Sproget igen igen!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

701 visninger
6 svar
0 synes godt om
26. november 2008

lonemus

Ja,. nu bliver jeg lige nødt til at høre lidt meninger fra jer igen!

Min datter på 2 år og 3 mdr gider ikke snakke meget, men indenfor de sidste 3 mdr er der dog sket en udvikling. Hun er begyndt at sige mange nye ord, sætninger og vil nu gerne prøve at efterligne ordene. Hun kan sagtens sige mange flere ord, end hun lige gør - det har vi kunnet se, når vi har bedt hende sige et ord og så siger hun det næsten fejlfrit.
Så vi syntes hun er lidt doven mht sproget, at hun faktisk godt kan sige mere, end hun gør, men gider ikke. Men alligevel er hun begyndt at sige mere - og vi roser hende selvfølgelig hver gang, klapper osv.

MEN, i vuggestuen siger hun stort set intet.....mest kun ja og nej! Og det forstår jeg bare ikke, for hun har nu gået i vuggestuen siden juli måned og hun er rigtig glad for at gå der. Hun er faldet godt til og er meget aktiv sammen med de andre børn.
Men pædagogerne siger hun ikke taler.........men de kan tydeligt høre forskel på hendes sprog, når vi kommer og henter hende, hvor hun begynder at sige mange ord. Men hvorfor pokker taler hun ikke deroppe??
Det skal lige siges, at nogle dage taler hun mere deroppe, hvor pædagogerne siger, at nu er hun begyndt at åbne lidt mere op. Men f.eks. i dag har hun kun sagt ja og nej!!
Jeg forstår det bare ikke, fordi hun er glad for stedet - løber hen til pædagogerne og griner, leger med de andre børn, spiser mad og er helt med som alle de andre børn. Så hun virker tryg nok.
Hun er kun afsted 3 timer om dagen.

Men hvordan pokker kan vi hjælpe hende - både herhjemme, men også pædagogerne!?!?!

Puha, det blev et langt indlæg, tak fordi du læste med så langt

Lone - som er frustreret!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. november 2008

lonemus

Er der slet ingen der har prøvet noget lignenede - eller bare har nogle gode råd??

Lone

Anmeld

26. november 2008

lonemus

- skriver:

Vil tro hun er meget som min datter.

Hun kunne godt tale, men gjorde det mest hjemme fordi vi jo forstod det...

Pludselig efter en samtale i vuggestuen den 26/11 hvor hun blev 2 år den 17. dec.
mødte hun ind i starten af december og bare snakkede...

Så det jeg vil frem til..

Nogle børn venter med at snakke til de er meget sikre på deres sprog. Hvis hun godt kan så en dag lige pludselig kommer det...

Ikke til meget hjælp, men giv hende tid når nu hun snakker derhjemme..

Tak for dit svar!

Åh ja, hvor kunne det være rart, hvis hun også lige pludselig gør det en dag.

Jeg syntes jo bare det er mærkeligt, at hun ikke gider snakke i vuggestuen....herhjemme snakker hun meget, faktisk hele tiden...noget af det kan man sagtens forstå, mens noget af det endnu er sort snak!

Vi skal til evaluering i vuggestuen i næste uge, hvor vi blandt andet skal snakke om hendes sprog - ikke noget dårligt, men pædagogerne ville gerne høre, om de kunne være med til at gøre sproget mere interessant for hende. Hvordan ved jeg bare ikke lige......!!

Lone

Anmeld

26. november 2008

lonemus

- skriver:

Hmm, jamen i gør vel alt hvad i kan, pegebøger hvor i siger hvad det er og hun gør.
Læse, synge og alle de små ting som kan hjælpe, hører musik..

Hvordan er hendes hørelse?

Det har I ikke fået tjekket? Har ladet mig fortælle mange børn med talebesvær evt kan have noget med ørene..

Så det var måske en ide at få udelukket hvis ikke det er gjort...

Jo, vi gør alt hvad vi kan - hun elsker bøger og vil gerne sige ordene indimellem. Nogle gange siger hun bare nej med det samme, mens hun andre gange prøver. De gange hun ikke gider, siger vi okay, men at vi kan kigge på det senere. Det syntes hun så er okay.

Hendes hørelse fejler intet. Hun kan også sagtens sige ordene, men gider ikke. Det er dér problemet ligger. I dag spurgte jeg hende, om hun kunne sige giraf - og hun sagde det lige så rent i første hug. Så hun kan sagtens høre og udtale ordene, men gider ikke.....og det forstår jeg bare ikke...hvorfor pokker syntes hun ikke det er spændende endnu!?!?!

Når hun er tørstig herhjemme står hun og hoster, når jeg spørger om hun er tørstig siger hun ja. Nu har jeg så lært hende at sige tørstig, og det gør hun nu, men kun herhjemme!!
Hun er lige kommet i seng, hvor hun får læst 2 godnatbøger hver aften. Her fik jeg hende til at sige nye ord, som fisk, hest og fugl..........næsten fejlfrit!
Så hun kan jo godt!

Lone - som syntes det er underligt, fordi lillebror elsker at snakke

Anmeld

26. november 2008

VB

Har en datter der er på samme alder. Hun startede først med at snakke for 5 mdr. siden. Hun har gået i vuggestue i et år og taler stadig ikke ret meget der.
Det virker som om det er en kombination af mange ting der har gjort at hun ikke taler så meget. Det føles somom det ikke har haft hendes interesse, hun har haft øreproblemer og hun har nok også lidt svært ved det. Kan ikke sige K, G og S ret godt og desuden virker hun meget sjusket i hendes udtale af ordene, men når man korrigerer hende kan hun faktisk sige mange fine ord.
Hun er begyndt at sige en del herhjemme, men hun er nok alligevel ikke tryg nok til at åbne for posen i vuggestuen, selvom hun er glad for at være der.
Nogle dage er jeg vældig bekymret for om hun nogensinde får det lært, men på den anden side har jeg hørt så mange succeshistorier om andre børn, der bare har været lidt langsomme til det der med at tale.
Til gengæld kan jeg glæde mig over at hendes motorik og kropssprog er langt over gennemsnittet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.