150.000 mødre i Danmark er utætte

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.266 visninger
10 svar
0 synes godt om
8. december 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Jyllandsposten

Den naturlige fødsel er største enkeltårsag til, at mere end 150.000 mødre herhjemme tisser i bukserne, hver gang de hoster. Operation kan være en mulighed.

'Jeg dyrker ikke længere sport og tør ikke løfte to fyldte indkøbsposer uden at have tisset først.' Sådan forklarer en af de 150.000 danske kvinder, som i dag kæmper med at holde på vandet, fordi de har født. Bare i år har tusindvis af danske kvinder presset dem selv til et isoleret liv med frygt for løft, leg og løb.

Sådan lyder meldingen fra Frederiksberg Hospital, hvor gynækologisk klinikchef Lars Alling Møller fastslår, at den naturlige fødsel er største enkeltårsag til, at mere end 150.000 mødre herhjemme tisser i bukserne, hver gang de hoster.

»En fødsel er en stor belastning for kvindens underliv. Ofte når barnet at ødelægge både muskler, blodkar og nerver på sin vej ud - samt at gøre sin mor inkontinent,« siger Lars Alling Møller. Han vil populært sagt ønske, at alle gravide kunne springe den første fødsel over og gå direkte til nummer to. For, som han siger:

»Den første fødsel er hovedsynderen, både for de helt unge kvinder, men også for mange af dem, der senere i livet får svært ved at holde på vandet. For selv om det lykkes en nybagt mor at hele og træne bækkenbunden op oven på en belastende fødsel, så er skaden sket og problemet vil med stor sandsynlighed komme med årene,« siger Lars Alling Møller.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2008

MorCamilla

Der kan man bare se, så er der alligevel fordele ved at føde for tidligt (altså et lille barn) og så oven i købet med kejsersnit...

Anmeld

8. december 2008

ekzunz

Jeg tør godt springe ud af busken og melde mig som en af de mødre!!
Det er da heldigvis ikke hver gang jeg hoster, men jeg kan ihvertfald godt mærke at jeg slet ikke har samme kontrol som tidligere!!

Anmeld

8. december 2008

petersmor

Znuzke skriver:

Jeg tør godt springe ud af busken og melde mig som en af de mødre!!
Det er da heldigvis ikke hver gang jeg hoster, men jeg kan ihvertfald godt mærke at jeg slet ikke har samme kontrol som tidligere!!

Jeg hopper lige på..... Ej, jeg hopper ikke før jeg har tisset af...

Knus Hanne

Anmeld

8. december 2008

Christinahr

Jeg tænker det er fordi vi er for dårlige til at træne vores underliv. JEg havde samme problem da jeg startede til fodbold en måned efter fødslen men efter noget tids intensiv underlivstræning gik væk. Nu træner jeg virkelig tit for at undgå samme problem næste gang

Anmeld

8. december 2008

petersmor

Christinahr skriver:

Jeg tænker det er fordi vi er for dårlige til at træne vores underliv. JEg havde samme problem da jeg startede til fodbold en måned efter fødslen men efter noget tids intensiv underlivstræning gik væk. Nu træner jeg virkelig tit for at undgå samme problem næste gang

Det er desværre ikke altid nok med træning....... Jeg har trænet rigtig meget efter alle 4 fødsler, men efter den sidste for 2 1/2 år siden, er det bare ikke lykkedes....
Knus Hanne.
Som stadig træner

Anmeld

8. december 2008

twinboys

MorCamilla skriver:

Der kan man bare se, så er der alligevel fordele ved at føde for tidligt (altså et lille barn) og så oven i købet med kejsersnit...

Det er altså ingen fordel... Jeg fik to bittesmå drenge på 805gram og 669gram og ved akut kejsersnit... Jeg har altid lavet knibeøvelser og efter fødslen har jeg trænet knibeøvelser igen... Men jeg er desværre også en af de kvinder, som ofte går på toilettet, også et grineanfald kan lokke tis afsted...

Har snakket med min læge om det og skal derned til samtale og håber han vil sende mig videre til hjælp...

Majbritt

Anmeld

8. december 2008

Mimic

Jeg har hele livet dyrket meget gymnastik, som blev sat på stand-by, da jessica blev født, men tror jeg kan takke min træning derfra, for at jeg ikke er "utæt" idag .allerede dagen efter fødslen var jeg igang med at træne underlivet igen og idag 2 ½ år efter er der kun problemer når jeg VIRKELIG er tissetrængende
føler virkelig med alle jer der har de problemer. det må være anstrengende.

fra linda

Anmeld

8. december 2008

Christinahr

petersmor skriver:

Det er desværre ikke altid nok med træning....... Jeg har trænet rigtig meget efter alle 4 fødsler, men efter den sidste for 2 1/2 år siden, er det bare ikke lykkedes....
Knus Hanne.
Som stadig træner

Øv øv... det er jeg da ked af at høre

Anmeld

8. december 2008

mette moren

det kender jeg godt tør slet ikk tænke på at hoste, før så tisser jeg lidt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.