig brugt at læse godnathistorie før sengetid, og jeg er egentligt ikke til det, men måske skal vi prøve det. Jeg vil hellere bruge 10 posetive minutter mere på sengeritualet, end jeg gider den times kamp før hun sover....

Anmeld

29. juni 2011

Alexander&Lærke

iris-mor skriver:

Hej søde.

Åh hvor jeg kender de kampe, vores pige tog dem bare vdr tøj og madpakke.

Men vores løsning blev:

Opstille synlige regler vi tegnede piktogrammer og hængte dem op.

Og så havde vi et mål at arbejde med. Det delte vi op i 3 små delmål. For hver gang hun havde gjort det gode fik hun lov til at sætte en streg i en ring, ved 8 streger var der en lille præmie som hun selv havde valgt. 8 mere endnu en præmei og efter de sidste 8 en stor præmie - det var en tur på cafe.

Men det gjorde det nemt og overskueligt for hende, og der har stort set aldrig været noget siden.

Så måske snak med hende om en god aften, og lav et skema, for hver morgen hvor hun har klaret det uden at komme ud fra værelset får hun en streg/smily eller klistermærke og efter de der 8-10 gange en lille ting. Det skal være nemt ellers dør det ud.

Rigtig god fornøjelse med hvad i nu end vælger.

Det lyder spændende med et skema, har hørt at det skulle virke god og overvejer at bruge det hos min søn som også har svært ved at overgi sig til søvnen om aftnen.

Hvad skriver i på skemaet og i delmålende, og hvor skal klistermærkerne sidde? Hår du måske et billed af det som i havde, har lidt svært ved at forestille mig det sådan rigtigt????

Anmeld

29. juni 2011

Anonym

Jeg ser to ting i det.

For det første: usikkerhed! Hun er blevet lagt i seng af en sur mor, en sød mor, en hyggelig mor, en frusteret mor, en alt mulig mor...Gad vide hvordan det skal være i aften???? Jamen der er jo ikke andet for en at prøve grænserne af, for at se hvordan det skal gå i aften, indtil jeg dejser om af udmattelse. (SÅ bevidst tror jeg ikke hun tænker det, men jeg tror det er det der sker)

DU må tage en beslutning om hvordan DU vil have det, og så er det bare sådan! Slut med usikkerhed!!! Hun skal vide HELT PRÆCIS hvad hun har i vente.

Det leder op til punkt nr.2

magtkampen. Hun vil bestemme, som en hver konge vil hun gerne bestemme og opgiver ikke sit domæne uden kamp. Så gør dig klar til kamp, men vid også at du skal vinde den ! For der er DIG DER ER VOKSEN OG DIG DER BESTEMMER!!! Det skal I begge to vide!!!

Mit bedste råd er: find ud af hvordan du gerne vil have hun skal lægges i seng og så gør du sådan. Igen og igen og igen, og selvom det ikke virker, så bliver du ved, for det har du bestemt!!! og du må ikke lave om på den måde i meget meget lang tid, for ellers bliver hun bare usikker igen.

Held og lykke med det.

(mor til 3, hvoraf den yngste er super nem, mens de to ældste der deler værelse, godt kan holde en lille fest om aftenen. Det har vi heldigvis fået sat en stopper for. Men vi måtte være meget tydelig med at det var OS der bestemte ikke dem. Og på de tusinde spørgsmål vi fik om: hvad nu hvis vi ....? hvor til jeg hver gang svarede: Det gør I slet ikke, så det behøver I ikke spørger om. Man skal nemlig ikke gå med på deres spil!)

Anmeld

30. juni 2011

iris-mor

Mette&Alexander skriver:

Det lyder spændende med et skema, har hørt at det skulle virke god og overvejer at bruge det hos min søn som også har svært ved at overgi sig til søvnen om aftnen.

Hvad skriver i på skemaet og i delmålende, og hvor skal klistermærkerne sidde? Hår du måske et billed af det som i havde, har lidt svært ved at forestille mig det sådan rigtigt????

Vi har desværre ikke noget billede.

Men det var et stykke A4, forsøger lige at lave det her

Vi blev enige om, at det gik ud på hun måtte selv vælge underbukser. Så skulle jeg finde to trøjer hvor hun valgte den ene, 2 par bukser/nederdele hvor hun valgte osv. Grunden til at hun selv måtte vælge hele tiden var at hun gik fra selv at have klaret tøjsituationen helt alene, så det var et stort spring at jeg skulle ind over og bestemme også.

For hver god dag måtte hun sætte en streg i ringen. Dvs det gjorde ikke noget at det gik skævt, det mistede man ikke noget ved, så tog det bare længere tid at komme til målet.

Papiret hang på døren ude for tøjværelset.

Og vi blev enige om at efter de første 8 måtte hun selv vælge en ting og så sine underbukser

Ved andet delmål måtte hun vælge et helt sæt tøj - uden at jeg kunne sige noget til det (det glædede hun sig virkelig meget til)

Og 3. og afsluttende mål var vist på cafe eller noget i den stil.

Efter det projekt har vi faktisk stort set ikke haft problemer. Man siger en god vane tager ca 1 månede at indføre og her var det min 24 dage.

Rigtig god fornøjelse - og skriv hvis der er mere

Sådan så det nogenlunde ud, hun satte selv stregerne i ringene, og ringene var til sådan at hun nemt kunne se hvornår hun var i mål/delmål.

----------------------------------------------------------------------------

Tage tøj på uden problemer

00000000 præmie at vælge en tøj genstand selv

00000000 Præmie at vælge et helt sæt tøj

00000000 Præmie at gå på cafe

Anmeld

30. juni 2011

Alexander&Lærke

iris-mor skriver:

Vi har desværre ikke noget billede.

Men det var et stykke A4, forsøger lige at lave det her

Vi blev enige om, at det gik ud på hun måtte selv vælge underbukser. Så skulle jeg finde to trøjer hvor hun valgte den ene, 2 par bukser/nederdele hvor hun valgte osv. Grunden til at hun selv måtte vælge hele tiden var at hun gik fra selv at have klaret tøjsituationen helt alene, så det var et stort spring at jeg skulle ind over og bestemme også.

For hver god dag måtte hun sætte en streg i ringen. Dvs det gjorde ikke noget at det gik skævt, det mistede man ikke noget ved, så tog det bare længere tid at komme til målet.

Papiret hang på døren ude for tøjværelset.

Og vi blev enige om at efter de første 8 måtte hun selv vælge en ting og så sine underbukser

Ved andet delmål måtte hun vælge et helt sæt tøj - uden at jeg kunne sige noget til det (det glædede hun sig virkelig meget til)

Og 3. og afsluttende mål var vist på cafe eller noget i den stil.

Efter det projekt har vi faktisk stort set ikke haft problemer. Man siger en god vane tager ca 1 månede at indføre og her var det min 24 dage.

Rigtig god fornøjelse - og skriv hvis der er mere

Sådan så det nogenlunde ud, hun satte selv stregerne i ringene, og ringene var til sådan at hun nemt kunne se hvornår hun var i mål/delmål.

----------------------------------------------------------------------------

Tage tøj på uden problemer

00000000 præmie at vælge en tøj genstand selv

00000000 Præmie at vælge et helt sæt tøj

00000000 Præmie at gå på cafe

ok tak for det, vil prøve om jeg kan efterligner det så bette mand  sover om aftenen i stedet for at rende op i flere timer efter der er sagt go nat.....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.