Hvad er Kristi himmelfartsdag?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.282 visninger
9 svar
0 synes godt om
31. maj 2011

Babywish1

Dette spørgsmål blev jeg stillet af min nevø i går?
Er jeg helt galt på den hvis jeg forklarede ham dette:

Kristi himmelfartsdag er en kristen helligdag, der fejres til minde om Kristi Himmelfart 40 dage efter hans opstandelse påskedag. Denne dag steg han til himmels og blev ophøjet til Guds højre hånd. I Danmark og de fleste andre vestlige lande ... er den national helligdag.

Kristi himmelfartsdag er altid den 6. torsdag efter Skærtorsdag, og falder derfor på forskellige datoer fra år til år.

Mange arbejdspladser kalder fredagen efter Kristi himmelfartsdag for "en indeklemt dag" og gør den til lukkedag, hvilket betyder at de ansatte skal tage fri den dag, enten som feriedag eller afspadsering.
Er jeg helt forkert på den?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2011

betski

Babywish1 skriver:

Kristi himmelfartsdag er en kristen helligdag, der fejres til minde om Kristi Himmelfart 40 dage efter hans opstandelse påskedag. Denne dag steg han til himmels og blev ophøjet til Guds højre hånd. I Danmark og de fleste andre vestlige lande ... er den national helligdag.

Kristi himmelfartsdag er altid den 6. torsdag efter Skærtorsdag, og falder derfor på forskellige datoer fra år til år.

Mange arbejdspladser kalder fredagen efter Kristi himmelfartsdag for "en indeklemt dag" og gør den til lukkedag, hvilket betyder at de ansatte skal tage fri den dag, enten som feriedag eller afspadsering.

Tja det er i hvert fald nøjagtig hvad wiki skriver, så mon ikke det passer meget godt

Anmeld

31. maj 2011

Babywish1

Jeg jeg forklarede det som det stod derinde
Men ville lige høre om andre vidste noget

Anmeld

31. maj 2011

Troldepussen

Babywish1 skriver:

Det lyder meget rigtigt... det er i hvert fald den dag Jesus strøg til himmels, men hvor lang tid efter påske osv har jeg ikke helt styr på...

Anmeld

31. maj 2011

betski

Det lyder meget rigtigt... det er i hvert fald den dag Jesus strøg til himmels, men hvor lang tid efter påske osv har jeg ikke helt styr på...

Det med de 40 dage passer. Min kollegas kone er præst, så han har lige bekræftet det og går stærkt ud fra, at de har styr på det 

Anmeld

31. maj 2011

Anette&Sophia

duddi. skriver:

Tja det er i hvert fald nøjagtig hvad wiki skriver, så mon ikke det passer meget godt

aldrig stol på wiki
- nogle af tingene er fra private mennesker, som bare har oprettet et eller andet mærkeligt

Anmeld

31. maj 2011

betski

anetteb skriver:

aldrig stol på wiki
- nogle af tingene er fra private mennesker, som bare har oprettet et eller andet mærkeligt

hehe ja det er korrekt, men det passer nu alligevel meget godt der der står. Man kan også læse lidt om det her : http://www.kristendom.dk/kristi-himmelfart

Anmeld

31. maj 2011

Babywish1

Det med aldrig at stole på wiki.. Det var derfor jeg lige ville spørge herinde Men det er da en fed side i har fundet med kristendom

Anmeld

31. maj 2011

betski

Babywish1 skriver:

Det med aldrig at stole på wiki.. Det var derfor jeg lige ville spørge herinde Men det er da en fed side i har fundet med kristendom

Ja den kan godt være lidt spændende at læse lidt på. Min datter har i perioder lyst til at få læst op fra den børnebibel hun fik af præsten i dåbsgave. Det er skræmmenden så lidt jeg rent faktisk ved om kristendommen, så det er faktisk spændende læsning

Anmeld

31. maj 2011

Babywish1

duddi. skriver:

Ja den kan godt være lidt spændende at læse lidt på. Min datter har i perioder lyst til at få læst op fra den børnebibel hun fik af præsten i dåbsgave. Det er skræmmenden så lidt jeg rent faktisk ved om kristendommen, så det er faktisk spændende læsning

Det er det nemlig. Min nevø er også helt væk i det Så han spørger og spørger

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.