Ville afgiftsregulering ændre folks madvaner?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Er afgiftsregulering på madvarer en god idé?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

871 visninger
9 svar
0 synes godt om
12. november 2008

Liva

Hej...

Det er vist jævnligt oppe og vende om man skulle pålægge ekstra afgift på usunde madvarer som slik og chips, og i stedet fjerne momsen på frugt og grønt, men ville det gøre en forskel?

Jeg er som sådan ikke tilhænger af at staten på den måde skal blande sig i folks forbrug, medmindre dette forbrug er til gene for andre (som fx rygning). Men fedme er jo et stigende samfundsproblem, og hvis afgiftsregulering kunne være et af midlerne til at afhjælpe problemet, så er det ok at staten blander sig.

Hvis det blev aktuelt, tror jeg da nok at forbruget af usunde ting her i huset ville falde lidt, men er ikke sikker på at forbruget af frugt og grønt ville stige...

Hvad er jeres holdning?

Kh Liva

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2008

fam.4xc

Mener priserne er rigelige som de er nu og ved at selvom de blev højere ville vi stadig ha vores lørdags hygge guf herhjemme så der ville det ik ændre på noget...

Anmeld

12. november 2008

twinboys

Jeg tror det vil ændre så op med priserne på det usunde og ned med priserne på det sunde...

Majbritt

Anmeld

12. november 2008

ditte0512

twinboys skriver:

Jeg tror det vil ændre så op med priserne på det usunde og ned med priserne på det sunde...

Majbritt

Helt enig...

Anmeld

12. november 2008

Plysbjørnen

Det de kloge hoveder inde på christiansborg er at kigge ned over grænsen, og se hvad de gør... Momsen på almindelige fødevarer dernede er 6%, (så vidt jeg husker) og på slik sodavand og andre ting 14%...

Det synes jeg er smart, de kunne jo evt. sige 25% på slik, sodavand og andre ting, og 15 % på alm fødevarer...

Betina

Anmeld

12. november 2008

Nemesis

Tror det ville ændre en del..især for dem der ikke har så mange penge. Frugt og grønt kan være en stor udgift for fattigrøve, som så "nøjes" med kartofler.

Her spises der især meget frugt, vi prøver virkelig at blive bedre til det med grønt, især fordi kæresten ikke spiser grønt fra frost, men det er en rimelig tung post når broccoli eller blomkål koster 15 kr.
Alm salat kan ikke spises til alt.

Jeg har været en fattigrøv og frugten var ikke den højeste prioritet. I dag spiser min store søn helst ikke frugt, mens den lille han spiser mellem 2-3 hele stykker hver dag. Så jeg tror på at det vil gøre en forskel, ikke bare her og nu men også senere. Det kommer jo an på hvad man har fået serveret som barn og hvilke spisevaner der har været råd til.

Nå en lang smøre, men ja ville ønske de ville fjerne momsen på de nødvendige varer, ligesom i Frankrig.
:-) Sisse

Anmeld

12. november 2008

Zuzet

ladydan1 skriver:

Tror det ville ændre en del..især for dem der ikke har så mange penge. Frugt og grønt kan være en stor udgift for fattigrøve, som så "nøjes" med kartofler.

Her spises der især meget frugt, vi prøver virkelig at blive bedre til det med grønt, især fordi kæresten ikke spiser grønt fra frost, men det er en rimelig tung post når broccoli eller blomkål koster 15 kr.
Alm salat kan ikke spises til alt.

Jeg har været en fattigrøv og frugten var ikke den højeste prioritet. I dag spiser min store søn helst ikke frugt, mens den lille han spiser mellem 2-3 hele stykker hver dag. Så jeg tror på at det vil gøre en forskel, ikke bare her og nu men også senere. Det kommer jo an på hvad man har fået serveret som barn og hvilke spisevaner der har været råd til.

Nå en lang smøre, men ja ville ønske de ville fjerne momsen på de nødvendige varer, ligesom i Frankrig.
:-) Sisse

HELT enig, jeg har også været en fattigrøv og dér var bare ikke råd til frugt!

Hvis jeg skal spare nu, bliver frugt og grønt også skåret ned for det er bare dyrt.

Det kan ikke vøre rigtigt at man kan få 1½-2 L sodavand for næsten samme pris som én L mælk. Og du kan få 5-8 stykker frugt for 20,- altså det samme som en pose slik koster....

Så ned med prisen på det sunde og jeg betaler så gerne lidt ekstra hvis jeg køber en sodavand eller en pose slik

Hilsen

Lotte

Anmeld

12. november 2008

petersmor

twinboys skriver:

Majbritt

Også enig her

Anmeld

12. november 2008

Marie;-)

fam.4xc skriver:

Mener priserne er rigelige som de er nu og ved at selvom de blev højere ville vi stadig ha vores lørdags hygge guf herhjemme så der ville det ik ændre på noget...

Sådan tænker jeg også. Det er ikke prisen på choklade der afgør om jeg spiser det.

MEN er overbevist om at mange (især de "fattige"76.gif familier fravælger en del frugt og grønt på grund af prisen. Så på den måde ville det ændre sig i den positive retning - tror jeg.

Anmeld

12. november 2008

stine_olesen

Det skal de offentlige slet ikke blande sig i, de kan reklamere med at det er usundt og det er det de skal ikke bestemme om jeg skal spise slik eller ej, nu er det jo ikke alle der spiser 1 kg om dagen, og det ville være noget kedeligt og sidde og hygge om lørdagen med ungerne hvis de ikke må slik, eller nej ikke kedeligt men det er da en sjov ting at se frem til sidst på ugen, tror ikke de ville være lige så spændte hvis jeg serverede en banan...

Det er bare min mening

Stine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.