Gode råd søges (hunde opdragelse)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.090 visninger
11 svar
0 synes godt om
26. maj 2011

170811

Jeg har en nogenlunde velopdraget tæve på 1½ år. Jeg søger nogle gode råd til vores gåture.

Når vi møder en anden hund går hun FULDSTÆNDIG amok. Jeg ved ikke om hun stresser helt vildt op eller hvorfor hun reagere som hun gør. Hun hiver og flår i snoren så jeg næsten ikke kan holde hende, også HYLER hun. Hun gør ikke, hun hyler. Det er meget frustrerende, for folk bliver bange for hende, og det kan jeg bestemt godt forstå. Plus at det er meget flovt. Hun er normalt glad for andre hunde og hvis de mødes og leger uden snor så er hun helt normal og stille og rolig.

Jeg har selvfølgelig prøvet alt muligt. Jeg har prøvet med legetøj, godbidder, kontaktøvelser osv., men jeg kan slet ikke på nogen måde få hendes kontakt SÅ SNART der er en anden hund på den anden side af vejen (eller andre steder). Hun er normalt rigtig god til kontakt øvelser, og kan sagtens holde kontakt ved mennesker, andre dyr, trafik osv. Hmm...

Nogle gode råd?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2011

Frk-Lotusblomst

170811 skriver:

Jeg har en nogenlunde velopdraget tæve på 1½ år. Jeg søger nogle gode råd til vores gåture.

Når vi møder en anden hund går hun FULDSTÆNDIG amok. Jeg ved ikke om hun stresser helt vildt op eller hvorfor hun reagere som hun gør. Hun hiver og flår i snoren så jeg næsten ikke kan holde hende, også HYLER hun. Hun gør ikke, hun hyler. Det er meget frustrerende, for folk bliver bange for hende, og det kan jeg bestemt godt forstå. Plus at det er meget flovt. Hun er normalt glad for andre hunde og hvis de mødes og leger uden snor så er hun helt normal og stille og rolig.

Jeg har selvfølgelig prøvet alt muligt. Jeg har prøvet med legetøj, godbidder, kontaktøvelser osv., men jeg kan slet ikke på nogen måde få hendes kontakt SÅ SNART der er en anden hund på den anden side af vejen (eller andre steder). Hun er normalt rigtig god til kontakt øvelser, og kan sagtens holde kontakt ved mennesker, andre dyr, trafik osv. Hmm...

Nogle gode råd?

Umiddelbart lyder det som om hun bare rigtig rigtig gerne vi i kontakt med den anden hund.
Har hun meget kontakt med andre hunde i hverdagen? - Det kan være hun mangler "et socialt liv" med andre hunde. Og at dette kan få hende til at falde lidt til ro, fordi hun så ikke vil være sååå ivrig efter at hilse på de hunde der er på jeres gåture.

Til hvad du kan gøre : jah så er der ikke andet at gøre end at fange hendes opmærksomhed INDEN hun får øje på hunden.
- Du kalder hendes navn så hun ser dig, så har du en godbid i hånden og går så og "snakker" med hende, kalder hendes navn og holder øjnkontakten til i har passeret hunden og giver hende så godbidden.

Har selv haft samme problem med vores og min søsters hund, vores hund er ikke så opmærksom på andre hunde længere, hvorimod træningen ingen effekt har haft på min søsters hund-.

Anmeld

26. maj 2011

170811

Frk-Lotusblomst skriver:

Umiddelbart lyder det som om hun bare rigtig rigtig gerne vi i kontakt med den anden hund.
Har hun meget kontakt med andre hunde i hverdagen? - Det kan være hun mangler "et socialt liv" med andre hunde. Og at dette kan få hende til at falde lidt til ro, fordi hun så ikke vil være sååå ivrig efter at hilse på de hunde der er på jeres gåture.

Til hvad du kan gøre : jah så er der ikke andet at gøre end at fange hendes opmærksomhed INDEN hun får øje på hunden.
- Du kalder hendes navn så hun ser dig, så har du en godbid i hånden og går så og "snakker" med hende, kalder hendes navn og holder øjnkontakten til i har passeret hunden og giver hende så godbidden.

Har selv haft samme problem med vores og min søsters hund, vores hund er ikke så opmærksom på andre hunde længere, hvorimod træningen ingen effekt har haft på min søsters hund-.

Vi er ofte i hundeskov, og synes selv hun ofte har kontakt til andre hunde. Vi har også en anden hund, så hun er ikke engang alene hund.

Jeg har prøvet det med kontakten inden hun får øje på hunden, men jeg kan ikke holde hendes kontakt hele vejen forbi den anden hund. Overhoved ikke.

Anmeld

26. maj 2011

missie20

170811 skriver:

Nogle gode råd?

Afledning med hundekiks er nøgleordet.
Når en anden hund nærmer sig, så bed din hund om at sidde, hvis h*n hundekiksen, og til hunden er gået forbi, og h*n sidder pænt stadig, beløn med kiksen...Håber det hjælper

Anmeld

26. maj 2011

170811

missie20 skriver:

Når en anden hund nærmer sig, så bed din hund om at sidde, hvis h*n hundekiksen, og til hunden er gået forbi, og h*n sidder pænt stadig, beløn med kiksen...Håber det hjælper

Det er prøvet. Men min hundegodbid og jeg er slet ikke så spændende som den anden hund. Overhoved. Og jeg har prøvet med alle mulige godbidder, også nogle som virkelig dufter godt.

Anmeld

26. maj 2011

Frk-Lotusblomst

170811 skriver:

Vi er ofte i hundeskov, og synes selv hun ofte har kontakt til andre hunde. Vi har også en anden hund, så hun er ikke engang alene hund.

Jeg har prøvet det med kontakten inden hun får øje på hunden, men jeg kan ikke holde hendes kontakt hele vejen forbi den anden hund. Overhoved ikke.

Jah så burde det jp ikke være det. Selvom de ikke er alene hunde behøver de også kontakt med fremmed hunde. Men nu går i jo i hundeskov, og hvis hun her møder og får lov at snakke med hunde jah så burde problemet jo ikke ligge der.

Så kan du måske få hende til at sætte sig, når du opdager hunden. Men ryggen eller siden mod den anden hund og så holde kontakten der. Du skal side en masse ord, og stemmen skal op i et toneleje højere end C. , og så er det ellers bare at rose så længe hun har kontakten, og evt fyre nogen godbidder af, og hvis hun drejer hovedet så skal du være hurtigt til at fange opmærksomheden igen. Det er bare TRÆNING, TRÆNING, TRÆNING!. Den kommer ikke første gang ihvertfald. 
Det er lige det eneste råd jeg har.  

Anmeld

26. maj 2011

missie20

170811 skriver:

Det er prøvet. Men min hundegodbid og jeg er slet ikke så spændende som den anden hund. Overhoved. Og jeg har prøvet med alle mulige godbidder, også nogle som virkelig dufter godt.

Prøv med et stykke ynglings legetøj, når din hund så begynder at kigge væk, laver du en høj lyd. Eller du kan købe en lille ting som laver en klikke lyd.

Anmeld

26. maj 2011

Frk-Lotusblomst

missie20 skriver:

Anmeld

26. maj 2011

170811

Tak for jeres råd. Synes det er hvad jeg har prøvet det sidste halve år.. Men måske jeg bare skal blive ved og ved og ved og ved. Jeg er bare begyndt at blive lidt utålmodig, for der sker ikke fremskridt synes jeg

Anmeld

26. maj 2011

baby012

170811 skriver:

Nogle gode råd?

altså, min hund opdragede jeg med hjælp fra hundens bedste ven - lever - skær det i små stykker, og kom det i ovenen, i 15 min, og det er tørre godbidder når de kommer ud, godbidder din hund vil gøre ALT for at få fat på.. start med træne hunden uden andre hunde, tag den med ud i haven /parken eller sådan noget .. og leg med den, lær den at nej er NEJ, den skal vide at det er sig der bestemmer, den må ikke få leder rollen på nogen måde.. 

når du leger med hunden, tag engang imellem legetøjet og sig nej, sig til hunden den skal sætte sig, med front imod dig, hold godbiden hen over hovedet på den, sig dens navn, smid legetøjet, og sig bestemt men kærligt nej. få den til at fokusere 100% på dig, når du syns hunden har givet dig den opmærksomhed den skal frem for legetøjet, giver du hunden godbiden og roser den meget. 

når du har trænet en tid på denne måde, vil hunden til sidst gøre nogen af disse ting af sig selv.. og du kan sagtens bruge øvelsen når der kommer andre hunde forbi.. få hunden til at sætte sig, hold godbiden over hovedet på hunden, og sig nej hvis den så meget som kigger på den anden hund, når den anden hund er gået forbi og din hund stadig sidder kan du give den godbiden og rose den .. når du har trænet i en måned eller to vil hunden automatisk reagere på dit nej, og du slipper for at gøre andet end det .. 

held og lykke med det hele  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.