spørgsmål ang mad til baby på snart 6 mdr.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

543 visninger
7 svar
0 synes godt om
28. maj 2011

VNB

Viktor fylder snart 6 mdr, han er en stor dreng på 8,8 kg og 72 cm, og vi har nu rigtig godt gang i ske-maden herhjemme.

Jeg ammer ham ikke mere, og giver nu istedet MME (Nan2)

Af skemad har han, i 2 mdr nu, fået: Risgrød til middag og kartoffelmos til aften.

Vi vil rigtig gerne igang med at give skemad om morgenen også, da han viser tydelige tegn på at morgenflasken ikke er nok mere.

her kommer mit spørgsmål så:

Hvad giver man til morgenmad??? Jeg tænker selv at det jo nok skal være risgrød eller øllebrød, men hvad søren giver man så til middag? kartoffelmosen eller? og hvis han så får kartoffelmosen til middag, hvad skal han så have til aften??? det hele bliver jo byttet rundt så....

hehe ja forvirringen er stor kan i nok høre

Håber nogle kan forklare mig en god "mad-rytme"

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. maj 2011

Gaia

Hej søde

Jamen altså du giver ham jo bare risgrød eller øllebrød eller en af de mange andre grødtyper han må få nu. Du skal tænke på, at det hele stadig er meget nyt for ham så det gør altså ikke spor at han får det sammen både morgen og middag. det lægger han ikke mærke til og han har endnu ikke brug for så meget forskelligt. Hver spisning er jo en smags og sanseoplevelse for ham PÅ et tidspun kt herhjemme gav vi maja risgrød/Hirsegrød til morgenmad, Grønsagsgrød til frokost og hirsegrød eller gulerod/kartoffelmos om aftenen. Ikke altid hun ville have det så tit fik hun bare enten hirsegrød eller grønsagsgrød til aftensmad. det generede hende ikke. Børn kan jo godt lide det kendte, så rolig frem med introduktionen af flere retter. heller tage det stille og roligt end at han boycotter maden som Maja gjorde på et tidspunkt fordi jeg havde prøvet for meget forskelligt for hurtigt.

Så bare giv ham hvad du synes men stille og roligt. Og gentagelser også i maden gør ikke spor. Nåja du kan jo hen ad vejen komme f.eks broccoli i han kartoffelmos eller gulerødder. det giver en lidt anden smagsoplevelse. Så altså konklusionen må være at gentagelser i maden ikke gør spor . 

Du kan bare sms mig hvis der kommer flere spørgsmål med maden Knus

Anmeld

28. maj 2011

VNB

Gaia skriver:

Hej søde

Jamen altså du giver ham jo bare risgrød eller øllebrød eller en af de mange andre grødtyper han må få nu. Du skal tænke på, at det hele stadig er meget nyt for ham så det gør altså ikke spor at han får det sammen både morgen og middag. det lægger han ikke mærke til og han har endnu ikke brug for så meget forskelligt. Hver spisning er jo en smags og sanseoplevelse for ham PÅ et tidspun kt herhjemme gav vi maja risgrød/Hirsegrød til morgenmad, Grønsagsgrød til frokost og hirsegrød eller gulerod/kartoffelmos om aftenen. Ikke altid hun ville have det så tit fik hun bare enten hirsegrød eller grønsagsgrød til aftensmad. det generede hende ikke. Børn kan jo godt lide det kendte, så rolig frem med introduktionen af flere retter. heller tage det stille og roligt end at han boycotter maden som Maja gjorde på et tidspunkt fordi jeg havde prøvet for meget forskelligt for hurtigt.

Så bare giv ham hvad du synes men stille og roligt. Og gentagelser også i maden gør ikke spor. Nåja du kan jo hen ad vejen komme f.eks broccoli i han kartoffelmos eller gulerødder. det giver en lidt anden smagsoplevelse. Så altså konklusionen må være at gentagelser i maden ikke gør spor . 

Du kan bare sms mig hvis der kommer flere spørgsmål med maden Knus

Hey sveske og tak for svar

Uha jamen han får skam altid et eller andet i sin kartoffelmos  enten gulerod, broccholi, pastinak eller noget andet godt. Han får faktisk aldrig bare ren kartoffelmos, det er åbenbart for "kedeligt" til den unge herre...

på sin risgrød får han tit sveskemos, blåbærmos eller noget andet frugtmos.

Så han får rigeligt med smagsoplevelser - og han elsker det

jeg tænkte nu egentlig mere i forhold til hans mave og variationen af mad... om det var godt for den lille mave at få grød 2 gange om dagen (altså morgen + aften) i.fht. forstoppelse??

Men konklusionen må være at det ikke ser helt tosset ud hvis vi prøver med denne plan:

MME Flaske kl 06.00

Morgen grød kl. 08.00 (+ tilbydes flaske)

Middags mos kl. 11.30 (+ tilbydes flaske)

MME flaske kl. 14.30 + frugtmos

Aften grød kl. 18.00 (+ tilbydes flaske)

MME flaske til natten kl. 19.45

(han får selvfølgelig vand at drikke i kop til alle ske måltiderne)

Ser det ud til at være en fornuftig plan???

Anmeld

28. maj 2011

NikolineMor

VNB skriver:

Viktor fylder snart 6 mdr, han er en stor dreng på 8,8 kg og 72 cm, og vi har nu rigtig godt gang i ske-maden herhjemme.

Af skemad har han, i 2 mdr nu, fået: Risgrød til middag og kartoffelmos til aften.

Vi vil rigtig gerne igang med at give skemad om morgenen også, da han viser tydelige tegn på at morgenflasken ikke er nok mere.

Hvad giver man til morgenmad??? Jeg tænker selv at det jo nok skal være risgrød eller øllebrød, men hvad søren giver man så til middag? kartoffelmosen eller? og hvis han så får kartoffelmosen til middag, hvad skal han så have til aften??? det hele bliver jo byttet rundt så....

Jeg gjorde det at jeg puttede forskellige ting i grøden og mosen for at variere det lige men også for introducere nikoline for forskellige ting af det hun senere måtte få.

Så morgen og middag fik hun risgrød, hirsegrød eller majs grød og så ind imellem kom jeg blendet melon, æbler, pære, bær, druer, eller banan i. Og til aften fik hun kartoffelmos med broccoli, gulerødder, ærter, blomkål eller majs i. Det var hun rigtig glad for og jeg har ikke haft problemer med at der ikke var noget hun ikke ville spise senere hen for hun havde jo smagt det lidt i forvejen.

Det eneste der er vigtigt når du begynder at give han flere måltider det er at læse når han ikke vil mere. I starten vil han måske kun ha 2 skefulde men der går ikke langtid før han kan spise en hle portion

Men når nu han fylder 6 måneder så prøv også med øllebrød og havregrød til morgenmad og der må gerne være meget små klumper i hvis han begynder at vise tegn på at ville tygge Og evt lidt findelt kød til aften.

Og den plan du har beskrevet ser i mine øjne fin ud, sådan var min plan også da nikoline var 6 måneder.

Men jeg vil sige at der sker meget mad mæssigt mellem 6 og ca 8 måneder. Da nikoline var 6 måneder fik hun kun grød, og langsomt blev grøden mere og mere grov og da hun var 8 måneder spiste hun alt bare det var i små stykker eller ting hun selv kan bide af.

håber det hjalp dig lidt

Anmeld

28. maj 2011

Rebecca Persson

Jeg vil anbefale dig at give mere grøntsagsmos og mindre grød og kartoffel. Stivelsen fra korn og kartofler kræver enzymet amylase, og ikke alle babyer har så meget af det, når de er 6 mdr. 
Babys fordøjelse er sart og kræver god tid og tålmodighed. Men det er værd at satse på, for babys trivsel og immunsystemet, som for en stor dels vedkommende "bor" i tarmene.
Så jeg ville give mere mos af milde grøntsager, som gulerod, pastinak, græskar, persillerod, broccoli, altid med lidt koldpresset olie, meget gerne øko og forskellige slags.
Frugtmos sammen med grød.
Avocado er rigtig godt.
Kog grøden på vand, ikke på mælk.

Du kan finde madplaner, spisekamre,  opskrifter og masser af tips og inspiration til babys mad og kosttilskud, måned for måned, i min bog "BABY - 100% naturlig uden tilsætning", som udkom for nylig på Politikens Forlag.

kh Rebecca, rebeccapersson.com

Anmeld

28. maj 2011

Mor til L&S

VNB skriver:

Hej

Du kunne give havregrød til morgen og øllebrød eller risgrød til middag!

Anmeld

28. maj 2011

VNB

Mange mange tak for alle jeres svar!

Jeg vil tage jeres råd til mig, og prøve så småt at komme igang med grød om morgen. så må vi se hvad han siger til det, den lille sulte dreng!

er glad for at høre at den plan jeg har lavet lyder til at være en god idé, og så tror jeg at jeg grøden til aften nogle dage vil blive skiftet ud med lidt grøntsags mos. Vil jo gøre alt for at hans tarme kan følge bedst muligt med

Anmeld

29. maj 2011

Gaia

Synes din plan er rigtig god.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.