Et opklarende spørgsmål?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.684 visninger
6 svar
0 synes godt om
27. maj 2011

Munder

Hvor sundt er figenstænger og figenpålæg?

Jeg har i dag haft en debat om det med nogle bekendte - Hvad mener I?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2011

Mi

Det er usundt. Min tandlæge fortæller i hvert fald at rosiner er meget usunde for tænderne, fordi der er rigtig meget frugtsukker i og så klistre det og sidder således i tænderne længe. Frugtstænger er jo samme princip som rosiner. Det samme med mariekiks

Anmeld

27. maj 2011

slettet_7530

Munder skriver:

Hvor sundt er figenstænger og figenpålæg?

Jeg har i dag haft en debat om det med nogle bekendte - Hvad mener I?

ja der er jo en masse usunde ting i for at få det til at hænge sammen, så som bearbejdet stænger vil jeg mene at de er rimeligt usunde i forhold til at stikke ungen en helt alm tør figen, eller frisk for den sags skyld  pladerne og pålægsrullerne er en smule bedre da der ikke er meget tilsat fior at de skal være lækre bløde

Anmeld

27. maj 2011

hvinanden

Jeg mener det er bedre end slik, men der ER meget sukker i naturligt. Så hvis man snakker kalorier er det lige usundt, men da det er et naturligt indhold er det trods alt bedre, dog i rimelige mængder.

Men for maven og tænders skyld synes jeg ikke det skal være hverdagskost.

Man kan måske kalde det et bedre alternativ til slik og kage

Anmeld

27. maj 2011

hvinanden

Albertesmor skriver:

ja der er jo en masse usunde ting i for at få det til at hænge sammen, så som bearbejdet stænger vil jeg mene at de er rimeligt usunde i forhold til at stikke ungen en helt alm tør figen, eller frisk for den sags skyld  pladerne og pålægsrullerne er en smule bedre da der ikke er meget tilsat fior at de skal være lækre bløde

Hmm jeg har godt nok ikke nærlæst, hvad indeholder de da?

Har selv lavet figenstænger og de hanger da ok sammen med figen og dadler?

Anmeld

27. maj 2011

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Ej, så må jeg hellere holde op med at spise dem..

har desværre et flip med dem i øjeblikket..

har været i tvivl om de var usunde eller ej..

Anmeld

27. maj 2011

slettet_7530

Der er relativt højt naturligt sukkerindhold i både stænger plader og ruller.

Alle er de tilsat olie samt vand, herudover er der tilsat ekstrater og aromaer i de lidt mere utraditionelle typer som pære, jordbær abrikos og blåbærvarianterne.

De har et relativt højt fedtindhold, værst er dog den med nøddemiksen da den indeholder hele 10 gram fedt pr 100 en stang vejer 25 g, så 4 stænger på en dag og barnet har allerede spist  en treidedel af den mængde fedt det skal have på en dag, men står valget på en figenstang og en slikkepind ved vi godt hvilket valg der er bedst  og så skal det sidestilles med 1 frugt altså trækkes fra det daglige frugtregnskab som er på 200 gram til børn

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.