Vores søn er 11 uger på torsdag. Inden for de sidste par dage, er der begyndt at tegne sig en rytme i løbet af dagen. Men selvom der ikke var rytme gjorde vi meget ud af et fast aftenritual, så han kunne genkende forløbet.
Uanset om kl. var 19 eller 23 fx, så blev ritualet gennemført ved, at han blev ammet, så legede vi på gulvet, fik d-dråber, redt hår pga. arp og fik en ren body/noget nattøj på. Så tog jeg ham med ind i vores seng hvor jeg ammede ham for nedrullede gardiner, og i fuldstændig ro. Han faldt som regel i søvn til sidst, og vi sov bare sammen fra når jeg gik i seng.
Nu er han blevet flaskebarn, og der er som sagt lige pludselig dukket en rytme op. Vi holder fast i ritualet, men svøber ham også til nat nu. Han er blevet svøbt siden han var helt spæd, det giver ham den bedste søvn. Når vi går i soveværelset har vi en flaske med, som vi tilbyder ham, svøbt osv. Uanset om han tager den eller ej, puttes han efterfølgende i tremmeseng i vores soveværelset og falder i søvn der.
Han er nemlig blevet meget bevidst, og hvis han vågner et andet sted end han er faldet i søvn, bliver han forvirret og kan ikke sove af sig selv igen. Hvis han derimod er faldet i søvn hvor han skal sove, kan han godt vågne en halv time senere, kigge sig omkring og så bare lukke øjnene og sove videre.
Når din datter ikke er ældre ville jeg begynde at forsøge mig med en form for ritual. Om et par uger eller 3, vil der muligvis begynde at forme sig en rytme, men det er ikke sikkert. Først når børn er 4-5 mdr., kan man lære dem det. HVis du gerne vil lære hende at falde i søvn selv, der hvor hun skal sove, kan du overveje at læse bogen "sov igennem uden gråd" - den er rigtig god, og beskriver de forskellige søvnfaser rigtig godt!
God fornøjelse, og undskyld den lange smøre!