Julen er hvid af løgne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.124 visninger
7 svar
0 synes godt om
1. december 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Politiken

I december er der ingen grænser for, hvad forældre bilder poderne ind. Men hvordan undgår man bagslag, når børnene bliver klogere?

På loftet sidder nissen, og i Grønland bor julemanden. De er gode og søde, og julegrøden er deres bedste mad.

»Eleverne i børnehaveklassen, 1. klasse og en del i 2. klasse tror blindt på ham. I 3. klasse er han død og borte. Forældrene har nok aflivet ideen om ham, eller også er børnene blevet skeptiske, fordi onkel sjovt nok altid mangler, når julemanden tropper op derhjemme juleaften«, siger Marianne Lærke, klasselærer i 1. klasse og juleudvalgsformand på Sct. Jacobi Skole.

Jørn Martin Steenhold er forskningschef i borneliv.dk og ekspert i leg og – efter eget udsagn – ’nissesisme’. Han fortæller, at forældre endelig skal holde fast i at fodre de små størrelser med små hvide løgne.

»Nisser og flinke mus er en del af juletraditionen, og det er historiefortællinger mellem generationer, som man skal dyrke. Man kan jo ikke komme tættere på sine børn end ved at fortælle dem en god historie«, siger Jørn Martin Steenhold.

Hun har svært ved at fastslå en alder for, hvornår børnene skal vide, at julemandens rensdyr altså ikke pisker rundt på decemberhimlen.

»Det kommer an på barnets modningsgrad og de omgivelser, barnet kommer i. Men hvis et niårigt barn stadig tror på julemanden, er det ikke så hensigtsmæssigt. Man kan vildlede et barn ved at holde sandheden hen, for barnet kan jo gå hen og blive til grin i skolegården, og det er ikke så sjovt«, siger børnepsykologen

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. december 2008

1977

Profilbillede for 1977
Så sent som i morges stod jeg og tænkte på de løgne jeg fortæller Jesse i øjeblikket. Bl.a. at julemanden kom i nat med pakkekalenderen mens han sov. Og da han så ville have en pakke mere, ja så måtte jeg jo fortælle ham, at jeg ikke kunne få den af, men at der i nat vil komme en nisse og hjælpe mig. Den sidder nemlig fast med jule-magisk bånd, som kun nisser kan få af

Anmeld

1. december 2008

Diana...

Jeanne skriver:

Så sent som i morges stod jeg og tænkte på de løgne jeg fortæller Jesse i øjeblikket. Bl.a. at julemanden kom i nat med pakkekalenderen mens han sov. Og da han så ville have en pakke mere, ja så måtte jeg jo fortælle ham, at jeg ikke kunne få den af, men at der i nat vil komme en nisse og hjælpe mig. Den sidder nemlig fast med jule-magisk bånd, som kun nisser kan få af

Hvor sødt ;-)

Anmeld

1. december 2008

Honningblomst

Jeg bryder mig bestemt ikke om at man bilder børn ind der findes nisser...har aldrig selv troet på nisser og kan huske de børn der troede på nisser var lidt til grin hos dem der ikke gjorde, især da sandheden kom frem,.
Men smag og behag....og ikke alt kan man jo styre som forældre.
Herhjemme kommer mor og far med pakker om natten...
Knus..

Anmeld

1. december 2008

MorCamilla

Eva skriver:

Jeg bryder mig bestemt ikke om at man bilder børn ind der findes nisser...har aldrig selv troet på nisser og kan huske de børn der troede på nisser var lidt til grin hos dem der ikke gjorde, især da sandheden kom frem,.
Men smag og behag....og ikke alt kan man jo styre som forældre.
Herhjemme kommer mor og far med pakker om natten...
Knus..

Jeg er faktisk på en måde enig med dig.. Mine forældre blev kaldt til ekstra forældre samtale da min søster blev ved med at tro på julemanden ind til 4 - 5 klasse... Men ja, børn er forskellige, og nogle tror og andre gør ikke... Sådan er verden vist bare indrettet...

Knus fra Camilla, som også troede på julemanden engang...

Anmeld

1. december 2008

Honningblomst

MorCamilla skriver:

Jeg er faktisk på en måde enig med dig.. Mine forældre blev kaldt til ekstra forældre samtale da min søster blev ved med at tro på julemanden ind til 4 - 5 klasse... Men ja, børn er forskellige, og nogle tror og andre gør ikke... Sådan er verden vist bare indrettet...

Nemlig, med til historioen hører nemlig at Jeppe VALGTE at tro på julemanden og jeg havde bare at tro med...så dengang var det nissen der kom med pakker...men nu er dte jo naturligt at det bare er mig, da jeppe er så stor og kender sandheden og så synes jeg også de små skal det.
Knus..

Anmeld

1. december 2008

Pia.

Altså mine tror og de elsker at tro på julemanden og nisserne og jeg leger gerne med - jeg er aldrig blevet drillet og jeg troede bestemt på julemanden og nisser og min mor gjorde et stort nummer ud af det med risengrød, strømper, gaver m.m og jeg elskede det, så det samme gør vi her... Og mindes ikke jeg var skuffet da jeg var gammel nok til at finde ud af han ikke fandes og at julemanden en nat kom ind i min mors lyserøde morgekåbe... He he

Advents gaverne er fra mor og far men kurven som hænger ned fra loftet er det kun nissen der lægger i... Mikkel og Mille elsker at lægge noget i kurven som er til nissen eller skrive breve og tegne tegninger til nissen... jeg har ikke "bildt dem ind" han eller de findes, det vælger de selv at tro på... *S* - er så heldig at de aldrig har spurgt mig direkte *S*

Knus Pia, som ikke tror på julemanden, nisser, jesus, gud eller hvem det nu skulle være, men vælger mine børn at gøre det så lader jeg dem tro alt det de vil

GLÆDELIGE JULE KRAM....

Anmeld

6. december 2008

Miamaja

MorCamilla skriver:

haha ej, hvor sodt. som synes det er dejligt for born at have lidt julehistorier at tro paa for hyggens og fantasiens skyld. naar de er mere modne/storre skal de nok selv finde ud af det hele

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.