170811 skriver:
Jeg har en nogenlunde velopdraget tæve på 1½ år. Jeg søger nogle gode råd til vores gåture.
Når vi møder en anden hund går hun FULDSTÆNDIG amok. Jeg ved ikke om hun stresser helt vildt op eller hvorfor hun reagere som hun gør. Hun hiver og flår i snoren så jeg næsten ikke kan holde hende, også HYLER hun. Hun gør ikke, hun hyler. Det er meget frustrerende, for folk bliver bange for hende, og det kan jeg bestemt godt forstå. Plus at det er meget flovt. Hun er normalt glad for andre hunde og hvis de mødes og leger uden snor så er hun helt normal og stille og rolig.
Jeg har selvfølgelig prøvet alt muligt. Jeg har prøvet med legetøj, godbidder, kontaktøvelser osv., men jeg kan slet ikke på nogen måde få hendes kontakt SÅ SNART der er en anden hund på den anden side af vejen (eller andre steder). Hun er normalt rigtig god til kontakt øvelser, og kan sagtens holde kontakt ved mennesker, andre dyr, trafik osv. Hmm...
Nogle gode råd?
altså, min hund opdragede jeg med hjælp fra hundens bedste ven - lever - skær det i små stykker, og kom det i ovenen, i 15 min, og det er tørre godbidder når de kommer ud, godbidder din hund vil gøre ALT for at få fat på.. start med træne hunden uden andre hunde, tag den med ud i haven /parken eller sådan noget .. og leg med den, lær den at nej er NEJ, den skal vide at det er sig der bestemmer, den må ikke få leder rollen på nogen måde..
når du leger med hunden, tag engang imellem legetøjet og sig nej, sig til hunden den skal sætte sig, med front imod dig, hold godbiden hen over hovedet på den, sig dens navn, smid legetøjet, og sig bestemt men kærligt nej. få den til at fokusere 100% på dig, når du syns hunden har givet dig den opmærksomhed den skal frem for legetøjet, giver du hunden godbiden og roser den meget.
når du har trænet en tid på denne måde, vil hunden til sidst gøre nogen af disse ting af sig selv.. og du kan sagtens bruge øvelsen når der kommer andre hunde forbi.. få hunden til at sætte sig, hold godbiden over hovedet på hunden, og sig nej hvis den så meget som kigger på den anden hund, når den anden hund er gået forbi og din hund stadig sidder kan du give den godbiden og rose den .. når du har trænet i en måned eller to vil hunden automatisk reagere på dit nej, og du slipper for at gøre andet end det ..
held og lykke med det hele