Er der nogen der har været au-pair?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

945 visninger
3 svar
0 synes godt om
6. juni 2011

Stjernestoev

Hej tøser.
Jeg står i den situation at jeg gerne vil opleve noget nyt, derfor har jeg tænkt lidt på at blive au-pair. Er der nogen af jer der har prøvet det, og har I været glad for det?

P.S mangler vi ikke en "job" kategori herinde?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juni 2011

Muffinmus

Jeg har været det for 11 års tid siden på New zealand.

Vi var to der tog afsted, min veninde og jeg, for min familie kendte nogen på den anden side af gader der også skulle have ny au-pair:-)

Jeg havde ikke overlevet turen hvis det ikke var for min veninde.

Moderen virkede SÅ meget lig min egen mor i alle de mails vi skrev inden jeg tog derned. Fik en mail med det job der skule udføres, hvornår og hvad.

INTET af det holdt vand i virkeligheden. Moren var pisse irriterende, var aldrig hjemme når børnene var det og var hun det slængede hun den for an sofaen eller trænede. Kontsnat på pille slankekur og spiste helt forkert. Brokkede dig konstant over den mad jeg lavede, på trods af der i job beskrivelsen kun stod jeg skulle hjælpe lidt til med indkøb osv. Efter 2 dage stod jeg for A Lmadlavning til to voksne og 2 børn, hvar af den ene var 19 og træls:-)

Der stod i papirene jeg skulle op kl det og det hvis jeg skulle nå at lave dagens pligter der staretde med at vække ungerne, få dem i tøjet givet mad, smurt madpakke og og køre dem i skole.

Så gik dagen mest med at gøre rent, støvsuge hele hytten, og vaske tøj, jeg vaskede nok 4-6 maskiner HVER dag.

Og aner ikke hvor stort huset var, men rigeligt stort til at soveværelse, walk inn closet, 2 toiletter med bad, 3 børneværelser, mit værelse, stort køkken alrum, stor stue, biografstue, træningsrum osv osv, i øvrigt også pool og tennisbane:-)

Så der var RIGELIGT at gøre rent.

Skulle ikke arbejde sindsygt meget efter hendes originale plan, men hun var så muggen over at at hun bad mig stå en halv time tidligere op for at gøre rent inden de andre stod op, og ndte vel på 50 timer om ugen til den sølle sum af 1600 kr om måneden.

Skulel stryge alt dered voksne tøj, gøre rent, lavemad, vaske vinduer konstant, og fik ikke nogen som helst tak for at arbejde såmanbge timer hver uge, heller ikke overtidsbetaling som ellers var aftalen.

Skal lige siges vi ikke var under nogen kontrakt dengang, det var os selv der fandt hende.

Efter 6 mdr skred jeg en dag hun beskyldte mig for at lyve om hvorvidt jeg havde strøget deres tøj eler ej.

Fik simpelthn nok og brød sammen.

Fik til en formidling der fandt en anden familie, skrev kontrakt og fik lidt bedre forhold, men stadig ikke det bedste.

Alt i alt ville jeg ikke have undværet alle de oplevleser jeg fik undervejs, men havde det ikke sindsygt godt da jeg var der. Overlevede fordi min veninde var på den anden side og kunne læsse af på hende når det blev for meget.

Hendes familie var lidt sødere, men stadig gik alt slet ikke som aftalt.

Kender nok 6 der har været au-pairs, 2 af dem havde ok forhold, resten noget lort men ingen af dem har fortrudt de har prøvet det af:-)

Lønnen er dog ofte meget dårlig...

Har du spørgsmål så skriv endelig, det her er ikke engang en 4 del af min historie, men den bliver for lang ellers.

Anmeld

6. juni 2011

AnneBJ

Jeg har været i Frankrig, dog hos en dansk familie.

Det var hårdt at være hjemmefra, og jeg havde ikke nogen kemi eller fælles interesser med familien. Vi boede ikke særlig centralt, og ca. 100 km fra Paris hvor der ellers sker meget for au-pairs, og generelt bor mange danskere. Det gjorde det hele lidt ensomt, men det var stadig en spændende oplevelse!

Hvis du har specifikke spørgsmål, så spørg endelig (citer mig gerne, så jeg ser du har skrevet!)

Anmeld

6. juni 2011

Happiness

Hej

Jeg var au-pair i England hos en udelukkende engelsk familie.

Jeg arbjdede tirsdag - fredag. Havde fri lør-man Og arbejdede kun til 12-13 stykker om onsdagen.

Jeg skulle hjælpe børnene op om morgenen og følge den store i skole. Den lille havde jeg så hele dagen. Det var 2 drenge på 4 og 1år. Jeg skulle så gøre lettere rengøring så som at ordne køkken og stuen. En gang om ugen skulkle jeg så støvsuge hele hytten. Jeg lavede hver dag mad til drengene, og gjorde en sjællent gang imellem klar til aftensmaden til os andre. Men det var noget med at skræle kartofler eller andet let.

Ellers gik jeg i en mødregruppe med den lille, hvor jeg mødtes med nogle mødre. Man har jo en del til fælles med dem, selv om det ikke var mit eget barn jeg havde med

Familien var super sød og jeg knyttede mig rigtig meget til dem. Jeg fik ca. 800-1000kr om ugen plus kost og logi. Så jeg var en af de højtlønnede, på trods af at det ikke var en rig familie, og at jeg ikke arbejdede mere end jeg gjorde.

Dog savnede jeg rigtig meget min familie og venner. Havde svært ved at skabe et nyt netværk, da jeg var en genert 19 årig pige. Så efter 7 måneder valgte jeg at tage hjem.

Dog savnede jeg den engelske familie, så da jeg talte med dem 6 måneder senere, og de lige var blevet røvrendt af en anden au-pair, tog jeg tilbage i 5 måneder.

Her var det meget bedre med et netværk. Jeg kontaktede den daske kirke i London, hvor en masse au-pairs mødtes og tog på ture, så film og lignende. Det hjalp på hjemveen som jeg døjede med.

Alt i alt havde jeg en FANTASTISK oplevelse, som jeg ikke ville være foruden. Jeg lærte at stå på egne ben og blev lige modnet med 4-5år

Så jeg vil sige "go for it"! Bare sørg for at gøre det igennem et bureu. Så er du bedre stillet. Og sørg for at have en god kontrakt.

Man kan være uheldig, men dem jeg har snakket med, havde flest positive oplevelser. Og det var mest hos de rige familier, at der var negative oplevelser. Så vil anbefalde at finde en familie som er nede  på jorden i forhold til job og penge...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.