Kræsen, eller bare ganske normal???? 1½ år....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.109 visninger
8 svar
0 synes godt om
20. maj 2011

patella

Hej de damer

I blir altså nødt til at hjælpe mig IGEN - fortæl mig bare lige om det er normalt det her: Min dreng er 1½ år og nægter at spise rigtig mange ting for tiden. Han vil ikke smage på jordbær, melon, kiwi eller anden frugt, som jeg ellers syns ser vældig indbydende ud. (altså han vil ikke engang bare prøve at ha det i munden....)

Han nægter alle former for grønsager (selv i en gang kødsovs kan han inde i munden sortere et lille bitte stykke løg fra, som så blir spyttet ud. Eller en lille majs, den blir også spyttet ud. Tomaterne fra de hakkede dåse tomater blir også spyttet ud, hvis der er en lille klump... Hvis grønsagerne ligger for sig selv på tallerkenen, nægter han at røre dem, han tar dem højest op for at give dem til os (sådan en idé han har med det han ikke vil have)

Rugbrød går det meget op og ned med, men for tiden spiser han KUN pålægget, hvis vi er så heldige. Rugbrødet nægter han at tygge i.

Det skal siges at der bryder rigtig mange tænder op for tiden - han savler og har ondt for tænder, så det betyder også noget. Men da ikke i forhold til at smage på ting?!?! Jeg er bare SÅ meget i vildrede med om han bare er en kræsenper, eller om det er noget stort set alle børn går igennem. Han har før elsket AL mad og bare guffet uanset hvad vi bød ham, eller I HVERT FALD smagt på det... - men nu er det godt nok lige modsat.

Det har stået på i ca. et par måneder nu.... 

Han er ikke tynd, men godt i stand uden at være tyk.

Er det normalt og hvis det er, hvordan takler/taklede I det?!

Hilsen en frustreret og snart fortvivlet mor 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2011

Jetjen

Vores datter som er et par måneder yngre er på nøjagtig samme måde. Så her står menuen på pasta, rugbrød og sovs. En enkelt gang imellem tager hun lidt kød.

Mon ikke det er normalt. Det satser jeg på Og det kommer forhåbentligt igen.. Førhen var hun ihvertfald altædende..

Anmeld

20. maj 2011

Aves.

Ja, det er normalt.

Mine har alle haft temaspiseperioder....og det går over igen, det er ikke noget at bruge energi på og ejheller skabe et dårligt forhold til fødeindtagelse...lad ham spise det han kan og og vil og tilbyd hele tiden det andet også, en dag spiser han så det.

Anmeld

20. maj 2011

slettet_7530

Eva. skriver:

Ja, det er normalt.

Mine har alle haft temaspiseperioder....og det går over igen, det er ikke noget at bruge energi på og ejheller skabe et dårligt forhold til fødeindtagelse...lad ham spise det han kan og og vil og tilbyd hele tiden det andet også, en dag spiser han så det.

Anmeld

20. maj 2011

patella

Tusind tak for svar - så glad for jeg ikke er den eneste og at  det er normalt. Ligenu tænker jeg bare at han kommer da ALDRIG til at spise grønt igen, eller rugbrød og den slags - men dejligt andre har været igennem det samme, så kommer det jo nok...

Anmeld

20. maj 2011

SussieThyssen

patella skriver:

Hej de damer

I blir altså nødt til at hjælpe mig IGEN - fortæl mig bare lige om det er normalt det her: Min dreng er 1½ år og nægter at spise rigtig mange ting for tiden. Han vil ikke smage på jordbær, melon, kiwi eller anden frugt, som jeg ellers syns ser vældig indbydende ud. (altså han vil ikke engang bare prøve at ha det i munden....)

Han nægter alle former for grønsager (selv i en gang kødsovs kan han inde i munden sortere et lille bitte stykke løg fra, som så blir spyttet ud. Eller en lille majs, den blir også spyttet ud. Tomaterne fra de hakkede dåse tomater blir også spyttet ud, hvis der er en lille klump... Hvis grønsagerne ligger for sig selv på tallerkenen, nægter han at røre dem, han tar dem højest op for at give dem til os (sådan en idé han har med det han ikke vil have)

Rugbrød går det meget op og ned med, men for tiden spiser han KUN pålægget, hvis vi er så heldige. Rugbrødet nægter han at tygge i.

Det skal siges at der bryder rigtig mange tænder op for tiden - han savler og har ondt for tænder, så det betyder også noget. Men da ikke i forhold til at smage på ting?!?! Jeg er bare SÅ meget i vildrede med om han bare er en kræsenper, eller om det er noget stort set alle børn går igennem. Han har før elsket AL mad og bare guffet uanset hvad vi bød ham, eller I HVERT FALD smagt på det... - men nu er det godt nok lige modsat.

Det har stået på i ca. et par måneder nu.... 

Han er ikke tynd, men godt i stand uden at være tyk.

Er det normalt og hvis det er, hvordan takler/taklede I det?!

Hilsen en frustreret og snart fortvivlet mor 

LOL..ja den kender man jo.
Det går over.
Jo mindre problem og drama du gør ud af det, jo bedre.

Hvis du laver gryderetter, så blend allegrønsagerne i, så han ikke kan se dem
Du aner ikke hvad mine unger har indtaget af løg og champignoner, bare fordi jeg blendede det til atomer LOL

Lad ham spise hvad han har lyst til..fortsæt med at byde ham ting, men gør ikke noget væsen ud af at han ikke vil have det.
Gider han ikke rugbrød, så giv ham noget andet.
Rugbrød er ikke livsvigtigt overhovedet..det er bare sådan en fiks ide vi danskere har, men 98% af jordens befolkning aner ikke hvad rugbrød er og har aldrig smagt det, og lever glimrende uden.
Så er han til små hapser, postejer, patéer, pie'er og den slags, så lav noget af den slags til ham
Man kan endda lave små muffins med kyllingestykker og den slags.

Kærligst
Sussie

Anmeld

20. maj 2011

SussieThyssen

Eva. skriver:

Ja, det er normalt.

Guuud ja.."tema-spise-perioder"...jeps den kender man også godt..hvor de KUN vil have en ting og ikke andet.
Hehe

Anmeld

20. maj 2011

Aves.

SussieThyssen skriver:

Guuud ja.."tema-spise-perioder"...jeps den kender man også godt..hvor de KUN vil have en ting og ikke andet.
Hehe

Præcis..og herhjemme er moderen ikke vokset fra den periode endnu...

Anmeld

20. maj 2011

SussieThyssen

Eva. skriver:

Præcis..og herhjemme er moderen ikke vokset fra den periode endnu...

ROFL

Har vi det egentligt ikke alle sammen sådanne perioder??
Jeg har da mine perioder med fx rygeost, leverposteg og den slags..og så gider jeg ikke spise ret meget andet.

Kan huske da min ældste VILLE have Bornholmsk sildesalat og intet andet, morgen, middag og aften.
De kan også have sådan en periode med makrel.
Men den værste var da hun VILLE have ristede løg på ALT..selv havregrøden om morgenen
Ewwww! Siger jeg bare.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.