Hvad er jeres "thing"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. juni 2011

Preghiera

Lauritz skriver:

Ja, jeg kan blive helt overrasket over mig selv noglegange, når min mand lige skal have stavet til et eller andet på engelsk, så ryger det bare ud af mig, som om jeg aldrig havde lavet andet Og jeg ved ikke hvor det kommer fra, hvis jeg skal være ærlig..

Fedt! Folk ringer tit til mig hvis d er i tvivl om noget mht stavning Selv min mor og min bror på 33, haha. Uh en anden ting... Irriterende! Det er der heller ikke mange der kan stave til

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2011

Frøken J.

Preghiera skriver:

Sidder lige og tænker på hvor åndssvagt det er, at jeg kan blive sur over stavefejl og dårlig grammatik! Det er vist bare min "thing" - det er det, jeg kan og det jeg går op i! (Er af samme grund under uddannelse på lærerseminariet - skal selvfølgelig være dansklærer) Jeg kan blive helt elektrisk over almindelige stavefejl som: Selvskab, jeg køre, fad øl, osv osv....!

Tilgengæld kan jeg ikke lægge 2+2 sammen!

Hvad er jeres niche?

Hehe, den har jeg også! Selvom jeg selv er dårlig til fx ligge/lægge. Men stavefejl der springer mig i øjnene, kan jeg godt blive lidt "iiiiih!!!!" over. Og det er udelukkende mig der fejler noget i den sammenhæng, for ingen er perfekte, og har absolut intet imod folk, der staver problematisk. Jeg laver da selv mange fejl med sammensatte ord osv. - Trust me. Vær kærester med en journaliststuderende, og man vil aldrig være i tvivl om alle ens skrive/stavebøffer mere Men alligevel jamrer jeg mig netop, når folk skriver selvskab osv.

Nårh ja, og så er der to ting, som også bare kan irritere mig:

Når folk bruger misundelig og jaloux forkert. Fx "Ej, jeg er mega jaloux over min søsters nye taske" - Nej, du er misundelig.

Eller når folk glemmer at der er en forskel på chance og risiko. Fx: "Der er en stor chance for, at jeg mister det foster, som jeg så gerne vil have" - Nej, der er en stor risiko. 
- Chance er en mulighed for et godt resultat (kilde: Ordbogen, hvis nogen skulle betvivle) og risiko er en mulighed for noget uheldigt eller uønskeligt (igen: Ordbogen).

Anmeld

15. juni 2011

Preghiera

Frøken J. skriver:

Hehe, den har jeg også! Selvom jeg selv er dårlig til fx ligge/lægge. Men stavefejl der springer mig i øjnene, kan jeg godt blive lidt "iiiiih!!!!" over. Og det er udelukkende mig der fejler noget i den sammenhæng, for ingen er perfekte, og har absolut intet imod folk, der staver problematisk. Jeg laver da selv mange fejl med sammensatte ord osv. - Trust me. Vær kærester med en journaliststuderende, og man vil aldrig være i tvivl om alle ens skrive/stavebøffer mere Men alligevel jamrer jeg mig netop, når folk skriver selvskab osv.

Nårh ja, og så er der to ting, som også bare kan irritere mig:

Når folk bruger misundelig og jaloux forkert. Fx "Ej, jeg er mega jaloux over min søsters nye taske" - Nej, du er misundelig.

Eller når folk glemmer at der er en forskel på chance og risiko. Fx: "Der er en stor chance for, at jeg mister det foster, som jeg så gerne vil have" - Nej, der er en stor risiko. 
- Chance er en mulighed for et godt resultat (kilde: Ordbogen, hvis nogen skulle betvivle) og risiko er en mulighed for noget uheldigt eller uønskeligt (igen: Ordbogen).

Årh, hvor er det sød musik... Haha, moment of truth: Jeg har faktisk været lidt "fan" af dig herinde, for hver gang du har skrevet et debatindlæg, har det været med upåklagelig stavning og formulering! (Fuck, hvor lyder det ynkeligt! Men jeg lægger altså mærke til sådan noget/nogle)

Uh ja! Chance/risiko... Den tumler folk forvirret rundt i! Og så hedder det altså "at LØBE en risiko!" - Man tager ikke en risiko Det er sådan en skuffelse når folk endelig har fattet at der er forskel på hhv. risiko/chance men så fejler de når de skriver: "tager en risiko". Tsk!

Anmeld

15. juni 2011

mortil4dejligepiger

Preghiera skriver:

Sidder lige og tænker på hvor åndssvagt det er, at jeg kan blive sur over stavefejl og dårlig grammatik! Det er vist bare min "thing" - det er det, jeg kan og det jeg går op i! (Er af samme grund under uddannelse på lærerseminariet - skal selvfølgelig være dansklærer) Jeg kan blive helt elektrisk over almindelige stavefejl som: Selvskab, jeg køre, fad øl, osv osv....!

Tilgengæld kan jeg ikke lægge 2+2 sammen!

Hvad er jeres niche?

Åh, jeg er helt med på din "thing". Fjollet at kunne blive irriteret over sådan noget. Men jeg har det på præcis samme måde med grammatik og stavefejl!

Anmeld

15. juni 2011

maryjane

Nu er jeg altså ikke verdensmester til grammatik, staving osv. MEN vil nu nok selv sige at jeg har ret god forståelse af brugen af nutids-r, og kan ikke fatte at der er så mange der har problemer med det.

Derudover hader jeg opdigtede ord som f.eks. ' bekræftigelse', WTF? Det er SÅ ucharmerende og forkert.

Og de mennesker der bare NÆGTER at skrive 'Okay' på den rigtige måde. Jeg mener bare, det er jo ikke det sværeste ord i verden, så hvorfor skriver du 'okey', eller 'oki'

Måske en anelse dobbeltmoralsk af mig da jeg på ingen måde selv er fejlfri.

Anmeld

15. juni 2011

Frøken J.

Preghiera skriver:

Årh, hvor er det sød musik... Haha, moment of truth: Jeg har faktisk været lidt "fan" af dig herinde, for hver gang du har skrevet et debatindlæg, har det været med upåklagelig stavning og formulering! (Fuck, hvor lyder det ynkeligt! Men jeg lægger altså mærke til sådan noget/nogle)

Uh ja! Chance/risiko... Den tumler folk forvirret rundt i! Og så hedder det altså "at LØBE en risiko!" - Man tager ikke en risiko Det er sådan en skuffelse når folk endelig har fattet at der er forskel på hhv. risiko/chance men så fejler de når de skriver: "tager en risiko". Tsk!

Jeg takker, jeg takker! Men jeg er BESTEMT ikke perfekt! Hver gang min kæreste læser et af mine blogindlæg starter han altid med lige at sige: "Må jeg godt lige påpege noget?" og så ved jeg bare det er en slåfejl, stavefejl, grammatisk fejl eller andet. Så nu har jeg nedlagt veto Og jeg har sagt, at jeg vil ikke vide det, for det er alligevel ligemeget. Høhø.

Uha ja, den er også slem! Men man får det sådan lidt skidt med at tænke sådan, for det er jo ikke fordi man selv mener man er det perfekte menneske, eller mennesker med de fejl ikke er perfekte... Men der er jo bare betydningsmæssig forskel på de ting, så derfor springer det mig næsten mere i øjnene end stavefejl!

(Shh... Nu er der ingen der skal sige, at der også er betydningsmæssig forskel på ligge/lægge, som jeg selv er en skovl til )

Anmeld

15. juni 2011

maryjane

... Og en lille ting mere, har set en del profiler hvor der står noget lign: 'Jeg hedder x og er kæreste med x på 4 år'

Burde man ikke skrive fjerde år, istedet for 4.

Anmeld

15. juni 2011

Preghiera

maryjane skriver:

Nu er jeg altså ikke verdensmester til grammatik, staving osv. MEN vil nu nok selv sige at jeg har ret god forståelse af brugen af nutids-r, og kan ikke fatte at der er så mange der har problemer med det.

Derudover hader jeg opdigtede ord som f.eks. ' bekræftigelse', WTF? Det er SÅ ucharmerende og forkert.

Og de mennesker der bare NÆGTER at skrive 'Okay' på den rigtige måde. Jeg mener bare, det er jo ikke det sværeste ord i verden, så hvorfor skriver du 'okey', eller 'oki'

Måske en anelse dobbeltmoralsk af mig da jeg på ingen måde selv er fejlfri.

Hehe, jamen ved hvad du mener. Jeg er jo heller ikke fejlfri! (Og især ikke herinde hvor jeg bare taster løs) Men skulle jeg læse mine debatindlæg igennem og rette... så kunne jeg sagtens! Der er jo også forskel på fora og herinde tager jeg det afslappet. Men ÅH... folk der kan finde på at aflevere en jobansøgning fyldt med fejl.... Jeg ved bare at hvis JEG sad som arbejdsgiver og kiggede ansøgninger, så ville jeg (bevidst/ubevidst) vælge de der kunne stave ordenligt. Det sender bare et signal om at man har lidt mellem ørerne. - det skal så lige siges at, fx min stedmor som er psykolog og enormt intelligent -  hun er ordblind. Så selvfølgelig er det ikke altafgørende overhovedet! Men du ved, sådan lige ud fra et umiddelbart indtryk

Anmeld

15. juni 2011

Mumto3

Hehe, jamen ved hvad du mener. Jeg er jo heller ikke fejlfri! (Og især ikke herinde hvor jeg bare taster løs) Men skulle jeg læse mine debatindlæg igennem og rette... så kunne jeg sagtens! Der er jo også forskel på fora og herinde tager jeg det afslappet. Men ÅH... folk der kan finde på at aflevere en jobansøgning fyldt med fejl.... Jeg ved bare at hvis JEG sad som arbejdsgiver og kiggede ansøgninger, så ville jeg (bevidst/ubevidst) vælge de der kunne stave ordenligt. Det sender bare et signal om at man har lidt mellem ørerne. - det skal så lige siges at, fx min stedmor som er psykolog og enormt intelligent -  hun er ordblind. Så selvfølgelig er det ikke altafgørende overhovedet! Men du ved, sådan lige ud fra et umiddelbart indtryk

haha...min svigerfar skulle engang ansætte en i et job hvor det var et krav at man var rigtig god til at skrive korrekt dansk. Til jobsamtalen spørger svigerfar så: Hvor god synes du selv du er til dansk grammatik. Ansøgeren svarer at det er han rigtig god til. Godt svarer min svigerfar, så find lige en fejl i din ansøgning! -og så rakte han ansøgningen over til vedkommende

Uh, den var hård. Selvfølgelig havde den stakkels mand kigget sin ansøgning igennem 1000gange for fejl inden han afleverede den, men der var en eller anden lille bitte detalje, som jeg aldrig har fattet hvad var, selvom jeg har fået det forklaret 100 gange, som han havde lavet fejl i. Men sådan en fejl er jo umuligt at finde i en stresset og presset situation.

Det er lidt lige som med "stillleben", de fleste staver det med 2 Lér selvom det er korrekt med 3 Lér ved siden af hinanden.

Anmeld

15. juni 2011

Guldet

Jeg synes det ser forkert ud, når folk skriver Kikker med K.. selvom det også er korrekt. Men synes nu det ser forkert ud, men kigger med g, ser bedre ud.. hehe

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.