Opskrift uden mælk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

993 visninger
5 svar
0 synes godt om
26. juni 2011

iris-mor

Nogen der har en god og gerne nem og børnevenlig opskrift på en kage uden mælk til børnehaven.

Tænker om man bare kan erstatte mælk med vand eller juice eller måske soyamælk. Men har absolut ingen erfaring

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2011

MissTooze

Min søster er lactose intollerant -hun plejer bare at bruge mælk og fløde lavet af soya. Og af smør/margerine bruger hun den fra coop som ikke indeholder lactose -mener den hedder coop free (men er absolut ikke sikker). Ellers kan man jo også få lactose fri mælk nu

Anmeld

26. juni 2011

linemus

Den her er super. Jeg har fået den af Polkaprik og erstattet kærnemælk med appelsinjuice og tilsat 100 g kakao, så det blev til chokoladekage. Den er afprøvet og godkendt af mine 4 unger (1-6 år)

------

En nem og lækker grundopskrift (uden æg) er følgene:

600 g mel

600 g sukker

1½ dl neutral olie

45 g natron

30 g vanillesukker

1 liter kærnemælk

Pisk det hele sammen. Bag bundene enkeltvis i 14 min ved 200 grader midt i ovnen. 

Jeg hælder ca 1½-2 cm dej i formen og den hæver en smule. Der kommer ikke top på midten så der skal ikke skæres noget af dem.

Til denne grundopskrift kan tilsættes følgene:

200 g revet marcipan samt lidt mandelessens eller

100 g kakaopulver evt sammen med 100 g hakket mørk chokolade eller

3 store revne gulerødder og 2 tsk kanel eller

3 store bananer

Anmeld

26. juni 2011

linemus

Jeg har forresten bagt hele portionen i en bradepande på ca. 30x40 cm, og den blev meget høj, så måske passer det med en alm. bradepande til ovnen.

Ang. at erstatte mælk med andet, så kan man ikke altid bare gøre det, da det kommer an på, hvad der ellers er i kagen. Fx har natron brug for syre (mener jeg det er) til at hæve og for at undgå en biyter bismag, hvilket (syren) findes i kærnemælk og appelsinjuice, men ikke i alm. mælk eller soyamælk.

Anmeld

26. juni 2011

iris-mor

linemus skriver:

Jeg har forresten bagt hele portionen i en bradepande på ca. 30x40 cm, og den blev meget høj, så måske passer det med en alm. bradepande til ovnen.

Ang. at erstatte mælk med andet, så kan man ikke altid bare gøre det, da det kommer an på, hvad der ellers er i kagen. Fx har natron brug for syre (mener jeg det er) til at hæve og for at undgå en biyter bismag, hvilket (syren) findes i kærnemælk og appelsinjuice, men ikke i alm. mælk eller soyamælk.

Ok det er netop den opskrift jeg plejer at bruge, så hvis man kan erstatte kærnemælk med juice er det jo bare super

Anmeld

26. juni 2011

iris-mor

MissTooze skriver:

Min søster er lactose intollerant -hun plejer bare at bruge mælk og fløde lavet af soya. Og af smør/margerine bruger hun den fra coop som ikke indeholder lactose -mener den hedder coop free (men er absolut ikke sikker). Ellers kan man jo også få lactose fri mælk nu

Åh godt du siger det, jeg havde faktisk ikke lige tænkt på det med smør, men det er jo også mælkeprodukt.

Tak

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.