Hindbær

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.192 visninger
3 svar
0 synes godt om
6. juni 2011

Gaia

Jeg er kommet til at tænke på om folk herind ved, at der er risiko ved at bruge frossen indbær som man ikke koger først, når man laver hindbær mousse. Grunden til at jeg lige undre mig er, at jeg ikke er stødt på en opskrift med kogte hindbær herinde. Kan selvf. være jeg ikke har kigget godt nok efter. Nå men bare for en sikkerheds skyld, så folk ved det hvis de ikke viste det fortæller jeg lige at, man ved brugen af frosne hindbær kan få den noget så "fantastiske" sygdom kaldet Roskildesyg. Men for tvivl ej; her er en opskrift på hindbærmousse hvor man koger hindbærene først:

En halv til en hel pose hindbær

sukker i som du nu synes..vil mene ca. 1 dl.

en vaniliestag som du tager kornene ud af og blander med en lille teskefuld sukker så de løsner sig. Dem og den tilbageværende vaniliestang kommer man i gryden sammen med hindbærene.

ca. 3-4 skefulde citron saft kommes i gryden og det hele koges sammen.

Når hindbærene er kogt ud, tages vaniljestangen op og hindbærene moses ud med evt. blender.

Under processen med kogningen af hindbærene, har man sat ca. 6-7stk. husblas i blød i koldt vand.

De tages nu op og lægges i gryden med hindbærene. der røres rundt. Du kan nu smage til med mere sukker hvis du synes.

1/2 l til en hel l fløde piskes, så den opnår en mellem pisket konsistens.

Du tager nu en ny skål hvor du kommer en lille smule af de moste huindbær op i og en lille smule af fløden. Der røres godt. du fortsætter med at komme lidt af hver del i indtil du har brugt det hele. Konsistensen vil være flydende lyserød. Den må ikke skele. Det hele sættes en 15-30 min. ii fryseren eller indtil den har en fast form.

rør derefter rundt i massem så den bliver mere smørbar og kom den i kagen

Håber opskriften er til at forstå og gå til. Første gang kan det godt skele, men jeg satte min i fryseren så snart den begyndt at skele og fik alligevel en dejlig mousse ud af det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juni 2011

iris-mor

Jeg har haft dårlige erfaringer med hindbær, og har skrevet om det herinde.

Fødevarerstyrelsen var inde over, og den flinke dame siger at de skal op og koge mindst 2 min, dvs. også længere end der står på poserne.

Men godt du lige frisker det op

Anmeld

6. juni 2011

Kay

hihi... jeg koger altid mine frosne hindbær før jeg bruger den til musse... total skræk senarie hvis alle gæsterne bliver dårlig pga. min kage

Anmeld

6. juni 2011

Ida.

Jeg koger ALTID frosne hindbær inden jeg bruger dem til noget som helst - hvis der skal bruges frosne hindbær til noget, må man have dem op at koge og så genfryse dem!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.