reaktion ved 15-måneders vaccinen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. maj 2011

Mor til Frederic og Freya

fandt lige dette; 

Mæslinge- fåresyge- og røde hunde vaccine (MFR)
Vaccinen gives, når børnene er 15 måneder og 4 år (pr. 1. april 2008). Ældre børn får anden MFR som
hidtil, når de er 12 år. Vaccinen består af levende svækket virus, der kan give en meget mildt forløbende infektion. Vaccinen har været brugt i Danmark siden 1987, og der gives over 100.000 MFR-vaccinationer om året. Da der gennem flere år har været mere end 10–15% af børnene, der ikke er blevet vaccineret, vil der stadig kunne opstå mindre epidemier af de tre sygdomme.

Hvor længe virker vaccinen?
Når der er givet to vaccinationer, regnes barnet for livslangt beskyttet. Kroppen kan „huske“, at den har mødt virus, og der er dannet antistoffer, der beskytter mod mikroorganismen.

Hvad er der af bivirkninger?
Da vaccinen består af levende, svækket virus, kan barnet 1-2 uger efter vaccinationen få symptomer,
der i mild grad minder om sygdommene. De fleste bivirkninger drejer sig om feber, snue eller udslæt,
som ikke smitter. Børn, der tidligere har haft feberkramper, skal evt. have medicin af lægen, hvis der
opstår feber efter vaccinationen. Der ses i meget sjældne tilfælde hjernebetændelse efter vaccination.

På et år, hvor 100.000 børn vaccineres, ville der, hvis de samme 100.000 børn havde fået mæslinger,
kunne forventes at optræde 10–100 dødsfald og 50–100 tilfælde af hjernebetændelse.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2011

Caroline86 skriver:

vi fik at vide reaktionen ville komme i løbet af 9 dage og hun fik jo så også lidt udslæt.. men ikke ligeså meget som hun har nu!

ARGH... jeg har SLET ikke nerver til røde pletter! Jo, hvis det er skoldkopper kan jeg måske godt lige overskue det.. men det er det ikke, det er jeg ikke i tvivl om!

piv piv vræl

vi fik at vide af egen læge at der kunne komme reaktioner helt op til 14 dage efter vaccinen... Så da de ikke kom samme dag, tænkte vi og gennem gik hans krop stort set hver dag for at se om der kom noget...

Anmeld

23. maj 2011

Ayasmor

Aya fik en ret voldsom reaktion efter den vacc., samtidig med at den først kom 19 dage efter. Hun fik 41 i feber, og en HULANS masse røde prikker over det hele. Jeg havde self fat i vagtlægen grundet den høje feber om natten, og dagen efter var vi ved egen læge for en sikkerhedsskyld med prikkerne. Det er meget normalt at der kommer en reaktion som er lign. den sygdom som der vacc. imod (hvilket du sikkert er bekendt med). Hvis du er meget utryg ved hendes reaktion på vacc. eller bare generelt hendes almene tilstand, så ville jeg nok lige hive fat i en læge. Er heller ikke selv så meget for vagtlæger, men det er trods alt bedre end ingen læge hvis det nu skal være.. Rigtig god bedring med lille Laura, og hendes mors puls

Knus herfra

Anmeld

23. maj 2011

Caroline86

Mor til Frederic skriver:

fandt lige dette; 

Mæslinge- fåresyge- og røde hunde vaccine (MFR)
Vaccinen gives, når børnene er 15 måneder og 4 år (pr. 1. april 2008). Ældre børn får anden MFR som
hidtil, når de er 12 år. Vaccinen består af levende svækket virus, der kan give en meget mildt forløbende infektion. Vaccinen har været brugt i Danmark siden 1987, og der gives over 100.000 MFR-vaccinationer om året. Da der gennem flere år har været mere end 10–15% af børnene, der ikke er blevet vaccineret, vil der stadig kunne opstå mindre epidemier af de tre sygdomme.

Hvor længe virker vaccinen?
Når der er givet to vaccinationer, regnes barnet for livslangt beskyttet. Kroppen kan „huske“, at den har mødt virus, og der er dannet antistoffer, der beskytter mod mikroorganismen.

Hvad er der af bivirkninger?
Da vaccinen består af levende, svækket virus, kan barnet 1-2 uger efter vaccinationen få symptomer,
der i mild grad minder om sygdommene. De fleste bivirkninger drejer sig om feber, snue eller udslæt,
som ikke smitter. Børn, der tidligere har haft feberkramper, skal evt. have medicin af lægen, hvis der
opstår feber efter vaccinationen. Der ses i meget sjældne tilfælde hjernebetændelse efter vaccination.

På et år, hvor 100.000 børn vaccineres, ville der, hvis de samme 100.000 børn havde fået mæslinger,
kunne forventes at optræde 10–100 dødsfald og 50–100 tilfælde af hjernebetændelse.

tak

jeg er lidt mere rolig nu..

vidste jeg kunne regne med Jer herinde

Anmeld

23. maj 2011

Caroline86 skriver:

tak

jeg er lidt mere rolig nu..

vidste jeg kunne regne med Jer herinde

Det var så lidt...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.