Er du god til biologi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

744 visninger
5 svar
0 synes godt om
2. juni 2011

Frøken J.

Oh lord! My brain HURTS! ALtså.. Jeg er psykologistuderende, ikke biologistuderende. Jeg er humanist/samfundsfaglig! WHAT DO YOU EXPECT?

Anyway, jeg sidder her og læser til biologisk psykologi eksamen. Jeg skal forstå hvordan nerveceller/neuroner kommunikerer med hinanden vha. neurotransmittere, fordi det er meget væsentligt også ift. emotioner osv.

Men det er bare SÅ KOMPLICERET! Jeg forstår nervecellens opbygning. Cellekroppen (soma), cellekernen, axoner der afsender ved axonterminaler, dendritter der modtager. Den pre og postsynaptiske membran og den synaptiske kløft. Og jeg forstår overordnet set godt hvordan celler afsender neurotransmittere vha. "action potential". Problemet er bare, at der er så mange små detaljer, og jeg skal jo kunne huske det hele i hovedet.

Så der skulle vel ikke være et klogt hoved herinde, der kan forklare det meget simpelt og enkelt, så det er til at huske?

Jeg har brugt et par små børne-film på nettet til at lære det. Haha. Men synes stadig det er svært 

Ved godt det er a long shot, men hvem ved, om brainiac lige sad herinde på baby.dk?

Børnelæring:

http://brainu.org/files/movies/synapse_pc.swf

http://brainu.org/files/movies/action_potential_cartoon.swf

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juni 2011

mbm

Vil altså mene at du er godt med, hvis du har styr på det som du skriver, da jeg var til den eksamen (okay det er også 3 år siden men alligevel), var spørgsmålene i hvert fald ikke mere detaljeret end det du skriver, men hvilke dele af processerne er det du er i tvivl om ?

Anmeld

2. juni 2011

Frøken J.

mbm skriver: