Gode råd til natning!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

624 visninger
8 svar
0 synes godt om
13. juni 2011

Albert/Alberthe1

Har en datter på 7 uger og hun vil bare ikke sove om aftenen. vi starter kl 19 med at gi en tør numse, amning og der falder hun gerne i søvn, men 20 min efter vi har puttet hende i vuggen, vågner hun igen er faktisk vågen i 2 timer derefter... kan ikke få ro på hende og når hun endelig er ved at falde til ro er hun sulten igen... nogen råd??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2011

Albert/Alberthe1

op

Anmeld

13. juni 2011

MamaLook

Hvis hun er blevet ammet og falder i søvn i dine arme og så vågner, når hun bliver lagt i vuggen - bliver hun måske flyttet 'for tidligt' i REM-søvnen. Vent evt. 5-10 min. længere med at putte hende i vuggen, hvis dette kan være tilfældet, for er hun i dyb søvn, er hun sværere at vække.

Vi gjorde også det, at vi svøbte vores søn (det var også i vinters, nu er det måske for varmt) - for så er overgangen fra favn til vugge knap så overvældende.

Vores søn fik først rytme, da han var 2 måneder, og det har holdt lige siden (måske jeres datter snart får en god rytme, helt automatisk?)

Mvh. Anne

Anmeld

13. juni 2011

AnneBJ

Vores søn er 11 uger på torsdag. Inden for de sidste par dage, er der begyndt at tegne sig en rytme i løbet af dagen. Men selvom der ikke var rytme gjorde vi meget ud af et fast aftenritual, så han kunne genkende forløbet.

Uanset om kl. var 19 eller 23 fx, så blev ritualet gennemført ved, at han blev ammet, så legede vi på gulvet, fik d-dråber, redt hår pga. arp og fik en ren body/noget nattøj på. Så tog jeg ham med ind i vores seng hvor jeg ammede ham for nedrullede gardiner, og i fuldstændig ro. Han faldt som regel i søvn til sidst, og vi sov bare sammen fra når jeg gik i seng.

Nu er han blevet flaskebarn, og der er som sagt lige pludselig dukket en rytme op. Vi holder fast i ritualet, men svøber ham også til nat nu. Han er blevet svøbt siden han var helt spæd, det giver ham den bedste søvn. Når vi går i soveværelset har vi en flaske med, som vi tilbyder ham, svøbt osv. Uanset om han tager den eller ej, puttes han efterfølgende i tremmeseng i vores soveværelset og falder i søvn der. 

Han er nemlig blevet meget bevidst, og hvis han vågner et andet sted end han er faldet i søvn, bliver han forvirret og kan ikke sove af sig selv igen. Hvis han derimod er faldet i søvn hvor han skal sove, kan han godt vågne en halv time senere, kigge sig omkring og så bare lukke øjnene og sove videre.

Når din datter ikke er ældre ville jeg begynde at forsøge mig med en form for ritual. Om et par uger eller 3, vil der muligvis begynde at forme sig en rytme, men det er ikke sikkert. Først når børn er 4-5 mdr., kan man lære dem det. HVis du gerne vil lære hende at falde i søvn selv, der hvor hun skal sove, kan du overveje at læse bogen "sov igennem uden gråd" - den er rigtig god, og beskriver de forskellige søvnfaser rigtig godt!

God fornøjelse, og undskyld den lange smøre!

Anmeld

14. juni 2011

Zeus

Måske er hun først klar til at blive puttet kl.21?

Anmeld

14. juni 2011

Lilac

altså af egen erfaring og hvad jeg hører fra veninder, så er de (når de er så små) typisk ikke klar til at blive puttet før 22-23 tiden... så hun er måske bare ikke putteklar på det tidspunkt?

Anmeld

14. juni 2011

Albert/Alberthe1

Jeg har nu prøvet at amme, skifte til nattøj, lege på aktivitetstæppet og givet hende 50 ml. inde i vuggen og hun sover nu rigtigt tungt og faldt i søvn helt uden bøvl... vil prøve dette i nogle dage nu og hvis det bliver ved med at fungere så godt, så bliver dette vores nye aften retual... regner selvfølgelig ikke med at hun sover helt til iorgen, men når hun vågner igen, tager vi forløbet en gang til!! Tak for rådet!!!!!

Anmeld

14. juni 2011

MamaLook

Albert/Alberthe1 skriver:

Jeg har nu prøvet at amme, skifte til nattøj, lege på aktivitetstæppet og givet hende 50 ml. inde i vuggen og hun sover nu rigtigt tungt og faldt i søvn helt uden bøvl... vil prøve dette i nogle dage nu og hvis det bliver ved med at fungere så godt, så bliver dette vores nye aften retual... regner selvfølgelig ikke med at hun sover helt til iorgen, men når hun vågner igen, tager vi forløbet en gang til!! Tak for rådet!!!!!

Undskyld, jeg blander mig lige igen..

Til det med, at du har tænkt dig at gentage ritualet, når hun vågner engang i nat, vil jeg bare sige, at jeg tror, det er en dårlig idé..

Jeg ville, når hun vågner igen, lade lyset være dæmpet, lade være at snakke til hende - generelt sørge for rolige omgivelser, imens jeg puslede, ammede, puttede. For gentager du ritualet med at lege på legetæppet, tror hun muligvis, at "en ny dag er begyndt", og det ville ikke gavne rytmen (=at hun på et eller andet tidspunkt skal sove igennem)..

Ja, igen undskyld.. 

Held og lykke med det hele  

Anmeld

14. juni 2011

Millesmammi

Albert/Alberthe1 skriver:

Har en datter på 7 uger og hun vil bare ikke sove om aftenen. vi starter kl 19 med at gi en tør numse, amning og der falder hun gerne i søvn, men 20 min efter vi har puttet hende i vuggen, vågner hun igen er faktisk vågen i 2 timer derefter... kan ikke få ro på hende og når hun endelig er ved at falde til ro er hun sulten igen... nogen råd??

min datter kom først i seng ved 22-23 tiden i den alder - for der var hun først klar ti at sove. - så vågnede hun 1 gang om natten for at få noget at spise, og så sov hun igen til næste morgen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.