Jeg er ked af, hvis du er blevet forkert vejledt af din sp. Nogle sp'ere tror, at det er fint-fint at give grønt lys for anden mad en mælk fra 4 måneder eller før. Det er desværre lidt af en misforståelse.
Jeg vil - lige som Sundhedsstyrelsen - anbefale dig at give dit barn modermælk eller modermælkserstatning de første 6 måneder.
Det dækker faktisk babys behov på bedste vis, dels fordi mm eller mme gram for gram er mere næringsrigt end mos og grød, dels fordi en babymave på 4 mdr. ikke er gearet til anden mad. Det er rigtig vigtigt at tage hensyn til, bl.a. fordi immunsystemet primært "bor" i tarmene.
Så..... mælk på bordet og tålmodighed med mosen. Fra 5 mdr. kan du, hvis det absolut er nødvendigt, begynde så småt med mos af milde grøntsager som gulerod, sødkartoffel (batat), pastinak, persillerod, hokkaido-græskar, broccoli m.m, altid med lidt koldpresset olie, meget gerne økologisk. Grøntsagerne fordøjes nemmere end grød (og kartofler), så favoriser gerne dem.
I min bog "BABY - 100% naturlig uden tilsætning" gennemgår jeg grundigt babys mad, spisekamre, menuforslag, ingredienser, opskrifter m.m, måned for måned - også de mest optimale kosttilskud.
Senere; færdiglavet øko babymad fra Lovemade, hvis det skal gå hurtigt, fås på frost i supermarkedet.
kh Rebecca, rebeccapersson.com
Anmeld