Er du god til biologi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

744 visninger
5 svar
0 synes godt om
2. juni 2011

Frøken J.

Oh lord! My brain HURTS! ALtså.. Jeg er psykologistuderende, ikke biologistuderende. Jeg er humanist/samfundsfaglig! WHAT DO YOU EXPECT?

Anyway, jeg sidder her og læser til biologisk psykologi eksamen. Jeg skal forstå hvordan nerveceller/neuroner kommunikerer med hinanden vha. neurotransmittere, fordi det er meget væsentligt også ift. emotioner osv.

Men det er bare SÅ KOMPLICERET! Jeg forstår nervecellens opbygning. Cellekroppen (soma), cellekernen, axoner der afsender ved axonterminaler, dendritter der modtager. Den pre og postsynaptiske membran og den synaptiske kløft. Og jeg forstår overordnet set godt hvordan celler afsender neurotransmittere vha. "action potential". Problemet er bare, at der er så mange små detaljer, og jeg skal jo kunne huske det hele i hovedet.

Så der skulle vel ikke være et klogt hoved herinde, der kan forklare det meget simpelt og enkelt, så det er til at huske?

Jeg har brugt et par små børne-film på nettet til at lære det. Haha. Men synes stadig det er svært 

Ved godt det er a long shot, men hvem ved, om brainiac lige sad herinde på baby.dk?

Børnelæring:

http://brainu.org/files/movies/synapse_pc.swf

http://brainu.org/files/movies/action_potential_cartoon.swf

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juni 2011

mbm

Vil altså mene at du er godt med, hvis du har styr på det som du skriver, da jeg var til den eksamen (okay det er også 3 år siden men alligevel), var spørgsmålene i hvert fald ikke mere detaljeret end det du skriver, men hvilke dele af processerne er det du er i tvivl om ?

Anmeld

2. juni 2011

Frøken J.

mbm skriver:

Vil altså mene at du er godt med, hvis du har styr på det som du skriver, da jeg var til den eksamen (okay det er også 3 år siden men alligevel), var spørgsmålene i hvert fald ikke mere detaljeret end det du skriver, men hvilke dele af processerne er det du er i tvivl om ?

Det er også svært at vide, hvor mange detaljer man skal kunne. Altså det er mere de mini mini mini detaljer, som jeg ikke er sikker på. Nu prøver jeg at forklare det jeg lige har i hovedet, og jeg er ikke klar over om det er rigtigt eller om det er mere end jeg reelt skal kunne

Der en sodium-potassium pumpe inde i cellen, som for hver 3 Na+ ioner den pumper ud, pumper 2 K+ ioner ind. Så  er der to slags kanaler. En til hver slags ion... Og ja.. Så normalt er cellen mere negativ ladet indeni end udenpå. Men under depolarisering bliver den mere positivt ladet. Men jeg forstår ikke lige hvorfor den depolariserer. Men når den så gør det, åbnes de her Na+ kanaler, og der suser en fandens masser Na+ ioner ind. Så kan sodium-potassium pumpen ikke følge med ift. at skubbe dem ud igen, hvorfor cellen bliver mere positivt ladet indeni. På et tidspunkt når cellen så en grænseværdi for depolariseringen og affyrer den her action potential, hvor Na+ kanalerne så langsomt lukker i igen, og K+ kanalen åbner.. Hvilket betyder at K+ ionerne kan suse ud, så cellen repolariserer til sin normale "resting membrane potential". Så kan den der pumpe så følge med igen og oprette den normale balance.

Det her action potentiale suser så langs axonet til axonterminalen. 

Når det når axonterminalen "låser det op" for calcium-kanalerne i den presynaptiske membran. Der suser så calcium-ioner ind i terminalen, og som låser sig på de synaptiske "vesicles", og hjælper dem med at frigive neurotransmitterne som er indeni ud til den synaptiske kløft.

Neurotransmitterne låser sig så på receptorerne af den postsynaptiske membran på dendritterne. Når det sker, åbnes der kanaler i den postsynaptiske membran, således at Na+ kanaler lukkes ind den postsynaptiske celle. Jeg forstår det som om, at når dette sker, starter hele processen forfra, fordi cellen så depolariserer igen..

Anmeld

2. juni 2011

mbm

Det virker til at du har helt styr på det

tænker at det vigtige er at have styr på Natrium/kalium-pumpen, i denne sammenhæng, og det har du da i hvert fald styr på. depolariseringen er vel starten på at kunne sende information fra cellen til axonterminalerne, så neurotransmitterne kan frigives, det er cellens mulighed for at kunne kommunikere, som jeg lige husker det i hvert fald, har haft materialet både på medicin og psykologistudiet, og det virker altså til at du har ret godt styr på det men det er jo altid rart hvis der lige er en som kan forklare det simpelt og logisk - sidder selv og skriver speciale, så ja, kender det godt.
Er det stadig en multiple choice eksamen ? mener kun der var omkring 3 spørgsmål omkring emnet da jeg var til eksamen, og dengang hed det fysiologisk psykologi, og har fornemmelsen af at det er blevet et mere relevant fag efter det er blevet til biologisk eksamen... og knap så hjerne hjerne, men måske jeg tager fejl

p.s. samfundsfaglig, - helt sikkert. humanist, - ahhh

Anmeld

2. juni 2011

Frøken J.

mbm skriver:

Det virker til at du har helt styr på det

tænker at det vigtige er at have styr på Natrium/kalium-pumpen, i denne sammenhæng, og det har du da i hvert fald styr på. depolariseringen er vel starten på at kunne sende information fra cellen til axonterminalerne, så neurotransmitterne kan frigives, det er cellens mulighed for at kunne kommunikere, som jeg lige husker det i hvert fald, har haft materialet både på medicin og psykologistudiet, og det virker altså til at du har ret godt styr på det men det er jo altid rart hvis der lige er en som kan forklare det simpelt og logisk - sidder selv og skriver speciale, så ja, kender det godt.
Er det stadig en multiple choice eksamen ? mener kun der var omkring 3 spørgsmål omkring emnet da jeg var til eksamen, og dengang hed det fysiologisk psykologi, og har fornemmelsen af at det er blevet et mere relevant fag efter det er blevet til biologisk eksamen... og knap så hjerne hjerne, men måske jeg tager fejl

p.s. samfundsfaglig, - helt sikkert. humanist, - ahhh

Jeg tror jeg er med på det nu Det er bare lidt forvirrende, fordi det jo er en kædereaktion, så hvor starter man lige? Men tror jeg har det nogenlunde inde på lystavlen nu.

Men de har lavet det meget om, har jeg hørt, så det er mindre svært. Faget er delt i to nu: Biologisk og evolution. Til eksamen er der 30 multiple choice spørgsmål + en essay-del om det biologiske, og så et essay om evolutionen. Det er egentlig mest essayet i biologisk jeg frygter, fordi jeg ikke ved, hvad det er vi mon kommer til at forklare i det. De vil ikke komme med eksempler, fordi så kommer de ti at bruge de gode spørgsmål, siger de

Anmeld

2. juni 2011

mbm

Det er jo heller ikke helt fair at de ikke vil komme med eksempler, men ja man kan nok hurtigt komme ud i nogle kringlede spørgsmål hvis "de gode bliver offentliggjorte. Til psykiatri eksamen f.eks. var halvdelen af spørgsmålene genbrug - lidt alternativt når det er multiple choice

Det lyder til at det er et lidt mere "spændende" fag og eksamen, held og lykke med det i hvert fald

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.