Ordforråd som 18 mdr.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.752 visninger
10 svar
0 synes godt om
15. maj 2011

Brams

Hej

Sidder her i dag og taler med en anden mor, hvis søn slet ingenting siger (andet end pludre selvfølgelig). Hendes søn og min datter er på samme alder (18 mdr.) og det fik mig til at tænke over hvad der på nuværende tidspunkt er et normalt ordforråd at have som 18 mdr. gammel?

Min mand og jeg lavede for et øjeblik siden en hurtig liste over de ord som Lærke kan lige nu og vi kom op på 79 ord.

Hvad med Jeres børn, hvor mange ord kan de??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2011

L.J.L

Jeg tror det er meget individuelt hvor hurtigt børn snakke og hvor meget. Ørebørn taler foreksemplet tit først lidt senere end andre, og børn der måske har lært tegnsprog fra spæd taler tit før alle andre. Min Lauritz siger en masse uforståeligt og en masse forståeligt han kan feks sige: hov Hej far mor fugl støvsuger mad vand mælk nej ja se det av guitar ble hifive osv

Anmeld

15. maj 2011

Brams

linselouise skriver:

Jeg tror det er meget individuelt hvor hurtigt børn snakke og hvor meget. Ørebørn taler foreksemplet tit først lidt senere end andre, og børn der måske har lært tegnsprog fra spæd taler tit før alle andre. Min Lauritz siger en masse uforståeligt og en masse forståeligt han kan feks sige: hov Hej far mor fugl støvsuger mad vand mælk nej ja se det av guitar ble hifive osv

Lige præcis, jeg har nemlig et ørebarn som lige nu har fået dræn i begge ører, så derfor er det meget spændende at høre fra andre

Anmeld

15. maj 2011

Majeha

Luc er 2½ år og kan en maaasse ord, men taler ikke rigtigt i sætninger. Han havde vand i ørerne da han var mindre, så han hørte ikke så godt der. Og så går han i dp, hvor han er jævnaldrende med en anden og de andre er meget små, og det kan også gøre, han er lidt senere ude med sproget i forhold til vg børn, der lytter og lærer af de ældre børn. Til gengæld er han super hurtig til andre færdigheder, så kommer sproget bare senere.

Anmeld

15. maj 2011

Kvindemin

Brams skriver:

Hej

Sidder her i dag og taler med en anden mor, hvis søn slet ingenting siger (andet end pludre selvfølgelig). Hendes søn og min datter er på samme alder (18 mdr.) og det fik mig til at tænke over hvad der på nuværende tidspunkt er et normalt ordforråd at have som 18 mdr. gammel?

Min mand og jeg lavede for et øjeblik siden en hurtig liste over de ord som Lærke kan lige nu og vi kom op på 79 ord.

Hvad med Jeres børn, hvor mange ord kan de??

Min datter var meget hurtig, begyndte da hun var 9 mdr.
Hun snakkede sætninger da hun var 1,5 og kunne næsten sige alt!!!!

Anmeld

15. maj 2011

Henri84

Min pige er lige blevet 1 år, hun siger 5 ord (foruden diverse lyde, men altså 5 'rigtige' ord).. Storebror var vel omkring de 18 mdr. da han begyndte at sige dar (far), og ikke kun pludren som mammam og lignende.. Han var LANGSOM om at komme i gang, men er nu helt alderssvarende/lidt foran..

Anmeld

15. maj 2011

Brams

Tak for alle Jeres svar  Super at I vil dele Jeres erfaringer.

Anmeld

15. maj 2011

MinNoah

min dreng er 20 mdr nu og han gentager alt hvad vi siger.... Alle ord! også lange ord som græsslåmaskine osv. og han kan også sige sætninger som "det regner li om lidt" sagde han li idag

Men han er også lidt bagud grovmotorisk i forhold til jævnaldrende, så hans fokus har været på det sproglige

Anmeld

15. maj 2011

Majeha

Majeha skriver:

han er lidt senere ude med sproget i forhold til vg børn, der lytter og lærer af de ældre børn.

Der skulle selvfølgelig have stået vs (vuggestue) børn

Anmeld

16. maj 2011

eElak

Det kommer meget an på barnet selv - altså hvor deres "interesse" ligger, og øreproblemer kan også påvirke..

Min søn er 26 måneder efterhånden.. Og det var lige efter hans 2 års fødselsdag at jeg oplevede at han virkelig rykkede med sproget.. Før det (men også stadig) så kunne det godt tolkes at han "var bagud med sproget"... Men han har bare været mere interesseret i de fysiske ting, hvor man så kan sige at han "er forud" i forhold til den udvikling.

Jeg har bemærket i min omgangskreds (hvor de har børn på samme alder), at pigerne generelt har været hurtigere til at snakke end drengene... Det kan godt være at det er et tilfælde, ellers kan det være at det bekræfter "fordommen/myten".

En lille "bonusinfo" er at da jeg var lille, så led jeg meget af MØB - faktisk så jeg var døv en hel vinter, og det var lige i den periode hvor man lærer sproget. Så jeg kom først i gang sådan rigtigt da jeg var 4 år, men efter den rette hjælp så har jeg ingen problemer i dag..
Tværtimod beder folk mig om at holde kæft... ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.