"kontanthjælps Barsel"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

612 visninger
3 svar
0 synes godt om
5. juni 2011

camsko88

Jeg er pt under uddannelse men da jeg har fået Freja er jeg på barsel. pga rod med SU skal jeg Tage de sidste5 mdr af min barsel på kontanthjælp og så starte skole igen i Januar.

nu er mit spg så, når det er kontanthjælpsbarsel, må man så være gift? er der andre regler når det er barsel eller?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juni 2011

Mettefpigen

Mener gerne du må være gift men er ikk sikker på om du får det samme, for mener at det kommer an på hvor meget han tjener...

Men det kan du ringe op på kommunen og få afvide....

Anmeld

6. juni 2011

Gaia

Nej du må ikke være gift for så har din partner forsøgerpligt og hvis han har arbejde og en formue mere end 10.000 kr så kan du ikke få kontanthjælp.

der er ingen specielle regler for når du er på kontanthjælp og barsel. Du fortsæter din barsel når du er tilmeldt/godkendt til at modtage K-ydelsen.

Anmeld

6. juni 2011

DLM

Når man er gift, har man gensidig forsørgerpligt overfor hinanden. Det betyder, at kontanthjælp til en gift person er afhængig af ægtefællens indtægt. Man starter derfor med at beregne, hvor meget der alt i alt kunne udbetales til ægteparret i kontanthjælp, og derefter trækker man den indtægt, der er, fra. Hvis der derefter er noget til rest, udbetales dette beløb i kontanthjælp.

Du kan ikke få kontanthjælp eller starthjælp, hvis du eller din ægtefælle har formue. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr. per person.

Formue er for eksempel penge og værdier, som let kan omsættes til penge. Også biler og sommerhuse anses som formue. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.