Adhd den nye folkesygdom?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

648 visninger
7 svar
0 synes godt om
26. maj 2011

Anonym trådstarter

Jeg er under uddannelse og i den forbindelse har vi diskuteret nogle relevante emner, Bla at "alle" børn snart får diagnosen ADHD, hvis de er lidt hyper eller ikke kan koncentrere sig. Og det mente vi allesammen er helt forkert.

Vi snakkede om at vi gerne ville se synspunktet fra en der har det, og i den forbindelse fandt jeg dette: ( hun er voksen)

"Jeg synes flere og flere får konstateret ADHD og ærlig talt så bekymrer det
mig en del.

Når jeg fortæller om mit handicap - ADHD - så er der mange der kan genkende
sig selv i det, men dem jeg snakker med har ikke ADHD, for de oplever ikke
problemer i hverdagen som jeg gør. Så når jeg fortæller, at jeg føler uro i kroppen, jeg har svært ved at
koncentrere mig i længere tid, jeg har svært ved at huske ting og jeg kunne
blive ved, så er der mange der ved hvordan det er.

Jeg er urolig for forældre der mener, at deres barn er anderledes og har brug
for at dette barn får en diagnose og dernæst propper dem med medicin. I USA (ja
jeg ved godt at det er typisk USA) sker der ufattelig mange dødsfald, fordi
børnene bliver medicineret forkert, mange forældre mener deres børn er urolige -
det vil sige de er hyperaktive - jamen så må de da have ADHD, så giver vi da dem
Ritalin!

Jeg har prøvet Ritalin - og aldrig i mit liv vil jeg vende tilbage til noget
så farligt som dette, det virker ikke på alle! Jeg så ting som slet ikke var der
i virkeligheden, jeg fik hjertebanken og fik angstanfald - så pas nu på med hvad
du giver dit barn!

Psykiaterne mener ikke der er noget problem - og uden at kritisere min egen
for meget, så tjener de for hver patient der kommer ind af døren og får en
diagnose. Jeg er bange for hvad det her ender med"

Syntes da det er interessant.....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2011

Fenja09

Nu kender jeg ikke så meget til ADHD i detaljer, men jeg har faktisk snakket med veninder om det samme - at rigtig rigtig mange børn idag får ADHD idag...og må indrømme at jeg har tænkt om det ofte ikke er forældrene eller lærerne/pædagoger som synes at barnet er lige lovlig aktiv og at det ikke kan passe at deres f.eks dreng ikke kan sidde stille...

Men som sagt så ved jeg det ikke, det er bare tanker jeg har gjort mig, og synes det er synd og skam, at så mange børn skal fyldes med medicin, hvis de i bund og grund ikke har brug for det og det gælder ikke kun børn med ADHD, men i al almindelighed.

/Fenja

Anmeld

26. maj 2011

Kamulla

ja i lande som USA er det nemt bare lige kaste diagnosen ADHD og så give den Ritalin.. så er børnene jo så dejlig stille 

havde om det i Psykologi.. og er rystet..

har en lillebror som lige har fået diagnosen SDHD samt asperker.. ville sige at her i DK er de sku ikke hurtige til at få et barn i diagnose.. en mange års kamp står mange forældre med, for at få afvide hvad der er i vejen med deres barn... men har godt hørt mange slynge ud hvis de har et meget hyper barn (som børn jo er) "årh bare han ikke har damp"

Anmeld

26. maj 2011

SussieThyssen

Jeg har som lærer og forældre desværre oplevet, at sunde og raske børn med krudt i måsen blive fyldt med medicin, selvom der rent faktisk ikke var spor i vejen med dem..og det er helt forfærdeligt, synes jeg, at noget kan misbruges på den måde, og endnu værre at familielægen bare lytter til mødre, det himler op om at de ikke kan styre barnet, og så fylder lægen barnet med medicin i stedet for at finde ud af hvad problemet egentligt er på hjemmefronten.

Kærligst
Sussie

Anmeld

26. maj 2011

hilma

min bror har ADHD-og i en slem grad. 

Jeg bliver tosset når folk kyler ud med at diagnosticere især pædagoger(er selv pæd.) de er ikke uddannede i at diagnosticere! ADHD kan ikke baseres på et spørgskema, men skal undersøges over tid og i forskellige kontekster.

Ja, alt for mange børn får diagnosen adhd uden at de har det, og det er da modbydeligt at se, især når det bliver opdaget at de aldrig havde denne diangose..

min veninde fik flere gange at vide fra sin læge at hendes søn havde adhd, og jeg sagde med det samme, han har ikke adhd, han mangler blot opdragelse! lægen insiterede og til syvende sidst, kom knægten til en klinik for at blive testet, hvor psykologen sjovt nok sagde, han har ikke adhd, han mangler opdragelse!

min bror har gennemgået et rent helvede på alle måder. prøvede ritalin og endda i en ekstrem stor dosis og det hjalp ikke. han boede på en inst. for adhd børn, hjalp hellere ikke, prøvede plejefamilie, hjalp hellere ikke og jeg kan fortsætte... alt dette har ført til at min bror i dag, har meget svært ved livet og er røvræd non-stop for at miste folk omkring sig og han føler sig stadig den dag i dag røv misforstået. Det der har hjulpet ham bare lidt er kognitiv adfærdsterapi... 

Anmeld

26. maj 2011

henh01

Hvis I skal kigge nærmere på dette område ifb uddannelse så lov at mig kig på kosten..

Ofte ses det ved fejl diagnotiseret børn (ADHD) at være kosten der er skyld i hyperaktiviteten hos barnet. At ændre kosten fra hvidt brød nutella til fiberrigt kost med masser grønt så ændre barnets aktivitetsniveau sig også. Jeg synes sgu det er en spændende vinkel at tage på.. (Særligt fra USA der lever af junk - dømmende I know)

Anmeld

26. maj 2011

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

kan kun sige at udfra mine erfaringer så var det et rent helvede at få kommunen til at vågne op og indse at min lillebror var syg...

Han har ADHD og Tourette Syndrom oveni...

Igennem 5 år kæmpede min plejefamilie og min mor om at få kommunen til at lytte og prøve at skaffe ham hjælp ved at komme på en skole for børn med samme diagnose som ham selv og med pædagoger der var uddannet til at håndtere disse børn...

Han var igennem 9 psykologer+psykiaterer førend den 10. langt om længe fik overbevist kommunen om at han altså var syg... ALLESAMMEN havde sagt nøjagtig de samme ting igennem al den tid...

Min lillebror blev sat på medicin (ved desværre ikke lige hvad det hed) og pga det havde taget så lang tid førend det blev opdaget blev dosen sat lidt højere end normalt...

Da han fyldte 16 år og ikke længere kunne være på den skole han gik på hjalp kommunen ham med at få en praktisk taget uddannelse som mekaniker da min lillebror ikke kan sidde og fokuserer længe nok til at ville kunne tage den bogligt... Oveni at han så ikke længere kunne være dette trygge sted som han kendte så stoppede medicinen også med at virker...

så min lillebror stod alene (følte han) i en stor og farlig verden, med sine tvangstanker, og uden rigtig at føle der var nogen hjælp at hente.. og med hormonerne rasende som en helt alm. teenager oveni...

Han bliver nok aldrig et helt menneske.. men det lyder som om at han gudskelov nu 8som 24-årig) er ved at få styr på sit liv og har en god kontaktperson hos kommunen der rent faktisk har sørget for han går i behandling regelmæssigt samt får noget medicin som tager toppen af det hele...

Anmeld

26. maj 2011

Papaya

Anonym skriver:

Jeg er under uddannelse og i den forbindelse har vi diskuteret nogle relevante emner, Bla at "alle" børn snart får diagnosen ADHD, hvis de er lidt hyper eller ikke kan koncentrere sig. Og det mente vi allesammen er helt forkert.

Vi snakkede om at vi gerne ville se synspunktet fra en der har det, og i den forbindelse fandt jeg dette: ( hun er voksen)

"Jeg synes flere og flere får konstateret ADHD og ærlig talt så bekymrer det
mig en del.

Når jeg fortæller om mit handicap - ADHD - så er der mange der kan genkende
sig selv i det, men dem jeg snakker med har ikke ADHD, for de oplever ikke
problemer i hverdagen som jeg gør. Så når jeg fortæller, at jeg føler uro i kroppen, jeg har svært ved at
koncentrere mig i længere tid, jeg har svært ved at huske ting og jeg kunne
blive ved, så er der mange der ved hvordan det er.

Jeg er urolig for forældre der mener, at deres barn er anderledes og har brug
for at dette barn får en diagnose og dernæst propper dem med medicin. I USA (ja
jeg ved godt at det er typisk USA) sker der ufattelig mange dødsfald, fordi
børnene bliver medicineret forkert, mange forældre mener deres børn er urolige -
det vil sige de er hyperaktive - jamen så må de da have ADHD, så giver vi da dem
Ritalin!

Jeg har prøvet Ritalin - og aldrig i mit liv vil jeg vende tilbage til noget
så farligt som dette, det virker ikke på alle! Jeg så ting som slet ikke var der
i virkeligheden, jeg fik hjertebanken og fik angstanfald - så pas nu på med hvad
du giver dit barn!

Psykiaterne mener ikke der er noget problem - og uden at kritisere min egen
for meget, så tjener de for hver patient der kommer ind af døren og får en
diagnose. Jeg er bange for hvad det her ender med"

Syntes da det er interessant.....

Følger lige med synes at det er interessant, tror at jeg har de samme meninger som dig..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.