mbm skriver:
Vil altså mene at du er godt med, hvis du har styr på det som du skriver, da jeg var til den eksamen (okay det er også 3 år siden men alligevel), var spørgsmålene i hvert fald ikke mere detaljeret end det du skriver, men hvilke dele af processerne er det du er i tvivl om ?
Det er også svært at vide, hvor mange detaljer man skal kunne. Altså det er mere de mini mini mini detaljer, som jeg ikke er sikker på. Nu prøver jeg at forklare det jeg lige har i hovedet, og jeg er ikke klar over om det er rigtigt eller om det er mere end jeg reelt skal kunne 
Der en sodium-potassium pumpe inde i cellen, som for hver 3 Na+ ioner den pumper ud, pumper 2 K+ ioner ind. Så er der to slags kanaler. En til hver slags ion... Og ja.. Så normalt er cellen mere negativ ladet indeni end udenpå. Men under depolarisering bliver den mere positivt ladet. Men jeg forstår ikke lige hvorfor den depolariserer. Men når den så gør det, åbnes de her Na+ kanaler, og der suser en fandens masser Na+ ioner ind. Så kan sodium-potassium pumpen ikke følge med ift. at skubbe dem ud igen, hvorfor cellen bliver mere positivt ladet indeni. På et tidspunkt når cellen så en grænseværdi for depolariseringen og affyrer den her action potential, hvor Na+ kanalerne så langsomt lukker i igen, og K+ kanalen åbner.. Hvilket betyder at K+ ionerne kan suse ud, så cellen repolariserer til sin normale "resting membrane potential". Så kan den der pumpe så følge med igen og oprette den normale balance.
Det her action potentiale suser så langs axonet til axonterminalen.
Når det når axonterminalen "låser det op" for calcium-kanalerne i den presynaptiske membran. Der suser så calcium-ioner ind i terminalen, og som låser sig på de synaptiske "vesicles", og hjælper dem med at frigive neurotransmitterne som er indeni ud til den synaptiske kløft.
Neurotransmitterne låser sig så på receptorerne af den postsynaptiske membran på dendritterne. Når det sker, åbnes der kanaler i den postsynaptiske membran, således at Na+ kanaler lukkes ind den postsynaptiske celle. Jeg forstår det som om, at når dette sker, starter hele processen forfra, fordi cellen så depolariserer igen..
Anmeld