Hjælp til kalorieholdigt mad.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.940 visninger
7 svar
0 synes godt om
24. maj 2011

Mette.

Hjælp mig piger.

Min datter er nu 13 måneder - hun har de sidste to måneder vejet 8,0 og gør det stadig. Vi gør alt hvad vi kan for at få mad i hende, men hun har aldrig været vild med det og det er virkelig dybt frustrerende.

Har i nogle gode ideer til hvad vi kan tilbyde hende?

Lige nu får hun havregrød til morgenmad, brød til frokost med alt muligt forskelligt på og agurk eller andet grønt. Hun får "vores" aftensmad plus frugt tilbudt i løbet af dagen, men lige gyldigt hvad spiser hun stort set ikke.

Håber der er nogen som sidder med nogle gode råd.

en efterhånden frustreret mor.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2011

Mettemus

Knus til jer!

Anmeld

24. maj 2011

Mette.

Mettemus skriver:

Knus til jer!

Tak søde Mette

Det er efterhånden lidt hårdt hun aldrig vil spise. Men, jeg håber hun lærer det en dag. Hvordan går det med lille Laurits? og havde i en god dåb?

Anmeld

24. maj 2011

Mettemus

Mette. skriver:

Tak søde Mette

Det er efterhånden lidt hårdt hun aldrig vil spise. Men, jeg håber hun lærer det en dag. Hvordan går det med lille Laurits? og havde i en god dåb?

Det kan jeg godt forstå! Er det "bare" manglende interesse og for mange spændende ting rundt omkring eller direkte madlede?

Det går fint! Han vokser der ud af - synes det går så hurtigt! Han er ved at poppe sin første tand, så det hygger vi lidt med Han er nu ikke hårdt ramt - pylrer bare lidt ekstra, savler MEGET og tygger i alt.

Dåben gik rigtig fint - vejret var perfekt og ungen opførte sig eksemplarisk!

Er i kommet på plads i det nye hjem? Vi vil rigtig gerne komme på besøg engang hvis i har lyst.

Anmeld

24. maj 2011

Mette.

Mettemus skriver:

Det kan jeg godt forstå! Er det "bare" manglende interesse og for mange spændende ting rundt omkring eller direkte madlede?

Det går fint! Han vokser der ud af - synes det går så hurtigt! Han er ved at poppe sin første tand, så det hygger vi lidt med Han er nu ikke hårdt ramt - pylrer bare lidt ekstra, savler MEGET og tygger i alt.

Dåben gik rigtig fint - vejret var perfekt og ungen opførte sig eksemplarisk!

Er i kommet på plads i det nye hjem? Vi vil rigtig gerne komme på besøg engang hvis i har lyst.

Jeg tror hun har for travlt til at sidde stille og spise. Den sidste tid har hun siddet ved bordet 5 min, og spist ganske lidt. Hvis vi så sætter hende ned, løber hun rundt og kommer hen og får en bid en gang i mellem.

Jeg synes jo bare heller ikke det er holdbart, men til sidst er man næsten ligeglad med hvordan hun spiser, bare hun for noget. Vores SP har været der et utal af gange med råd, men intet hjælper, så jeg håber der er nogen herinde som kan komme med guldkornene

Det går alt for stærkt med de små, og hvor vildt han allerede er ved at gro en tand Emilie er oppe på 8 styks med nummer 9 på vej. Hun er jo slet ingen baby mere. 

Er i ved at starte grød op til ham eller er han stadig på fuld mælkevogn? Vi vil rigtig gerne have besøg herude på landet Her er så skønt og roligt - og vi er helt på plads.

Anmeld

25. maj 2011

Mette.

Jeg prøver lige at oppe og håber der er nogen med et godt råd

Anmeld

25. maj 2011

Mor til Frederic og Freya

Mette. skriver:

Hjælp mig piger.

Min datter er nu 13 måneder - hun har de sidste to måneder vejet 8,0 og gør det stadig. Vi gør alt hvad vi kan for at få mad i hende, men hun har aldrig været vild med det og det er virkelig dybt frustrerende.

Har i nogle gode ideer til hvad vi kan tilbyde hende?

Lige nu får hun havregrød til morgenmad, brød til frokost med alt muligt forskelligt på og agurk eller andet grønt. Hun får "vores" aftensmad plus frugt tilbudt i løbet af dagen, men lige gyldigt hvad spiser hun stort set ikke.

Håber der er nogen som sidder med nogle gode råd.

en efterhånden frustreret mor.

Nu ved jeg ikke hvor lang hun er og hvor hun ligger på sin kurve...

Men når de når 1 år sætter de farten ned i vækst...

Se hende som en helhed, trives hun - er hun glad - sover godt osv. Manger kommer til at kigge kun på kg...

Vi har en dreng der på 20 mdr har taget 1 kg på og han er snart 2,9 år.. Bliver fulgt i kolding på snart 21. mdr...

Har jeres sp ikke optaget nogle klip?

- Skift frugt ud med nødder - digestive og andre 'fede' ting.

- giv stadig sødmælk og bland evt fløde i - selv i havregrød

- kakao med fløde

- masser af pasta og kødsovs (med pølser - bacon) og ost

- kartoffelmos med ekstra mælk og smør.

Vi fik et stykke A4 papir med hjem fra spise team, hun synte vi skulle have den med hjem...

----------------------------------------------------------------------------------
Vejledning - en fridk start på spisning.Du og dit barn har behov for en frisk start på spisning. I har nogle gammle vaner, der skal ændres.

Her er nogle råd der kan være en hjælp for jer processen.

Det vigtigste er; 

- vid at dit barn ikke dør af sult, selv om det ikke lige spiser noget.

- tro på at det nok skal spise det, det har behov for.

- giv barnet alderssvarende ansvar for egen spisning.

- undgå at nøde og presse barnet, ved at aflæse dets signaler.

Måltidet; 

- lad dit barn spise i fred og ro

- respekter dit barns fornemmelse for mæthed og sult.

- vær diskret rollemodel.

- undlad ris/ros, belønning/ straf.

Rammerne; 

- skab en rolig atmosfære- sluk tv, dvd, video, radio

- undlad legetøj på bordet

- placer jer, så barnet kan se dig spise

- sørg for så få forstyrrelser som muligt.

Maden; 

- sørg for at der er mad på bordet, dit barn kan lide.

- lad dit barn selv øse op.

- sørg for at barnet har eget bestik.

- ingen kommentarer om mad eller spisning.

- ingen krav om at smage eller spise op.

Sansning; 

-lad dit barn sanse maden (røre - lugte - smage)

- lad dit barn spise på sin egen måde (det er måske med fingerne)

Omgivelserne;

- bed gæster/ bedsteforældre respektere jeres nye madkultur.

- bed daginstiutionen hjælpe med til at indføre den nye mad kultur.. 

Anmeld

25. maj 2011

Mette.

Mor til Frederic skriver:

Nu ved jeg ikke hvor lang hun er og hvor hun ligger på sin kurve...

Men når de når 1 år sætter de farten ned i vækst...

Se hende som en helhed, trives hun - er hun glad - sover godt osv. Manger kommer til at kigge kun på kg...

Vi har en dreng der på 20 mdr har taget 1 kg på og han er snart 2,9 år.. Bliver fulgt i kolding på snart 21. mdr...

Har jeres sp ikke optaget nogle klip?

- Skift frugt ud med nødder - digestive og andre 'fede' ting.

- giv stadig sødmælk og bland evt fløde i - selv i havregrød

- kakao med fløde

- masser af pasta og kødsovs (med pølser - bacon) og ost

- kartoffelmos med ekstra mælk og smør.

Vi fik et stykke A4 papir med hjem fra spise team, hun synte vi skulle have den med hjem...

----------------------------------------------------------------------------------
Vejledning - en fridk start på spisning.Du og dit barn har behov for en frisk start på spisning. I har nogle gammle vaner, der skal ændres.

Her er nogle råd der kan være en hjælp for jer processen.

Det vigtigste er; 

- vid at dit barn ikke dør af sult, selv om det ikke lige spiser noget.

- tro på at det nok skal spise det, det har behov for.

- giv barnet alderssvarende ansvar for egen spisning.

- undgå at nøde og presse barnet, ved at aflæse dets signaler.

Måltidet; 

- lad dit barn spise i fred og ro

- respekter dit barns fornemmelse for mæthed og sult.

- vær diskret rollemodel.

- undlad ris/ros, belønning/ straf.

Rammerne; 

- skab en rolig atmosfære- sluk tv, dvd, video, radio

- undlad legetøj på bordet

- placer jer, så barnet kan se dig spise

- sørg for så få forstyrrelser som muligt.

Maden; 

- sørg for at der er mad på bordet, dit barn kan lide.

- lad dit barn selv øse op.

- sørg for at barnet har eget bestik.

- ingen kommentarer om mad eller spisning.

- ingen krav om at smage eller spise op.

Sansning; 

-lad dit barn sanse maden (røre - lugte - smage)

- lad dit barn spise på sin egen måde (det er måske med fingerne)

Omgivelserne;

- bed gæster/ bedsteforældre respektere jeres nye madkultur.

- bed daginstiutionen hjælpe med til at indføre den nye mad kultur.. 

Tusind tak for dit svar

Emilie er cirka 76 cm høj og vejer som skrevet 8.0 kg. Hun har altid været lille, men da vi var til et års undersøgelse var hun hoppet yderligere 3 trin ned på kurven. Hun er efterhånden så tynd jeg ikke kan finde bukser som er lange nok som hun kan holde oppe i livet, så jeg må sy til hende selv. Hun har altid været dårlig til at spise, det interessere hende simpelthen ikke.

Som du skriver ved jeg det ikke kun er kg det går på. Hun er som sådan glad og trives og er super hurtig motorisk, men jeg kan også godt mærke på hende hun kan være pyldret og lettere utilpas, hvilket ofte kommer i forbindelse med hun slet ikke har fået ret meget mad. Hun virker sulten, men ved / kan bare ikke selv finde ud af det.

Et af vores problemer er hun slet ikke er vild med fede ting. Vi har altid givet sødmælk, men hun er ikke vild med det, så snart hun får letmælk eller tyndere endnu drikker hun med største velbehag. Hun er generelt ikke vild med hverken flødeskum, fløde, is eller ting i den dur.

Hun gider ikke længere kartoffelmos, ikke oksekød, kun som kødsauce og i små mængden. Hendes favorit er faktisk pølser, men grøntsager og tilbehør er meget begrænset, få skefulde hver dag. Jeg vil prøve med nødder, men hvad kan man give hende i den alder, som hun ikke bare får galt i halsen? Hun er generelt ret svær med mad for hun spytter det ud så snart det kommer ind.

Vores SP har været der mange gange, men ikke optaget hende - kun observeret hvordan hun var under måltiderne, og hun aner simpelthen ikke hvad vi skal stille op, ingen af hendes råd har effekt. Nu er vi flyttet, og fordi Emilie er så gammel har vi slet ikke fået en SÅ tilknyttet, fordi man normalt ikke får besøg længere.

Jeg vil printe din liste ud og forsøge at kigge på den som en pejling på hvordan man kunne gøre - igen tusind tak for din hjælp. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.