Gravid og barselsdagpenge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

782 visninger
4 svar
0 synes godt om
23. maj 2011

Anonym trådstarter

Hej allesammen!

Jeg står og skal prøve at finde ud af alt det her med barselsdagpenge og synes det virker noget forvirrende. Jeg er pt i arbejde og har været det i kun 14 dage. Har nu fundet ud af at jeg er gravid og mit nuværende arbejde hænger slet ikke sammen med en graviditet, det er MEGET lange arbejdsdage og hårdt fysisk arbejde. Overvejer derfor meget at sige op inden det går ud over min graviditet. Må man overhoved sig op selv som gravid hvis det kan gå ud over ens graviditet eller hvad skal man gøre?

Er der nogen der ved hvad barselsdagpengene består i hvis jeg er ledig når jeg går på barsel? hvad får man i ekstra tilskud når man ikke er samboende med sin mand?

Tak!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2011

AndreasMor84

Du kan jo til hver en tid selv sige op, men du har ikke pligt til det når du er gravid, heller ikke hvis jobbet ikke egner sig til en gravid.

Hvis du siger op nu, vil du jo komme på dagpenge fra A-kassen. Barselsdagpenge får man først efter fødslen og disse er nogenlunde det samme som dagpengesatsen, hvis man er ledig. Dine dagpenge som ledig afhænger jo af, om du er del- eller fuldtidsforsikret i din A-kasse.

Anmeld

23. maj 2011

Snuffler25

Er det ikke noget med, at man kommer i "karantæne" i 3 mdr hvis man selv siger op - og så først får penge fra A-kassen EFTER de 3 mdr?

Du er ikke forpligtiget til at sige at du er gravid før... er det 2-3 mdr før termin? 8 uger?

Synes du skal beholde dit arbejde og hvis det bliver for fysisk krævende i forhold til graviditet, må du tage det hen ad vejen - hvis det er et problem, må du evt. få en læge til at hjælpe med vurdering eller evt. sygemelding hvis din arbejdsgiver slet ikk er åben for at hjælpe dig.. evt skåne dig lidt

Jeg vil mene du er bedre stillet mht. barsel og løn/dagpenge, hvis du er i job når du går på barsel

Anmeld

23. maj 2011

Sofiedk

Fejl

Anmeld

23. maj 2011

AndreasMor84

Nåh ja.. der er jo karantæne, hvis man selv siger op i A-kassen medmindre det er fordi man skal flytte eller lign.. hmm..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.