En god opskrift på koldthævede boller?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

500 visninger
6 svar
0 synes godt om
30. maj 2011

saxa

Jeg eeelsker konceptet i koldthævede boller

Så er håber, at der er nogle derude der har en super lækker opskrift på koldthævede grovboller, som de vil dele ud af

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2011

saxa

Ingen der ligger inde med en??

Anmeld

1. juni 2011

Ullaen

Jeg plejer at bruge denne grund opskrift, der er super nem:

50 gram gær

2 spsk salt

1 liter vand

1300 gram mel

Det hele røres sammen og stilles i køleskabet, med husholdningsfolie over. I mindst 6 timer og gerne op til 24.De sættes lettest på en bageplade, med våde fingre - da dejen er meget løs.

Bages ved 220 grader til de er lysebrune.

De kan let varrieres, hvor ca halvdelen af melet kan skiftes ud med groft mel, frø eller kerner. Skift kun ca halvdelen ud, da de elelrs bliver meget kompakte.

Derefter tilsættes f.eks. nødder, rosiner, æblestykker, appelsin stykker, oliven eller hvad fantasien byder på

God fornøjelse

Anmeld

1. juni 2011

CamillaSoefelt

Basisdej:
300 gr. hvedemel
300 gr. durummel
5 dl. vand
15 gr. gær
Salt (1 lille spsk.)

Vi putter også dette i - men det kan udelades eller udskiftes med andre slags kerner/gryn/frø osv. efter smag:
1 revet gulerod
1 håndfuld græskarkerner
1 håndfuld solsikkekerner
1 håndfuld hørfrø
1 håndfuld 5-kornsblanding 

Dejen røres sammen (skal ikke æltes med hænderne!) og sættes i køleskab natten over. Sættes i en kold ovn og bages i ca. 30 min. ved 230 gr. (ca. 25 gr. ved varmluft).

God fornøjelse

Anmeld

1. juni 2011

saxa

CamillaSoefelt skriver:

Basisdej:
300 gr. hvedemel
300 gr. durummel
5 dl. vand
15 gr. gær
Salt (1 lille spsk.)

Vi putter også dette i - men det kan udelades eller udskiftes med andre slags kerner/gryn/frø osv. efter smag:
1 revet gulerod
1 håndfuld græskarkerner
1 håndfuld solsikkekerner
1 håndfuld hørfrø
1 håndfuld 5-kornsblanding 

Dejen røres sammen (skal ikke æltes med hænderne!) og sættes i køleskab natten over. Sættes i en kold ovn og bages i ca. 30 min. ved 230 gr. (ca. 25 gr. ved varmluft).

God fornøjelse

Mange tak..

Hvor længe kan dejen holde sig i køleskabet? Altså kan man f.eks. lave en dobbeltportion og lade den holde sig henover en weekend? Sådan at man får friskbagte boller et par eftermiddage i træk?

Anmeld

1. juni 2011

CamillaSoefelt

saxi skriver:

Mange tak..

Hvor længe kan dejen holde sig i køleskabet? Altså kan man f.eks. lave en dobbeltportion og lade den holde sig henover en weekend? Sådan at man får friskbagte boller et par eftermiddage i træk?

Åh det ved jeg ski ikke? Tror det ikke når der er gær i jo? Men det er skide nemt, det tager 5 min lige og køre sammen.

Anmeld

1. juni 2011

saxa

CamillaSoefelt skriver:

Åh det ved jeg ski ikke? Tror det ikke når der er gær i jo? Men det er skide nemt, det tager 5 min lige og køre sammen.

Nahh det er self rigtigt..  Har bare en veninde der siger at det er så skønt for en kæmpe portion kan holde sig i flere dage.. Men self er opskriften så nem lige at røre sammen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.