Jeg er ked af at høre, at du ikke kan tale med hende.
De fleste gør det ikke med vilje, det med at skamme sine børn ud, men det lyder faktisk også som om din mor har et stort problem med sit selvværd? Det der med at føle sig afvist pga en aflysning er jo typisk, når man ikke har det alt for godt med sig selv.
I stedet for at se det for hvad det er = du har travlt, tager hun det personligt. Første skridt på vejen er naturligvis at erkende, at man har et lavt selvværd, for det kan man rende rundt med i mange år uden egentlig at være sig det bevidst.
Der findes en rigtig god bog af Melanie Fennell "At overvinde lavt selvværd. (en selvhjælpsguide på grundlag af kognitiv adfærdsterapi)
Jeg brugte den selv meget, da jeg indså, at mit syn på mig selv var helt galt. Det var første skridt. Næste skridt var så, at tage den op med min mor. Processen har indtil videre ca taget et år og der er stadig noget vej, men hold op hvor har jeg gjort fremskridt.
Hvis du ikke kan få din mor med på vognen, kan du selvfølgelig kun sørge for dig selv, men det betyder alligevel meget, da du vil blive bedre til ikke kun at sige fra, men også til at have det godt med det.
For få måneder siden tænkte jeg
"Min mor elsker mig kun fordi, jeg er hendes barn. Hvis jeg ikke var det, ville hun synes jeg var et forfærdeligt menneske"
"Jeg ødelægge min mors liv, fordi jeg er en stor skuffelse"
Nu tænker jeg
"Hvor er det fedt, at jeg kan gøre lige hvad der passer mig. Min mor vil elske mig uanset hvad, fordi jeg er hendes barn"
"Min mor har sit eget liv. Jeg har mit og jeg ved, at selvom jeg af og til kan skuffe, så er hun dybest set stolt af mig, for alle de gode ting jeg har gjort".
Jeg aner ikke om du kan bruge det jeg skriver til noget som helst, men det håber jeg. For alle fortjener at have det godt.