Spise selv - hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

889 visninger
4 svar
0 synes godt om
4. juni 2011

Anonym trådstarter

Ja, som overskriften siger: hvornår begynder de små at spise selv? Altså med skeen/gaflen? Og hvor længe gav I de små most mad med ske? Min dreng er 9 mdr og kan ikke finde ud af skeen. Han betragter den og slår den i bordet og ansigtet. Hvordan får jeg ham til at spise med den? Han bliver hysterisk hvis jeg prøver at hjælpe ham med at føre skeen til munden. Og hvor længe skal han spise most mad? Altså morgenmaden er havregrød, frokost bondebrød og aftensmad er den moste udgave af vores mad. Han har svært ved at spise selv.', altså jeg mader ham med alt hvad han indtager. Hans mellemmåltider er som regel mme eller yoghurt, da han bare ikke kan spise blød frugt/boller/tvebakker m.m selv. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juni 2011

Koen.

Min datter er knap 14 mdr og hun mestre altså stadig ikke skeen/gaflen 100% endnu, så det er vidst bare øvelse gør mester

Anmeld

4. juni 2011

matryoshka

Som Tanja. siger: øvelse gør mester! Når de sidder og hamrer skeen ned i bordet og i sig selv, er det nok træning - alle børn gør det, de har ikke koorinationsenen til at sidde "ordentligt" og spise, men det kommer. Jeg fik at vide, at jo mere de får lov til at selv sidde og lege med skeen, jo bedre vil de kunne spise selv. Min datter var også utålmodig og ville gerne spise selv, så vi brugte 2 skeer! Hun sad med sin ske og øvede sig imens vi madedr hende ind imellem forsøgene, så hun blev mæt .

Men hvorfor kan han ikke spise brød? Har i prøvet? Det er bare at gå igang, skær brød i små stykker og lad ham nubble på det, giv ham et stykke frugt (banan måske?) så han kan træne sig Det er eneste vej frem!

Anmeld

4. juni 2011

Valle81

Hejsa,

Anton har spist med gaffel længe - han er lige blevet 14 mdr;0)

Ske det kan han slet ikke - han er heldig hvis han lige fanger lidt kartoffelmos på skeen og får det i munden. Ske er svært og vil sige at det nok først er ved 2-3 års alderen at de selv mestre at kunne spise fx en hel protion havregrød selv:0)

Anton har spist kernerugbrød fra omkring 7 mdr og han spiser alt hvad vi får - kartoffelmosen sagde han fra tidligt - han ville have noget at tygge på.

Men børn er meget forskellige - og tag det i hans tempo. Når i spiser så giv ham mos som du plejer men tilbyd ham ærter, majs,små stykker kød og kartoffel som han selv kan sidde og pille ved, mose pute i munden,spytte ud osv:0) Det er den måde han lærer det på:0)

Christina,som synes det er et frygteligt svineri når børn skal lære at spise selv,men sådan er det:0)

Anmeld

4. juni 2011

B&J

Jeg tror det er meget forskelligt hvornår de vil selv men din dreng fortæller dig jo du ikke skal hjælpe mig ved han skælder dig lidt ud når du vil føre maden i munden på ham

vores dreng har ville selv siden han var 8-9mdr og nu spiser han stort set selv maden også havergrød jeg putter på skeen også giver ham den så gør han det selv ind i mellem putter han også skeen i skålen og vil selv man han er en med mad vil han selv

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.