hjælp en nybegynder..plz

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

913 visninger
11 svar
0 synes godt om
9. juni 2011

MorTil2<3

Hej,

Jeg vil rigtig gerne kaste mig ud i et kageprojekt til min søns 1 års fødselsdag her meget snart.. men jeg har en masse spørgsmål som jeg håber jer garvede kagekvinder vil hjælpe mig med.

- Fondant, hvor meget skal jeg bruge til en kage til ca. 20 mennesker?

- Bunde, jeg vil meget gerne bage dem selv er der nogen opskrifter som egner sig bedst til det, og kunne jeg evt. få en opskrift?

- Kan man lave kagen dagen før eller er det bedst på selve dagen?

- Jeg vil gerne smøre kagen op med chokolade ganache (staves) men det skulle jo gerne blive stift så skal jeg undlade at putte smør i ?

- Til sidst vil jeg bare høre jer om det ville være helt åndsvagt at putte forskellige cremer osv. i kagen? Og kan det overhovedet gå godt at serverer sådan en kage i solskinsvejr?

Håber virkelig i vil hjælpe mig.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juni 2011

Ni-ko-li-ne

LykkeligMoar skriver:

Hej,

Jeg vil rigtig gerne kaste mig ud i et kageprojekt til min søns 1 års fødselsdag her meget snart.. men jeg har en masse spørgsmål som jeg håber jer garvede kagekvinder vil hjælpe mig med.

- Bunde, jeg vil meget gerne bage dem selv er der nogen opskrifter som egner sig bedst til det, og kunne jeg evt. få en opskrift?

- Jeg vil gerne smøre kagen op med chokolade ganache (staves) men det skulle jo gerne blive stift så skal jeg undlade at putte smør i ?

- Til sidst vil jeg bare høre jer om det ville være helt åndsvagt at putte forskellige cremer osv. i kagen? Og kan det overhovedet gå godt at serverer sådan en kage i solskinsvejr?

jeg kan ikke svare på det hele men liiiiidt

du kan sagtens bage bunde selv. find ud af om de skal være lyse eller mørke, om det skal være rugbrødsbunde f.eks og søg så opskriften herinde. I kage klubben ligger der mange opskrifter. nogen bager bundene enkeltvis, andre laver een stor kage og deler den i lag med kniv eller sytråd...

jeg ville til en hver tid have kagen færdig dagen før, den er bedst når den trækker lidt og så kan du nøjes med evt. at pynte den af på dagen (alt efter hvilken pynt det skal være)

Du kan sagtens servere kagen på en varm dag. Put evt. noget bær, cider eller frugt mousse i, så er den dejlig frisk...

Anmeld

9. juni 2011

MorTil2<3

Ni-ko-li-ne skriver:

jeg kan ikke svare på det hele men liiiiidt

du kan sagtens bage bunde selv. find ud af om de skal være lyse eller mørke, om det skal være rugbrødsbunde f.eks og søg så opskriften herinde. I kage klubben ligger der mange opskrifter. nogen bager bundene enkeltvis, andre laver een stor kage og deler den i lag med kniv eller sytråd...

jeg ville til en hver tid have kagen færdig dagen før, den er bedst når den trækker lidt og så kan du nøjes med evt. at pynte den af på dagen (alt efter hvilken pynt det skal være)

Du kan sagtens servere kagen på en varm dag. Put evt. noget bær, cider eller frugt mousse i, så er den dejlig frisk...

Mange tak for svar.

Hvad vil du anbefale hvis du altså selv har lavet bunde at lave en hel kage og skære dem eller bage bundene for sig?

Jeg tænker bare ''smelter'' det der fondant og pynt ikke hurtigt?

Anmeld

9. juni 2011

Ida.

LykkeligMoar skriver:

Hej,

Vil du købe fondant eller selv lave MMF? Til 20 prs ville jeg lave en kage på 25 cm i diameter, og der rækker 1-1½ portion af MMF-opskriften rigeligt!

Det kommer an på, hvilken slags bund, du vil have. Man kan i reglen bruge stortset alle opskrifter på bradepandekager som bunde - det skal bare ikke være en kage, der smuldrer

Du kan sagtens lave den dagen før. 

Smørret hjælper med at få ganachen til at stivne - når rigtigt smør bliver koldt, bliver det stift

Du kan sagtens putte mousse og creme i kagen - også når det er varmt bare kagen har mulighed for at være på køl indtil servering. Og så vælg noget fyld, der ikke er for vammelsødt, men sommerfriskt - og evt. med friske bær i

Anmeld

9. juni 2011

Unnie

Kan dette måske hjælpe på din planlægning ?

http://www.min-mave.dk/grupper/kager/thread-2003194.htm

Anmeld

9. juni 2011

MorTil2<3

Ida. skriver:

Vil du købe fondant eller selv lave MMF? Til 20 prs ville jeg lave en kage på 25 cm i diameter, og der rækker 1-1½ portion af MMF-opskriften rigeligt!

Det kommer an på, hvilken slags bund, du vil have. Man kan i reglen bruge stortset alle opskrifter på bradepandekager som bunde - det skal bare ikke være en kage, der smuldrer

Du kan sagtens lave den dagen før. 

Smørret hjælper med at få ganachen til at stivne - når rigtigt smør bliver koldt, bliver det stift

Du kan sagtens putte mousse og creme i kagen - også når det er varmt bare kagen har mulighed for at være på køl indtil servering. Og så vælg noget fyld, der ikke er for vammelsødt, men sommerfriskt - og evt. med friske bær i

Hej

Mange tak for svar

Tror jeg vil lave det selv, men vil gerne købe noget til at have hvis du det går galt.. så hvor mange gram tror du? Jeg ville gerne lave den firkantet, hvor stor skal den så være?

Årh jeg er så dum til det her bageri, men jeg vil gerne have almindelig sandkage bunde, men hvordan kan man sikre den ikke smuldre?

Anmeld

9. juni 2011

MorTil2<3

Unnie skriver:

Kan dette måske hjælpe på din planlægning ?

http://www.min-mave.dk/grupper/kager/thread-2003194.htm

Jaaaaa... TUSIND TAK

Anmeld

9. juni 2011

Ida.

LykkeligMoar skriver:

Jaaaaa... TUSIND TAK

Derinde er der også mange mange opskrifter

Anmeld

9. juni 2011

Ni-ko-li-ne

LykkeligMoar skriver:

Mange tak for svar.

Hvad vil du anbefale hvis du altså selv har lavet bunde at lave en hel kage og skære dem eller bage bundene for sig?

Jeg tænker bare ''smelter'' det der fondant og pynt ikke hurtigt?

jeg kan godt lide at bage een kage og så dele den...

kagen skal jo stå på køl og hvis du smører den godt op og putter fondant på dagen før, burde det går hvis den står på køl jo

Anmeld

9. juni 2011

Unnie

LykkeligMoar skriver:

Jaaaaa... TUSIND TAK

Selv tak, der er en masse god hjælp der inde

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.