Det kommer meget an på, hvem du spørger 
Jeg anbefaler først æggeblomme fra 9 mdr. og æggehvide fra 10 mdr. (æggehvide er mest allergen). Det koncept kan bruges på alle børn, også de sarte, skrantende, småsyge og allergidisponerede. Nogle børn kan måske godt få æggeblomme lidt tidligere.
Jeg er ikke enig i, at et barn på 7 mdr. kan spise alt undtagen de nitratholdige grøntsager. Det er i hvert fald en rigtig god idé at gå langsomt frem, tage en fødevare ad gangen og vente lidt med de særligt allergene fødevarer og dem, som er vanskelige at fordøje. Og bare rolig, der er masser af supersunde fødevarer, som du kan tilbyde dit barn allerede nu.
Ved at tage hensyn til babys sarte fordøjelse gør man noget rigtig godt for immunforsvaret, som primært "bor" i tarmsystemet. Man kan også meget bedre fange en evt. allergisk reaktion, hvis man introducerer én fødevare ad gangen, med nogle dages mellemrum. Det anbefaler internationale sundhedsmyndigheder for øvrigt også - lige som de allerfleste lande f.eks. anbefaler at vente med komælk, til baby er mindst 12 måneder.
Du kan evt. læse mere om supersund mad til baby, opdelt måned for måned, med menuplaner, opskrifter, guides, spisekamre osv. i min bog BABY - 100% naturlig uden tilsætning (Politikens Forlag, 2011).
kh Rebecca, rebeccapersson.com
Anmeld